Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
16e
12.0

Mick Schumacher

Haas F1
Nationaliteit deu Duits
Geboorteplaats Vufflens-le-Château
Geboortedatum 22/03/1999 (24 jr.)
F1-debuut 2021, Bahrein

Mick Schumacher, zoon van F1-legende Michael Schumacher, is in 2024 fulltime F1-coureur af. In 2024 zal hij de rol vervullen van test- en reservecoureur bij het Formule 1-team van Mercedes.

F1-seizoen 2022

Positie WK 16
Races 21
WK-punten 12.0
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 0
Polepositions 0

F1-carrière

Wereldtitels 0
WK-punten 12
Races 43
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 0
Polepositions 0

Info Mick Schumacher

Naam Mick Schumacher
Team Mercedes
Geboortedatum 22 maart 1999
Geboorteplaats Vufflens-le-Chateau, Zwitserland
Lengte 1.70m
Gewicht 60kg
Nationaliteit Duits
Racenummer 47

Biografie van F1 coureur Mick Schumacher

Hoewel Mick Schumacher Duitse ouders heeft, is hij geboren en getogen in Zwitserland, waar hij opgroeide in Vufflens-le-Château. Hij staat bekend als de beroemde zoon van zevenvoudig F1-wereldkampioen Michael Schumacher en Corinna Schumacher, die Europees kampioene Westen Riding is. Mick is tevens de neef van Ralf Schumacher, een voormalig F1-coureur uit de jaren negentig en 2000, en de neef van Sebastian Stahl, een andere Duitse autocoureur.

Tijdens een skitrip met zijn vader op 29 december 2013 liep Michael levensbedreigend hersenletsel op. Vier jaar later, in 2017, sprak Mick voor het eerst openbaar over zijn vader, waarbij hij Michael beschreef als zijn idool en inspiratie.

Teams en teamgenoten | Mick Schumacher

Team Teamgenoot Seizoen
Haas Nikita Mazepin 2021
Mick Schumacher | Mercedes F1 reserve driver 2024

Vroegere carrière van Mick Schumacher

Schumacher begon zijn autosportcarrière in 2008, waar hij aanvankelijk onder een pseudoniem racete om de aandacht voor zijn beroemde vader te ontlopen. Hij koos de naam 'Mick Betsch', de meisjesnaam van zijn moeder.

De jonge Mick begon in 2011 met karten in de KF3-klasse van de ADAC-masters en eindigde zijn eerste jaar als negende. In de Euro Wintercup van de Kp3-klasse werd hij derde in 2011 en 2012, terwijl hij ook derde werd in het KF3 Rating DMV Kart Championship. Een jaar later eindigde hij opnieuw als derde, dit keer in het Duitse Junior Kart Championship.

In 2014 veranderde Mick zijn racenaam in 'Mick junior' en begon hij te racen in internationale kampioenschappen, waarmee hij het seizoen als tweede eindigde in het Duitse Junior Kart Championship, evenals in de Europese en Wereldkampioenschappen. Ondanks dat hij zijn echte achternaam niet gebruikte, werd zijn succes nog steeds gerapporteerd in de internationale pers.

Succes in karting maakte al snel de overstap naar single seaters mogelijk, wat begon met de ADAC F4-serie. Hij kwam in 2015 bij de serie, na een test in 2014 met Jenzer Motorsport. Dit zou het eerste jaar zijn waarin hij onder de naam 'Schumacher' zou racen, terwijl hij dat voor het Nederlandse team Van Amersfoort Racing zou doen.


In 2016 bleef Schumacher in ADAC, maar stapte over naar het Prema-team, een team dat algemeen wordt beschouwd als een van de beste juniorenteams in de autosport, met nauwe banden met de Ferrari Driving Academy. Hij zou ook deelnemen aan het Italiaanse F4-kampioenschap met Prema en eindigde als tweede in het kampioenschap, achter Marcos Siebert.

De volgende grote serie waarin Schumacher zou deelnemen, was het FIA Formula 3 European Championship, opnieuw met Prema Powerteam. Hij eindigde zijn debuutseizoen op de twaalfde plaats, zijn beste race-finish was een derde positie op Monza. Hoewel Schumacher de laagste finisher was van de vier Prema-coureurs, werd hij nog steeds gerangschikt als de op twee na best geplaatste rookie in het kampioenschap.

Schumacher bleef rijden met Prema voor het kampioenschap van 2018. zoals gebruikelijk zou worden voor de jonge coureur, begon hij het seizoen langzaam en pakte hij zijn eerste overwinning pas in de vijftiende race van het seizoen in Spa. Voorafgaand aan deze race stond hij tiende in het kampioenschap, 67 punten achter kampioensleider Dan Ticktum.

Schumacher zou zich echter een weg banen naar de F3-titel van dat seizoen na een verbluffend einde van het seizoen, waar hij nog zeven races won. Hij eindigde het seizoen als kampioen, met 57 punten voorsprong op Ticktum, met ook nog zeven polepositions en vier snelste ronden op zijn naam.

De promotie naar de Formule 2

Schumacher promoveerde in 2019 naar het Formule 2-kampioenschap en reed voor Prema Racing, aanvankelijk naast Sean Galeal. De Duitser scoorde punten in zijn eerste F2-race, voordat hij zijn eerste reverse grid-pole position kreeg voor de daaropvolgende sprintrace. Een groot deel van het vroege seizoen zou voor Schumacher frustratie met zich meebrengen, die te maken kreeg met een golf van uitvalbeurten als gevolg van botsingen.

Zijn op een na hoogste finish dat seizoen kwam op de Red Bull Ring, waar hij de vierde plaats pakte in de sprintrace na een indrukwekkende inhaalrace door het veld. Het hoogtepunt van het seizoen voor Schumacher zou in Hongarije komen, waar hij de omgekeerde grid-pole zou omzetten in een eerste F2-raceoverwinning. Hij eindigde het seizoen op de twaalfde plaats in het kampioenschap, aanzienlijk beter dan zijn ervaren teamgenoot Galeal.

Mick zou bij Prema blijven voor het 2020 F2-kampioenschap, waar hij zal worden vergezeld door de opwindende jonge F3-kampioen en mede Ferrari Driver Academy-lid Robert Shwartzman. In de hoofdrace bij de seizoensopener in Oostenrijk kwam hij in contact met Callum Ilott terwijl hij racete om de leiding in de race.

Hij viel weer uit in de tweede ronde van het 2020-kampioenschap, toen zijn brandblusser afging in de cockpit, waardoor hij zijn bolide moest parkeren. De titelstrijd van de Duitser begon eindelijk serieus in Hongarije, waar hij een dubbel podium zou bezegelen. Dit werd gevolgd door een reeks van vijf opeenvolgende podia, waaronder zijn tweede F1-overwinning ooit in de hoofdrace op Monza.

Schumacher nam dat seizoen voor het eerst de leiding in het F2-kampioenschap in Mugello, na een indrukwekkend middenseizoen. Hij vestigde verder de controle over het kampioenschap in Rusland, waar hij een verkorte sprintrace won. De naaste rivaal van Schumacher voor het kampioenschap op weg naar de laatste rondes in Bahrein was Callum Ilott, die profiteerde van de leider die tijdens beide races in Bahrein niet op het podium eindigde.

Op weg naar de laatste ronde, op de buitenste lay-out van het circuit in Sakhir, had Scuhmacher een voorsprong van veertien punten op Ilott. Opmerkelijk genoeg zou hij zijn slechtste kwalificatieprestatie ooit in de F2 doorstaan ​​voor de hoofdrace, ver achteraan op de achttiende positie op de grid. Zijn daaropvolgende herstelrit daarna was het ware kenmerk van een kampioen.

Schumacher eindigde als zesde en passeerde een aantal coureurs op spiegelende wijze op weg naar een titelbepalende rit. Ilott leed aan ernstige bandendegradatie in de tweede helft van de hoofdrace, waardoor de Brit buiten de punten bleef, Schumacher werd hiermee de F2-kampioen van 2020.

Schumacher-achternaam keert terug in de Formule 1

Eind 2020 werd Mick Schumacher aangekondigd als Haas F1-coureur voor het 2021 F1-seizoen. Hij werd gekoppeld aan de Russische Nikita Mazepin, tegen wie de Duitser eerder streed in F2 en in karting. De drive kwam deels als resultaat van Schumachers langdurige samenwerking met Ferrari's F1-team - aangezien hij sinds 2019 lid was van de Young Driver's Academy.

Zijn eerste ervaring met het besturen van een Formule 1-auto kwam in april 2019, toen hij deelnam aan seizoenstests in Bahrein voor Ferrari. Hij maakte zijn eerste verschijning tijdens een F1-raceweekend in 2020, rijdend voor Haas in plaats van Kevin Magnussen tijdens FP1 van de Grand Prix van Abu Dhabi.

Voorafgaand aan het F1-seizoen 2021, dat het debuutjaar van Schumacher in de F1 zou zijn, vroeg hij om de beruchte 'MSC'-afkorting als zijn eigen afkorting te gebruiken. MSC was de afkorting die werd gebruikt door zijn vader Michael Schumacher, die hem destijds hielp onderscheiden van zijn broer Ralf. In eerdere junior raceseries had Mick onder de afkorting 'SCH' geracet.

Het debuutjaar van Schumacher verliep alles behalve vlekkeloos. De Haas-bolide rijdt steevast achteraan en kan niet meedoen met de rest van het veld, waardoor Schumacher alleen kan racen tegen zijn teamgenoot. Dit won hij meermaals, waarna hij ook in 2022 uitkomt voor de Amerikaanse renstal. Hij kreeg wel een nieuwe teamgenoot, want Mazepin werd door Haas op straat gezet na de Russische invasie in Oekraïne.

Schumacher treed in de voetsporen van zijn vader bij Mercedes

In 2022 ondervond Mick Schumacher een uitdagend seizoen. Hij was betrokken bij enkele aanzienlijke (onnodige) crashes, wat leidde tot aanzienlijke kosten voor het Haas-team, iets wat het team zich met de budgetlimiet zeker niet kon veroorloven. Daarnaast presteerde Schumacher onder het verwachte niveau, wat het team deed besluiten de samenwerking te beëindigen en hem te vervangen door zijn landgenoot Nico Hülkenberg.

Reservecoureur bij Mercedes

Niet lang daarna eindigden ook Ferrari en Schumacher hun samenwerking, waardoor hij geen deel meer uitmaakt van de Ferrari Driver Academy. Zijn avontuur in de Formule 1 is echter nog niet voorbij. Het volgende hoofdstuk in zijn carrière begint bij het Formule 1-team van Mercedes. In 2023 vervult hij de rol van test- en reservecoureur voor het Duitse team. Het is opmerkelijk dat zijn vader een vergelijkbare overstap maakte van Ferrari naar Mercedes toen hij zijn rentree maakte in de Formule 1, zij het als een F1-coureur met een startplek op de grid.

Mis niets van het F1-seizoen 2024 en download de F1-kalender eenvoudig voor jouw smartphone of PC.

Download de F1-kalender
Viaplay
x
Red Bull Horner maakt einde aan speculaties omtrent Red Bull-toekomst