Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

FIA reageert op Verstappen: "Dat was niet de verwachting"

Max Verstappen liet in Las Vegas doorschemeren dat hij de huidige generatie auto's niet echt gaat missen. Nikolas Tombazis, het technische brein van de FIA, reageert.

Verstappen LV
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Nog drie races en dan is het huidige tijdperk van de Formule 1 voorbij. In 2022 verschenen de welbekende groundeffect-auto’s op het circuit, en volgend jaar gaan we verder met nieuwe reglementen. De batterij zal een grotere rol spelen en de MGU-H verdwijnt.

Verschillende coureurs, waaronder Max Verstappen, zullen de huidige auto’s echter niet missen. Dat heeft onder meer te maken met de eigenschappen van de bolides, die zo stijf en laag worden afgesteld dat fysieke problemen ontstaan.

Verstappen zei er het volgende over in Las Vegas: "Ik vond het niet het allerleukste om mee te rijden, om eerlijk te zijn. Het is totaal niet comfortabel geweest al die jaren. Mijn hele rug valt uit elkaar en mijn voeten doen altijd pijn. Het is fysiek niet het fijnste geweest. Als je scans doet, dan ziet het er niet goed uit. Aan de andere kant: als je naar motorcrossers kijkt, hebben wij niks te klagen."

Reactie van de FIA

Hoe kijkt Nikolas Tombazis, het technische brein van de FIA, naar de uitspraken van onder meer Verstappen? Hij reageert tegenover onder andere RacingNews365: "Ik denk dat het belangrijkste probleem waar je op doelt het feit is dat de auto’s tot nu toe erg laag en erg stijf zijn afgesteld. Dat was niet de verwachting bij de ontwikkeling van deze generatie auto’s."

In 2026 zou het probleem wel kleiner moeten zijn, beaamt Tombazis: "De natuurlijke ontwikkelingsrichting van de aerodynamica voor volgend jaar blijft lage auto’s meer bevoordelen dan hoge auto’s, maar niet in dezelfde mate. De relatie tussen aerodynamica en rijhoogte is verminderd, wat betekent dat het optimale punt iets hoger zal liggen. De auto’s zullen naar verwachting iets minder stijf worden afgesteld om mechanische grip te hebben."

"Uiteraard is dat wat we veronderstellen. We bepalen niet daadwerkelijk onder welke omstandigheden de auto’s rijden, maar alle aanwijzingen die we hebben wijzen erop dat het op dat vlak iets beter zal zijn. We zullen het echter pas zeker weten zodra we de auto’s daadwerkelijk zien rijden."

Praat mee!

x
Cost Cap FIA heldert McLaren-vragen over motorwissel Verstappen op