Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
5e
53.0

Carlos Sainz

Scuderia Ferrari
Nationaliteit esp Spaans
Geboorteplaats Madrid
Geboortedatum 01/09/1994 (27 jr.)
F1-debuut 2015, Australië

F1-seizoen 2022

Positie WK 5
Races 5
WK-punten 53.0
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 3
Polepositions 0

F1-carrière

Wereldtitels 0
WK-punten 589.5
Races 146
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 9
Polepositions 0

In het verleden actief voor Toro Rosso, Renault en McLaren. Vanaf 2022 in het rood van Ferrari. Carlos Sainz maakt inmiddels al voor het achtste seizoen deel uit van het Formule 1-circus en kende in 2021 een sterk jaar.

Info Carlos Sainz

Naam Carlos Sainz Vazquez de Castro
Team Ferrari
Geboortedatum 1 september 1994
Geboorteplaats Madrid, Spanje
Leeftijd 26
Lengte 1.78m
Gewicht 64kg
Nationaliteit Spaans
Racenu mmer 55

Biografie van Carlos Sainz

Carlos Sainz Jr was al vroeg op weg naar de Formule 1, de Spanjaard groeide op met een racementaliteit door tweevoudig wereldkampioen rally, vader Carlos Sainz Sr, en verdiende een junior-partnerschap bij Red Bull.

De coureur heeft een lange weg afgelegd naar zijn huidige stoeltje naast Charles Leclerc bij Ferrari, nadat hij door het kartcircuit en het Red Bull junior-programma is gekomen.

Op 26-jarige leeftijd zit hij al zes seizoenen in de Formule 1 en is hij op zoek naar titels met de Scuderia.

Maar hoe kwam Carlos Sainz in de F1 terecht?

Hier is alles wat je moet weten over de biografie van Carlos Sainz.

De vroege carrière van Sainz

Sainz begon zijn autosportcarrière met karten, deed mee in zijn geboorteland Spanje en won meerdere competities, waaronder de Azië-Pacific KF3-titel en de Junior Monaco Kart Cup.

In 2010 stapte hij over naar het Formuleracen om met het EuroInternational-team te racen in de Formula BMW Europa-competitie, dat jaar tekende hij ook een deal die hem in de Red Bull juniorenopleiding bracht.

Hij behaalde dat seizoen twee overwinningen en drie polepositions in de loop van negen races, waaronder een overwinning in zijn debuutweekend, wat de aandacht trok van Red Bull-adviseur Helmut Marko. Hij bleef het volgende jaar in dezelfde raceklasse rijden, evenals in de UK Formula Renault Winter Cup, voordat hij een oproep kreeg om voor Carlin te racen in de Britse en Euro Series Formule 3-kampioenschappen voor 2012.

Dat jaar behaalde hij met Carlin vier overwinningen en eindigde hij negen keer op het podium, waarbij hij als zesde eindigde in het Britse kampioenschap en als negende in de Euro-serie. In 2013 sloot Sainz zich aan bij Arden, het team van Red Bull-teambaas Christian Horner, om hem te helpen zich te ontwikkelen als lid van het juniorenprogramma.

Rijdend naast toekomstig Red Bull-coureur Daniil Kvyat, had Sainz een seizoen met ups en downs. Hij worstelde om consistent punten te scoren, ondanks een podium in Valencia nadat hij vanaf de vierde plaats was begonnen.

Hij racete ook in de Formule Renault 3.5 Series, maar miste in 2013 meerdere weekenden vanwege uitvalbeurten, in 2014 stapte hij over naar DAMS. Hij won dat jaar de tweede ronde in Monza, gevolgd door overwinningen in Aragon en Spa. Sainz breidde uiteindelijk zijn voorsprong in het kampioenschap uit en een overwinning in Frankrijk, wat hem uiteindelijk de titel opleverde.

De call van Sainz naar Toro Rosso

Tijdens het seizoen van 2013 heeft Sainz getest voor zowel Red Bull als Toro Rosso, als onderdeel van de Young Drivers' Test op Silverstone dat seizoen. Voor 2015 leverden zijn prestaties hem een ​​oproep op om voor Toro Rosso te racen in de Formule1.

Sainz reed naast Max Verstappen na de promotie van Kvyat naar Red Bull en maakte een solide indruk tijdens zijn racedebuut en eindigde als negende. Hij eindigde uiteindelijk als vijftiende in het coureursklassement van de koningsklasse.

Hij werd behouden door Toro Rosso voor het seizoen van 2016, en hoewel hij erin slaagde om consistenter punten te scoren dan zijn debuutjaar, had hij nog steeds last van een matige reeks in het midden van het seizoen. Hij eindigde hij als twaalfde algemeen in het coureursklassement met een totaal van 46 punten.

Het jaar daarop eindigde Sainz comfortabel in de top tien voor het grootste deel van het seizoen, waaronder zevende in Australië en Spanje, zesde in Monaco en vierde in Singapore.

Hij leed echter ook aan wat uitvalbeurten, in Canada na een crash met Roman Grosjean, en in Japan na een ander incident. Nadat hij er niet in slaagde te promoveren naar het belangrijkere Red Bull-team, tekende hij een deal om zich bij Renault te voegen vanaf 2017.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Het verlaten van Red Bull

Sainz verliet de Red Bull-poule en stapte voor het seizoen van 2017 over naar Renault, samen met Nico Hulkenberg als vervanger van Jolyon Palmer.

Dat seizoen eindigde hij voor het eerst in zijn carrière het seizoen in de top tien, als negende met Renault verwikkeld in een competitieve strijd op het middenveld.

Er waren echter nog steeds een aantal incidenten, bijvoorbeeld de uitvalbeurt in Mexico vanwege stuurproblemen na een spin op het hogesnelheidsgedeelte van de baan. De rest van het jaar eindigde hij niet meer in de punten.

In 2018 had Sainz een goede start van het seizoen, hij wist in vijf van de eerste zes races in de punten te eindigen, maar bleef nog steeds achter op zijn teamgenoot Hulkenberg. Hij eindigde in het seizoen als tiende in het coureursklassement met 53 punten.

De switch van Sainz naar McLaren

Sainz stapte voor het seizoen 2018 opnieuw over om zijn landgenoot, de aftredende Fernando Alonso, bij McLaren te vervangen.

Naast Lando Norris had Sainz opnieuw een moeilijke start van het seizoen bij zijn nieuwe team, hij viel buiten de punten vanwege betrouwbaarheidsproblemen in Australië en was betrokken bij crashes in China en Bahrein. Na het moeilijke begin had Sainz echter vertrouwen in zijn nieuwe auto en begon hij constant punten te scoren, waarbij de McLaren-auto in staat bleek te concurreren met de top van het middenveld.

Het harde werken werd beloond met een eerste F1-podium tijdens de Braziliaanse Grand Prix, nadat hij postuum naar het podium was gestegen na een straf voor Lewis Hamilton na zijn crash met Alexander Albon. Hij eindigde als zesde in het coureurskampioenschap.

In het door het coronavirus geteisterde seizoen van 2020 bleef Sainz in Woking, en begon het seizoen met twee vijfde plaatsen bij de twee races op de Red Bull Ring in Oostenrijk, waarbij hij een nieuw baanrecord vestigde.

Hij werd uit de Britse Grand Prix gehaald vanwege een lekke band en kreeg een DNS bij de race in België vanwege een probleem met zijn bolide, maar Sainz zou zijn beste carrière-finish als tweede neerzetten tijdens de hectische Italiaanse Grand Prix.

De Spanjaard eindigde het seizoen 2020 voor het tweede achtereenvolgende jaar op de zesde plaats, met een carrière-high 105 punten en zes top vijf finishes.

De move naar Ferrari

Tijdens het seizoen van 2020 kondigde Ferrari aan dat ze het contract van Sebastian Vettel voor 2021 niet zouden verlengen en dus werd er gezocht naar een vervanger.

Ze belandden uiteindelijk bij Sainz, die McLaren verliet voor een tweejarig contract met de Scuderia om vanaf het seizoen 2021 samen te werken met Charles Leclerc. Dit gaat gelijk goed in zijn eerste seizoen, want met 164 en een halve punt eindigt de Spanjaard boven zijn teamgenoot. En dat in het eerste jaar bij Ferrari.

Reden genoeg voor de Scuderia om ook in 2022 met Sainz en Leclerc achter het stuur van de rode bolides te rijden. Met een verbeterde krachtbron en reglementen in de F1 die op de schop gaan, moet Ferrari weer de status als topteam krijgen.

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x