Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug

F1-stand

  • 1 VER 185
  • 2 HAM 177
  • 3 NOR 113
VT1 vr 30 jul
VT2 vr 30 jul
VT3 za 31 jul
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali vr 10 sep
Sprint za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
tur
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
hun Hongarije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
FIA

FIA komt met nieuwe bandenregels na debacle GP Azerbeidzjan

De FIA heeft alle Formule 1-teams op de hoogte gesteld van een nieuwe technical directive over hoe men om dient te gaan met de banden. Dit natuurlijk naar aanleiding van het bandendebacle tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Pirelli

De FIA heeft met onmiddellijke ingang en vanuit veiligheidsoogpunt een technical directive uitgevaardigd na de twee klapbanden tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan van Max Verstappen en Lance Stroll. Pirelli deelde op dinsdag de bevindingen van een uitgebreid onderzoek, waarbij men aangaf dat de oorzaak van de klapbanden mogelijk lag in de manier waarop de teams met de banden om waren gegaan.

Als gevolg gelden voor de teams nu strengere regels voor hoe ze met zowel de bandenspanning als de bandentemperaturen om dienen te gaan om zo nieuw bandenfalen te voorkomen. Naar verluidt telt de technical directive (TD) meer dan twaalf pagina's. Bepaalde zaken die in theorie uit konden worden gevoerd door de teams, zijn nu verboden door de invoering van nieuwe, strengere controles.

De veranderingen zijn ingevoerd om ervoor de zorgen dat er wordt voldaan aan de richtlijnen die Pirelli opstelt. Aangezien Red Bull en Aston Martin allebei hebben aangegeven ook in Bakoe te allen tijde de richtlijnen van Pirelli te hebben gevolgd, lijkt de TD er vooral op te zijn gericht om mogelijke mazen in de wet te dichten.

Omdat de bandenspanning niet in het moment zelf gecheckt kan worden door de Pirelli, heeft men de teams op het hart gedrukt dat ze er toch echt zelf verantwoordelijk voor zijn dat de spanningen binnen de voorgeschreven limieten blijven.

Als op enig moment wordt geconstateerd dat er te weinig lucht in de banden zit, wordt een team gesommeerd de bandenspanning te verhogen. En als de auto op basis van de bandenspanning wordt afgekeurd na het drie minuten-signaal voor de start van een race, moet de auto gedwongen vanuit de pits starten.

Om de teams te helpen die verantwoordelijkheid te nemen, worden de controles waarbij wordt gekeken of de banden niet te veel worden afgekoeld door de teams nadat de juiste bandenspanning is doorgevoerd, verscherpt. Zo wordt het teams onmogelijk gemaakt om een auto langer binnen te houden, nadat de bandenwarmers zijn verwijderd. Ze krijgen maximaal 30 seconden de tijd om de auto daadwerkelijk het circuit op te sturen. Wordt die tijdslimiet overschreden, dan kan de zaak worden voorgelegd aan de stewards.

Sowieso lijkt de TD zich meer op de bandentemperaturen te richten dan op iets anders. De bandenspanning wordt gemeten bij zowel de banden waarop de snelste ronde in de kwalificatie is gemeten, als bij de racebanden. Omdat deze banden afkoelen, hanteert Pirelli een afkoelingscurve om te kijken welke spanning bij welke temperaturen horen.

De FIA levert tot 12 juli zegels om de banden af te sluiten, die maken dat er echt niks meer veranderd kan worden aan de spanning), maar daarna moeten de teams die zegels zelf leveren. De banden mogen dan niet afwijken van wat de curve van Pirelli voorschrijft. Na 12 juli hanteert FIA een marge 0,1 psi.

De bandentemperaturen zullen in de pitboxen tevens worden gemeten vlak voor een kwalificatierun of een stint in de race. Als de banden te heet worden bevonden, moet de afstelling van de bandenwarmers aangepast worden of moeten de warmers vervangen worden, wat natuurlijk verstrekkende gevolgen kan hebben als dat moet gebeuren tijdens een race. Om problemen met eerder opgewarmde banden te voorkomen, worden de stewards ook op de hoogte gesteld als teams banden opwarmen die uiteindelijk niet ingezet worden.

Alle bandenspannings-tests worden uitgevoerd door meters die worden geleverd en afgesteld door Pirelli, terwijl de bandentemperaturen gemeten worden met een infrarood-pistool. Zodra er onregelmatigheden worden gevonden, wordt de zaak voorgelegd aan de FIA.

Heeft Red Bull gesjoemeld met haar bandenspanning? "Onmogelijk", zo oordeelt men in de nieuwste RacingNews365-podcast, waarin Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Mental Theo vooruitblikken op de Grand Prix van Frankrijk. Gaat Mercedes terugslaan, of kan Max Verstappen wederom schitteren? Beluister de podcast hieronder.

50 reacties

    x
    Achtergrond Van 'gerechtigheid' voor Red Bull tot een straf voor Verstappen, alles is na vandaag mogelijk