Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA komt met nieuwe bandenregels na debacle GP Azerbeidzjan

De FIA heeft alle Formule 1-teams op de hoogte gesteld van een nieuwe technical directive over hoe men om dient te gaan met de banden. Dit natuurlijk naar aanleiding van het bandendebacle tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan.

De FIA heeft met onmiddellijke ingang en vanuit veiligheidsoogpunt een technical directive uitgevaardigd na de twee klapbanden tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan van Max Verstappen en Lance Stroll. Pirelli deelde op dinsdag de bevindingen van een uitgebreid onderzoek, waarbij men aangaf dat de oorzaak van de klapbanden mogelijk lag in de manier waarop de teams met de banden om waren gegaan. Als gevolg gelden voor de teams nu strengere regels voor hoe ze met zowel de bandenspanning als de bandentemperaturen om dienen te gaan om zo nieuw bandenfalen te voorkomen. Naar verluidt telt de technical directive (TD) meer dan twaalf pagina's. Bepaalde zaken die in theorie uit konden worden gevoerd door de teams, zijn nu verboden door de invoering van nieuwe, strengere controles. De veranderingen zijn ingevoerd om ervoor de zorgen dat er wordt voldaan aan de richtlijnen die Pirelli opstelt. Aangezien Red Bull en Aston Martin allebei hebben aangegeven ook in Bakoe te allen tijde de richtlijnen van Pirelli te hebben gevolgd, lijkt de TD er vooral op te zijn gericht om mogelijke mazen in de wet te dichten. Omdat de bandenspanning niet in het moment zelf gecheckt kan worden door de Pirelli, heeft men de teams op het hart gedrukt dat ze er toch echt zelf verantwoordelijk voor zijn dat de spanningen binnen de voorgeschreven limieten blijven. Als op enig moment wordt geconstateerd dat er te weinig lucht in de banden zit, wordt een team gesommeerd de bandenspanning te verhogen. En als de auto op basis van de bandenspanning wordt afgekeurd na het drie minuten-signaal voor de start van een race, moet de auto gedwongen vanuit de pits starten. Om de teams te helpen die verantwoordelijkheid te nemen, worden de controles waarbij wordt gekeken of de banden niet te veel worden afgekoeld door de teams nadat de juiste bandenspanning is doorgevoerd, verscherpt. Zo wordt het teams onmogelijk gemaakt om een auto langer binnen te houden, nadat de bandenwarmers zijn verwijderd. Ze krijgen maximaal 30 seconden de tijd om de auto daadwerkelijk het circuit op te sturen. Wordt die tijdslimiet overschreden, dan kan de zaak worden voorgelegd aan de stewards. Sowieso lijkt de TD zich meer op de bandentemperaturen te richten dan op iets anders. De bandenspanning wordt gemeten bij zowel de banden waarop de snelste ronde in de kwalificatie is gemeten, als bij de racebanden. Omdat deze banden afkoelen, hanteert Pirelli een afkoelingscurve om te kijken welke spanning bij welke temperaturen horen. De FIA levert tot 12 juli zegels om de banden af te sluiten, die maken dat er echt niks meer veranderd kan worden aan de spanning), maar daarna moeten de teams die zegels zelf leveren. De banden mogen dan niet afwijken van wat de curve van Pirelli voorschrijft. Na 12 juli hanteert FIA een marge 0,1 psi. De bandentemperaturen zullen in de pitboxen tevens worden gemeten vlak voor een kwalificatierun of een stint in de race. Als de banden te heet worden bevonden, moet de afstelling van de bandenwarmers aangepast worden of moeten de warmers vervangen worden, wat natuurlijk verstrekkende gevolgen kan hebben als dat moet gebeuren tijdens een race. Om problemen met eerder opgewarmde banden te voorkomen, worden de stewards ook op de hoogte gesteld als teams banden opwarmen die uiteindelijk niet ingezet worden. Alle bandenspannings-tests worden uitgevoerd door meters die worden geleverd en afgesteld door Pirelli, terwijl de bandentemperaturen gemeten worden met een infrarood-pistool. Zodra er onregelmatigheden worden gevonden, wordt de zaak voorgelegd aan de FIA.

Viaplay
x
Marko Red Bull-adviseur verklaart stuklopen iconisch partnership