Max Verstappen
Red Bull RacingMax Verstappen is de Nederlandse vertegenwoordiger in de Formule 1. Verstappen rijdt bij Red Bull Racing en maakt in 2024 voor het tiende achtereenvolgende jaar deel uit van het Formule 1-veld. Verstappen mag zichzelf drievoudig wereldkampioen Formule 1 noemen en ook in 2024 zal hij met het startnummer 1 rijden.
F1-seizoen 2024
Positie WK | 1 |
Races | 22 |
WK-punten | 403.0 |
Overwinningen | 8 |
Podiumplaatsen | 13 |
Polepositions | 7 |
F1-carrière
Wereldtitels | 3 |
WK-punten | 2989.5 |
Races | 207 |
Overwinningen | 62 |
Podiumplaatsen | 111 |
Polepositions | 40 |
Info Max Verstappen
Naam | Max Emilian Verstappen |
Team | Red Bull |
Geboortedatum | 30 september 1997 |
Geboorteplaats | Hasselt, België |
Lengte | 1.81m |
Gewicht | 72kg |
Nationaliteit | Nederlands |
Racenummer | 1 |
Biografie van Max Verstappen
Ondanks zijn jonge leeftijd van 26 jaar is Max Verstappen een vaste waarde op de Formule 1-grid geworden sinds hij in 2015 zijn debuut maakte voor Toro Rosso, het huidige AlphaTauri.
Als zoon van voormalig Formule 1-coureur Jos Verstappen, was de jonge Max schijnbaar voorbestemd voor geweldige prestaties sinds hij in 2013 de sprong naar een single seaters maakte.
Maar hoe heeft de Nederlander zich zo snel richting de Formule 1 gewerkt, en hier het middelpunt te worden van Red Bull's pogingen om geschiedenis te schrijven? Hier is alles wat je moet weten over het leven van Max Verstappen.
Teamgenoten en teams | Max Verstappen
Team | Teamgenoot | Seizoen |
---|---|---|
Scuderia Toro Rosso | Daniil Kvyat | 2014 |
Scuderia Toro Rosso | Carlos Sainz | 2015 |
Oracle Red Bull Racing | Daniel Ricciardo | 2016-2018 |
Oracle Red Bull Racing | Pierre Gasly | 2019 |
Oracle Red Bull Racing | Alexander Albon | 2019-2020 |
Oracle Red Bull Racing | Sergio Perez | 2021-2024 |
Verstappen achtergrond
Hoe begon de carriere van Max Verstappen en hoe is hij in de Formule 1 terecht gekomen?
Zoon van Jos Verstappen
Max Verstappen is de zoon van Jos Verstappen, de eerste Nederlandse coureur die op een Formule 1-podium eindigde, en kartracer Sophie-Marie Kumpen. De jonge Max begon zijn kartcarrière op 4-jarige leeftijd en nam deel aan het Mini Junior-kampioenschap in zijn thuisprovincie Limburg, België.
Van daaruit baande Max zich een weg door de competities en nam hij in 2010 deel aan de internationale kartwereld. Hij eindigde als tweede in de KF3 World Cup achter Alexander Albon, de Brits-Thaise coureur die uiteindelijk zijn teamgenoot zou worden bij Red Bull in 2020.
Verstappens indrukwekkende kartcarrière hielp hem naar grotere en betere klassen, waardoor hij uiteindelijk in 2013 de overstap maakte naar de single seaters. Zijn eerste ervaring in een échte racewagen kwam bij het Nederlandse team Manor MP Motorsport, op het Pembrey Circuit in Wales. Een jaar later maakte Verstappen zijn racedebuut in de Florida Winter Series en won hij zijn eerste formulerace tijdens zijn tweede raceweekend op de Palm Beach International Raceway.
Nadat hij voor Van Amersfoort Racing had deelgenomen aan het FIA European Formule 3-kampioenschap, en zijn eerste seizoen als derde had afgesloten, kwam de familie van Red Bull op zijn pad.
Het Red Bull Juniorenteam en de jongste fulltime coureur
Verstappen trad toe tot het Red Bull Junior Team na het testen van een Formule Renault 3.5-auto in augustus 2014, waarbij hij een aanbod van Mercedes afwees. Het duurde niet lang voordat de Nederlander achter het stuur van een F1-bolide kroop, want hij nam deel aan de eerste vrije training van de Japanse Grand Prix in 2014 en werd daarmee de jonge coureur ooit die deelnam aan een Grand Prix-weekend.
Even later werd hij de jonge coureur die een WK-race startte, waarmee hij het bestaande record van Jaime Alguersuari met bijna twee jaar verbrak door zijn debuut te maken tijdens de Australische Grand Prix van 2015, op de leeftijd van 17 jaar en 166 dagen.
Terwijl Verstappen door een motorstoring genoodzaakt was zich uit een puntenscorende positie terug te trekken, scoorde hij zijn eerste punten bij de volgende race in Maleisië met een zevende plaats. Dat maakte hem de jongste coureur die WK-punten scoorde, met een leeftijd van 17 jaar en 180 dagen.
Een crash met Romain Grosjean tijdens de GP van Monaco zorgde ervoor dat de Nederlander een gridstraf van vijf plaatsen kreeg, terwijl hij ook als "gevaarlijk" werd bestempeld door Williams-coureur Felipe Massa. Het maakte Verstappen niet zo veel uit en even later zette hij zijn beste finish (vierde) neer tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten. Tijdens de FIA-prijsuitreiking ontving de Nederlander drie prijzen voor Rookie of the Year, Personality of the Year en Action of the Year voor zijn inhaalactie op Felipe Nasr aan de buitenkant van de Blanchimont-bocht tijdens de Grand Prix van België op Spa-Francorchamps.
De promotie naar Red Bull
Samen met Carlos Sainz rijdt hij nog een seizoen bij Toro Rosso, ten minste, tot een telefoontje van Red Bull na vier races. Het topteam was niet tevreden met de prestaties van Daniil Kvyat, waarna Verstappen tijdens het seizoen promoveerde naar de Oostenrijkse renstal, terwijl Kvyat terug werd gezet naar Toro Rosso. Hierdoor debuteerde de Nederlander bij de Grand Prix van Spanje in 2016, een race die men niet snel zal vergeten.
Wat volgde was iets uit een Hollywood-script, Verstappen kwalificeerde zich als vierde in zijn allereerste race voor Red Bull. Toen de race eenmaal van start was gegaan, lag de Nederlander al snel achter zijn teamgenoot na een crash tussen Mercedes-coureurs Lewis Hamilton en Nico Rosberg.
Dankzij een twee-stopstrategie in vergelijking met de drie van Ricciardo, behaalde Verstappen zijn eerste Formule 1-overwinning en werd hij de jongste coureur ooit die een Grand Prix won op de leeftijd van 18 jaar en 228 dagen.
Verstappen bleef indruk maken en eindigde dat seizoen nog zes keer op het podium, waaronder een sprankelende rit tijdens de Braziliaanse Grand Prix. In een door regen geteisterde race lag de Nederlander op de 16e plaats met nog maar vijftien ronden te gaan, maar eindigde de race zeer knap op de derde plaats, wat volgens teambaas Christian Horner 'een van de beste ritten die ik ooit in de F1 heb gezien' was.
Ondanks dat hij de eerste vier races met Toro Rosso doorbracht, eindigde Verstappen het seizoen als vijfde in het coureurskampioenschap, slechts acht punten achter viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel.
Verstappen snel, maar betrokken bij veel crashes
2017 verliep alles behalve vlekkeloos voor Verstappen. De Limburger viel zeven keer uit in de eerste veertien races van het seizoen. Vier hiervan kwamen door een mechanisch probleem, drie door een crash in de eerste ronde van de race. Daarna ging het beter, zo behaalde hij zijn tweede overwinning in de F1 in Maleisië nadat hij Hamilton al vroeg in de race in kon halen. In Mexico won hij zijn derde race, waardoor hij uiteindelijk als zesde zou eindigen in het coureurskampioenschap.
Bij de start van het seizoen in 2018 was Verstappen betrokken bij incidenten in alle zes eerste races, waaronder een touché met Lewis Hamilton en Sebastian Vettel.
De meest spraakmakende crash kwam in Azerbeidzjan, toen de Nederlander in gevecht was met teamgenoot Daniel Ricciardo. De twee wisselden in de loop van de race meerdere keren van positie voordat de Australiër na agressief verdedigen van Verstappen achterin de auto van de Nederlander knalde. Beide coureurs lagen uit de race na de opgelopen schade. Verstappen verbeterde, en pakte zijn eerste podium van het seizoen in Spanje.
In Monaco zag de Nederlander aan het einde van de derde vrije training crashen. Red Bull kon zijn auto niet op tijd repareren voor de kwalificatie, waardoor hij vanaf de achterkant van de grid moest starten. Hoewel zijn negende plaats indrukwekkend was, won teamgenoot Ricciardo vanaf pole, wat zowel Horner als Helmut Marko ertoe bracht de Nederlander publiekelijk te berispen voor zijn fouten.
Na podiumplaatsen in Canada en Frankrijk pakte Verstappen de winst op het thuiscircuit van Red Bull in Oostenrijk. Na enkele teleurstellende resultaten in Groot-Brittannië, Duitsland en Hongarije, verliep de tweede seizoenshelft veel beter voor de Nederlander, hij eindigde zeven keer op het podium in de laatste negen races van het seizoen.
Verstappen miste de kans om de jongste pole-sitter in de geschiedenis van de F1 te worden tijdens het GP-weekend in Mexico, waarbij Ricciardo hem met slechts 0,026 seconden voor was. Verstappen pakte echter wel de overwinning op zondag. Een tweede overwinning op rij leek in het vizier in Brazilië, maar een botsing met Esteban Ocon van Force India, die zijn ronde achterstand probeerde goed te maken op snellere banden, maakte een einde aan die dromen. Verstappen eindigde als tweede achter Hamilton en kreeg na de race ruzie met de Fransman, duwde hem en kreeg hiervoor een boete van de FIA: twee dagen vrijwilligerswerk.
Verstappen eindigde het seizoen als vierde in het kampioenschap met twee overwinningen, elf podiumplaatsen en 249 punten.
Verstappen en de Honda-krachtbron
Terwijl Ricciardo in 2019 overstapte naar Renault, nam Red Bull afscheid van de krachtbron van het Franse automerk. Honda vulde het gat, waardoor Verstappen samen met Pierre Gasly een nieuw avontuur begon met de Japanse motor.
Een derde plaats in de seizoensopener in Australië betekende het eerste podium voor een door Honda aangedreven coureur sinds de GP van Bahrein in 2008. Een tweede podium volgde in Spanje, hoewel Verstappen geen derde plaats kon behalen in Monaco. De Nederlander eindigde als tweede, maar viel terug naar de vierde plaats door een straf van vijf seconden omdat hij Valtteri Bottas hinderde bij het ingaan van de pitstraat.
De overwinning kwam uiteindelijk in de negende race van het seizoen in Oostenrijk. Verstappen begon slecht vanaf de tweede plaats en zakte helemaal terug naar de achtste positie. Een controversiële inhaalactie op Charles Leclerc met nog drie ronden te gaan leverde hem de overwinning op, een primeur voor Honda sinds de Hongaarse GP van 2006.
Verstappen behaalde een tweede overwinning van het seizoen tijdens de natte en chaotische Duitse Grand Prix. Ondanks opnieuw een trage start nam de Nederlander halverwege de wedstrijd de leiding toen raceleider Hamilton van de baan raakte. Het asfalt begon op te drogen, waarna Verstappen de overwinning pakte voor Vettel en Kvyat. Max volgde dat met zijn eerste carrière-pole de volgende race in Hongarije, hoewel hij een late aanvalsactie van Hamilton niet kon afweren en genoegen moest nemen met de tweede plaats.
Voorafgaand aan de Belgische GP voerde Red Bull een coureurswissel door en verving Gasly, die terugkeerde naar Toro Rosso. Alexander Albon werd de nieuwe teamgenoot bij Red Bull. Verstappen kwalificeerde zich in Mexico op pole, maar kreeg een gridstraf voor het negeren van gele vlaggen na een crash van Bottas.
Verstappen won in Brazilië tijdens een chaotische race waarin hij Hamilton tot twee keer toe inhaalde voor de leiding in de wedstrijd, voordat hij het seizoen afsloot met een tweede plaats in Abu Dhabi. Verstappen eindigde het seizoen als derde in het kampioenschap met 278 punten, zijn hoogste finish tot dan toe.
Na het ondertekenen van een contract dat hem tot eind 2023 bij Red Bull zou houden, zou Verstappen drie opeenvolgende podiumplaatsen behalen na zijn uitvalbeurt bij de seizoensopener in Oostenrijk. Het seizoen van 2020 startte op de Red Bull Ring door de coronapandemie, waardoor de F1 lang stil lag en uiteindelijk met een aangepaste kalender werd verreden.
Zijn eerste overwinning van het seizoen was in ronde 4 van het WK, tijdens de 70th Anniversary Grand Prix op Silverstone. Een aantal sterke races volgenden, tot aan de uitvalbeurten in Italië en Toscane. Verstappen wist in vijf van de laatste negen races op het podium te eindigen, waaronder de overwinning in de laatste race van het seizoen in Abu Dhabi. Mercedes was in 2020 wederom zeer dominant, maar in 2021 zou alles gaan veranderen voor de carrière van Verstappen.
Max Verstappen wereldkampioen
Het winnen in Abu Dhabi in 2020 kweekte al wat vermoedens bij de Formule 1-wereld: Red Bull heeft een competitieve bolide gebouwd. In 2021 veranderden de bolides nauwelijks door strenge technische reglementen na het ontstaan van de coronapandemie. Na een paar kleine aanpassingen werd tijdens de seizoensopener in Bahrein leek het er gelijk op dat Verstappen een serieuze gooi kon doen naar de wereldtitel. De Nederlander werd tweede na een lange strijd met Hamilton op het Bahrein International Circuit.
Vanaf de eerste race werd het stuivers wisselen tussen Hamilton en Verstappen. Eindelijk beschikte de Limburger over een competitieve bolide met een krachtige Honda-motor en een sterk chassis van Red Bull. Verstappen won de tweede race op Imola, Hamilton de derde en vierde in Portugal en Spanje. In Monaco won Verstappen weer, waardoor de bevestiging kwam dat 2021 één van de spannendste seizoenen zou worden in het moderne Formule 1-tijdperk. De twee coureurs waren enorm gewaagd aan elkaar.
In Baku scoorden beide coureurs geen punten, Verstappen kreeg een klapband en Hamilton maakte een foutje bij de daaropvolgende herstart. De GP's van Frankrijk, Stiermarken en Oostenrijk won Verstappen. Hamilton werd hier twee keer tweede en één keer vierde, waardoor de Nederlander iets uitliep in het kampioenschap. Totdat het fout ging in Groot-Brittannië.
Op Silverstone vertrok Verstappen na het winnen van de sprintrace vanaf poleposition, Hamilton zette vanaf P2 gelijk de aanval in. In de razendsnelle Copse-bocht raakten de twee elkaar, waardoor Verstappen met een impact van maar liefst 52G de bandenstapel in knalde. Na een kort ziekenhuisbezoek bleek de Nederlander ongedeerd te zijn. Hamilton won de race ondertussen alsnog, de Brit kreeg een tijdstraf voor de crash met Verstappen, maar kwam al snel weer aan de leiding.
Vanaf de GP van Groot-Brittannië was het duidelijk dat de rivaliteit het kookpunt had bereikt, Verstappen en Hamilton gunden elkaar geen centimeter ruimte meer. Dit resulteerde in opnieuw een crash, ditmaal tijdens de GP van Italië. Na een pitstop van Hamilton kwamen de titelrivalen tegelijk aan bij de eerste chicane op het circuit van Monza. De twee gaven geen ruimte, waarna ze crashten en Verstappen met zijn bolide op de W12-wagen van Hamilton eindigde, in de grindbak.
In de slotfase van het seizoen wist Hamilton met de betere auto het gat naar Verstappen in het kampioenschap te dichten. Uiteindelijk stonden de twee na een paar heerlijke gevechten in onder andere de Verenigde Staten en Saoedi-Arabië gelijk in punten voorafgaand aan de laatste race. Winner takes all. In Abu Dhabi pakte Max de poleposition, maar was hij de leiding in de race door een matige start meteen kwijt. In het vervolg leek hij kansloos en kon Hamilton ondanks geweldig verdedigend werk van Perez naar de titel cruisen.
Althans, zo leek het tot vijf ronden voor het einde. Nicholas Latifi crashte, waardoor de safety car op de baan kwam. Verstappen ging voor nieuwe bandjes, terwijl Hamilton op de baan bleef. Na een controversiële beslissing werd de race vervolgens met nog een ronde te gaan weer op gang gebracht. Verstappen haalde vanaf plek twee met een gewaagde actie Hamilton in en veroverde de wereldtitel.
Verstappen met startnummer 1
In 2022 begon Verstappen het nieuwe Formule 1-tijdperk met startnummer 1, het nummer dat alleen de kampioen mag dragen. Zo spannend als dat de strijd om de titel in 2021 was, zo niet spannend was het in 2022. Dit maal ging de strijd niet tussen Lewis Hamilton en Verstappen, maar tussen Charles Leclerc en Verstappen; voor zover we het een strijd kunnen noemen.
In het begin van het seizoen leek het erop dat Ferrari het te kloppen team was, vooral doordat Red Bull in de eerste paar races kampte met betrouwbaarheidsproblemen. Maar naarmate het seizoen vorderde bleek juist de Italiaanse renstal problemen te hebben met de bolide. Daarnaast ging er ook het één en ander mis bij de strategische keuzes van het tam. Al snel nam Verstappen de leiding over van Leclerc in het klassement en de voorsprong van de Nederlander werd alsmaar groter en groter.
In het GP-weekend van Japan, de thuisrace van Honda, verzilverde Verstappen zijn tweede Formule 1-wereldtitel. Daarnaast verbrak hij in het 2022-seizoen verschillende indrukwekkende records van grootheden als Michael Schumacher, Sebastian Vettel en Lewis Hamilton. Zo won hij maar liefst 15 Grands Prix en scoorde hij 454 punten in 2022!
Ook in 2023 reed Max Verstappen met nummer 1 in een ontzettend dominant seizoen. In de eerste races streed de Nederlander nog met zijn teamgenoot Sergio Perez, maar al snel liep hij flink uit in punten op de Mexicaan. Zo won Max Verstappen maar liefst negentien races en behaalde hij 21 podiums. Dit zorgde voor een puntentotaal van 575 punten in het kampioenschap. Zijn teamgenoot, die als tweede in het seizoen eindigde, zat met zijn puntentotaal van 285 punten dichter bij Logan Sargeant qua punten (1) dan zijn teamgenoot Max Verstappen.
In 2024 zal Max Verstappen wederom met startnummer 1 rijden. Zal de Nederlander weer zo'n dominant seizoen ervaren?
Wint Verstappen of een andere favoriet in Qatar? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Max Verstappen nieuws
Max Verstappen video's