Het Formule 1-seizoen 2026 staat vooral in het teken van verandering. De nieuwe reglementen zullen de boel flink overhoop gaan gooien: nieuwe regels, nieuwe krachtbronnen en veranderingen aan het chassis vormen een flinke uitdaging voor de teams. Daar wordt al maandenlang hard aan gewerkt achter de schermen, maar het blijft spannend.
Toch blijft het daar niet bij, want ook een aantal welbekende zaken worden op de schop gegooid. Zo zal het DRS-systeem, waar coureurs een beroep op kunnen doen bij een inhaalactie, verdwijnen. Ter vervanging wordt het zogenoemde Manual Override Mode (afgekort naar MOM) geïntroduceerd. Het geeft de coureurs meer keuzevrijheid op de baan, maar makkelijker wordt het er niet op.
Nikolas Tombazis, het technische brein van de FIA, benadrukt tegenover verschillende media dat het bestuursorgaan nog druk bezig is, vooral wat betreft de namen van de nieuwe technologieën. "Om te beginnen: we zijn nog bezig met het herzien van de terminologie. We willen er juist voor zorgen dat het duidelijk is voor de fans om te begrijpen wat er gebeurt. Het is dan belangrijk dat er een gemeenschappelijke terminologie is, die wordt gebruikt door de teams over de radio's, maar ook door de commentatoren op TV en in de schriftelijke reglementen."
"We zijn op dit moment bezig met het samenstellen van een simpele terminologie. Ik wil nu niet verder ingaan op de exacte details en wat precies de nieuwe termen worden, want daar wordt nog aan gewerkt. We werken daarvoor ook samen met andere aandeelhouders. Maar er wordt wel naar gekeken. De komende tijd willen we delen daarvan al afronden."
Buiten de terminologie om, die dus nog wel wat werk vereist, staan ook de details van het nieuwe systeem nog niet helemaal vast. Tombazis wijst wel naar de voordelen, die op twee vlakken voelbaar zouden worden voor de coureurs. "De modus waar we het nu over hebben, zal als vervanger van DRS ingevoerd worden."
"Het wordt een tool die moet helpen bij het inhalen. Het zal de auto's in staat stellen meer energie terug te winnen gaandeweg de ronde, als een coureur binnen een seconde achter zijn voorganger zit. In de toepassing van die energie zit dan een curve, die verder bepaalt hoeveel energie de auto nog ter beschikking stelt, dus het vermogen dat beschikbaar is."
Tombazis legt uit dat de laatste puntjes pas op de i worden gezet als de nieuwe auto's in de laatste fase van simulaties zitten. "Wat de snelheid betreft: bij het gebruik van dit systeem krijg je meer snelheid dan de auto voor je. Dan heb je meer energie én meer kracht, als je dus binnen die seconde komt. Dat blijft gelijk aan wat we kennen van het DRS-gebruik. We zijn dat nog aan het finetunen, en zo hebben we vanuit de reglementen nog de mogelijkheid om dingen aan te passen als we in de laatste ronde simulaties zitten."
"Als we dan zien dat inhalen hier iets te lastig mee wordt, hebben we de mogelijkheid nog om het iets makkelijker te maken. Of als we het juist te makkelijk vinden, hebben we nog de optie om het lastiger te maken."
"De mogelijkheid tot inhalen moet binnen een klein venster blijven, het kan niet te makkelijk worden. We willen altijd het gevecht zien, maar het moet wel mogelijk blijven voor de coureurs om te finishen. We kunnen beide kanten dus nog op, en misschien zijn er wat kleine aanpassingen nodig."
Kies voor Ajax óf Feyenoord en als jouw team scoort dan pak 50x je inzet tijdens de Klassieker bij Unibet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim jouw bonusMeest gelezen










Praat mee!