In 2026 gaan de reglementen van de Formule 1 flink op de schop. Er komen nieuwe auto's en motoren, met een grotere rol voor de batterij. Er doen echter veel doemverhalen de ronde over volgend jaar, omdat de motoren veel vermogen zouden verliezen op de rechte stukken en coureurs niet al te enthousiast reageerden op hun ervaringen in de simulator.
Nikolas Tombazis, de technische man van de FIA, spreekt echter fel tegen dat er grote problemen gaan ontstaan. Volgens hem wordt er veel te snel een oordeel geveld, zeker omdat er nog geen meter gereden is. Hij gaat eerst in op de huidige problemen met de motoren.
"Als het aandeel van elektriciteit in het vermogen ten opzichte van de verbrandingsmotor toeneemt en de accu's slechts beperkt opladen, wordt energiebeheer een belangrijke uitdaging", vertelt Tombazis tegenover Auto, Motor und Sport. "Een groot deel van de energie komt daarom nog steeds van duurzame brandstoffen. Dat betekent ook dat we aan de elektrische kant van de aandrijving een aantal innovaties zullen zien. Dat is een goede zaak. Alle ophef rond het reglement concentreert zich voornamelijk op het energiebeheer."
Daarbij is het opvallend dat Tombazis toegeeft dat de reglementen nog niet volledig vaststaan. "We hebben de regels nog niet definitief vastgesteld. Ze worden stap voor stap aangepast, afhankelijk van de ervaringen die de teams opdoen en aan ons rapporteren. We kennen de problemen sinds dag één en hebben ze stap voor stap aangepakt en opgelost."
Het is dus een proces, stelt Tombazis. "Des te intensiever de teams en motorfabrikanten zich met de ontwikkeling bezighouden en des te vaker de coureurs de auto's voor 2026 in de simulator testen, hoe meer feedback we van hen krijgen. Ik verwacht dat we tussen nu en de start van het seizoen volgend jaar nog een aantal voorzorgsmaatregelen zullen nemen om de energiestroom te verbeteren en ervoor te zorgen dat de auto's niet plotseling vertragen op de rechte stukken. Daarom zijn veel van de opmerkingen over hoe de auto's zich gedragen voorbarig. Het product is nog niet klaar."
Geheimen
Maar helpen de teams wel transparant mee? "Niet alle teams en motorfabrikanten zijn even transparant met hun gegevens. Sommigen maken er een geheim van wat ze doen, terwijl anderen heel open zijn en ons ondersteunen met suggesties. Op basis daarvan maken we onze eigen simulaties. En we hebben op bepaalde vlakken een goede basis om in te grijpen als er iets uit de hand loopt. Dat betreft het maximale vermogen, hoeveel vermogen er tijdens het opladen op de rechte stukken mag worden verminderd of de energie die mag worden teruggewonnen."
Tombazis sluit af door de doemverhalen over de snelheid ook nog tegen te spreken. "Het verbaast me steeds weer hoe belangrijk dit onderwerp voor mensen is. In de geschiedenis van de sport zijn er altijd periodes geweest waarin de rondetijden langzamer werden. Ik denk niet dat het de sport schade heeft toegebracht, want je raakt er snel aan gewend. Er bestaan nu ook verschillen van anderhalve seconde in het veld. Is de langzamere auto daarmee een onaantrekkelijke raceauto? De coureur voelt die anderhalve seconde, maar van buitenaf zie je het nauwelijks."
Hoeveel langzamer de auto's worden? "Om u gerust te stellen: volgens onze simulaties worden de auto's tussen de één en tweeënhalve seconde per ronde langzamer. Maar dat is nog maar het begin. De teams zullen de auto's snel verder ontwikkelen. Binnenkort zal niemand meer klagen dat de auto's te traag zijn. We zakken immers niet naar het niveau van de Formule 2. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat we niet van alle teams gegevens hebben gekregen over de verwachte neerwaartse druk van hun auto's. Het kan dus zijn dat sommige teams er aan het begin slechter voor staan."
Meest gelezen
Praat mee!