Het gaat in Singapore veelvuldig over de achtervleugel van McLaren. In Bakoe bleek uit onboardbeelden van Oscar Piastri dat het onderdeel op en neer bewoog op het rechte stuk, met vraagtekens tot gevolg. Was het onderdeel wel legaal? Ja, bleek later, al vindt de FIA wel dat McLaren het onderdeel moet aanpassen. Nicolas Tombazis, de technische man van de FIA, legt uit waarom.
"We hebben het goed besproken na de Grand Prix van Azerbeidzjan", vertelt Tombazis tegenover Sky Sports Italië. "Meestal komen teams op vrijdag met klachten naar ons toe om het te bespreken. Het moet gezegd worden dat McLaren alle tests heeft doorstaan. Dat is belangrijk, want ze hebben voldaan aan alles wat in de technische richtlijnen staat."
Een diskwalificatie was dan ook niet nodig, stelt Tombazis. "Op basis daarvan (de legaliteit red.) leek het ons achteraf gezien niet gepast om op die manier te handelen. Alle teams, óók de teams die tegenwoordig het hardst roepen, hebben soms geprofiteerd van deze aanpak. Naar mijn mening was het de juiste manier om sportief te handelen en verdiende het geen overdrijving. Het is wel logisch, want het kampioenschap is erg spannend. In Bakoe scheen de zon vanuit een bepaalde richting, waardoor het fenomeen extra benadrukt werd. Dat was niet het geval in Monza en Spa, waar niemand het merkte. Als een ander team toen naar ons toe was gekomen, hadden we misschien iets eerder gehandeld."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!