Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA scheept Red Bull af met vaag antwoord na vraag over track limits

Inmiddels staat de Grand Prix van Emilia-Romagna al bijna voor de deur, maar de discussie over de Grand Prix van Bahrein duurt voort. Want was de wedstrijdleiding nu werkelijk duidelijk over track limits? Helmut Marko claimt van niet.

Liefst 29 keer ging Lewis Hamilton bij het uitkomen van bocht vier wijd. Hij lapte track limits aan de laars en werd daarvoor tot over de helft van de race niet op vingers getikt door de wedstrijdleiding. Toen Max Verstappen op datzelfde punt wijd ging in een poging Hamilton te passeren, werd de Red Bull-coureur wél teruggefloten. Wat mocht nu wel en wat mocht nu niet? Red Bull vroeg nog tijdens de race om opheldering, maar het antwoord liet nog altijd te wensen over, zo doet Helmut Marko uit de doeken in gesprek met het Duitse Formel 1 . "Wij hielden ons (te) strikt aan de track limits en vroegen de wedstrijdleiding of wij hetzelfde mochten doen als de Mercedessen, met een tijdwinst van twee tienden per ronde tot gevolg. Het vrij vage antwoord van wedstrijdleider Michael Masi luidde: 'Niet echt'." Meest verwarrende, en daardoor volgens velen ook onrechtvaardigste, was dat halverwege Mercedes opeens wel de opdracht kreeg om binnen de lijntjes te kleuren: "Alsnog volgden er geen sancties, dat terwijl er duidelijk tijdwinst was geboekt, terwijl het voor Verstappen helder was dat hij de plaats moest teruggeven", aldus de geïrriteerde Red Bull-teamadviseur.

Viaplay
x
Analyse GP Spanje sleutelmoment in Formule 1-kampioenschap