Achtergrond: Dan Ticktum, het enfant terrible van Red Bull

19 nov. 09:30 René Oudman 2 reacties
Tot voor kort was zijn naam slechts bij de liefhebbers bekend, tegenwoordig weet vrijwel iedereen dat Dan Ticktum de jonge Brit is die door Red Bull naar een Formule 1-stoeltje wordt gepusht. Het hele feest gaat voorlopig niet door omdat de 19-jarige (nog) niet genoeg punten heeft verzameld om een superlicentie te krijgen.

Ticktum, die afgelopen seizoen de Europese F3-titel aan Mick Schumacher moest laten, kwam dit weekend weer in de spotlights te staan dankzij een magistraal optreden in de straten van Macau. Voor het tweede achtereenvolgende jaar zegevierde de Red Bull-junior in de prestigieuze race op het Guia Circuit.

Ondanks zijn jonge leeftijd is de Britse tiener een veelbesproken persoon. Niet alleen vanwege de Red Bull-geruchten, maar vooral door zijn gedrag. Ticktum is een ontzettend goede coureur, eentje met tevens een ontzettend grote mond. Met een vleugje van het welbekende Cockney-accent babbelt de jongeling recht wat krom is.

Omdat de Brit qua rijvaardigheid alles in zich heeft om een toekomstig F1-kampioen te worden, ontfermt Red Bull zich over hem. In eerste instantie deed men het met simpel sponsorwerk, sinds 2017 is Ticktum onderdeel van het juniorteam. Dat is gezien zijn recente verleden een vrij opmerkelijke zet van het energiedrankjesmerk. Ticktum kwam namelijk gedurende vrijwel het gehele seizoen 2016 niet in actie vanwege een schorsing.

Bowlen met een tegenstander

Die schorsing is precies de reden waarom de 19-jarige loopt te stuntelen met zijn licentiepunten. Op een belangrijke leeftijd moest hij een jaar langs de zijlijn plaatsnemen. De oorzaak? In het najaar van 2015 reed Ticktum uit woede zijn grootste tegenstander van de baan, tijdens een Safety Car-fase. We spreken het voorlaatste weekend van het Britse F4-kampioenschap en zowel Ticktum als rivaal Ricky Collard kunnen nog kampioen worden. (Spoiler alert: het werd Lando Norris!)

Collard raakte Ticktum in een chaotische openingsfase, waardoor Ticktum spinde en terugviel. Toen de wedstrijdleiding het nodig achtte om een SC in te zetten, haalde de jonge Ticktum al de tussen hem en Collard rijdende concurrenten (onder een neutralisatie) in, om Collard van de baan te rossen. Ticktum wordt gediskwalificeerd en geschorst. De Britse autosportmedia sprak van een schande en de destijds vijftienjarige Ticktum moest maar eens een stevige draai om zijn oren krijgen.

Met een vleugje van het welbekende Cockney-accent babbelt de jongeling recht wat krom is
© Red Bull Content Pool

In de afgelopen jaren is Ticktum volwassener geworden, maar de scherpe randjes van de straatvechter van weleer zijn nog altijd goed zichtbaar. Toen Mick Schumacher pardoes races begon te winnen in de F3 en Ticktum zijn voorsprong in het kampioenschap zag verdwijnen als sneeuw voor de zon, suggereerde de Red Bull-junior middels zijn sociale media-kanalen dat zijn Duitse rivaal valsspeelde. “Zijn snelheid is interessant te noemen en ik ben niet de enige die er zo over denkt.”

De jongeman met het hart op de tong moest zijn woorden (gedwongen, waarschijnlijk) inslikken en daarmee ook zijn trots. Ticktum bleef achter met een tweede plek in het EK Formule 3, waardoor er nog altijd niet genoeg superlicentiepunten zijn gescoord. Met een titel was dat wél gelukt. De Brit moest eerder dit jaar een F1-test afzeggen omwille van hetzelfde feit, iets wat hem zelf behoorlijk dwarszat.

Punten sprokkelen

Ticktum is duidelijk een slachtoffer van de reglementen die na het debuut van Max Verstappen zijn ingevoerd, al heeft hij zelf natuurlijk ook een aandeel vanwege de schorsing in 2016. Het zeer zelfverzekerde enfant terrible wordt in 2019 ondergebracht in de Super Formula, om een ‘Gaslytje’ te doen. Dat hij op een dag zijn opwachting in de Formule 1 mag maken, lijkt gezien zijn onmiskenbare kwaliteiten onafwendbaar.

Als Ticktum zijn hoofd in 2015 koel had gehouden en genoegen had genomen met een tweede of derde plaats in het Britse F4-kampioenschap, dan had hij meer punten voor zijn licentie gekregen dan dat uiteindelijk het geval was en hoefde Toro Rosso niet verder te zoeken. In Japan moet Ticktum zijn score ophogen: een vijfde plaats in de eindstand is puntentechnisch al voldoende.

Dankzij zijn overwinning in Macau, die tegenwoordig ook wordt beloond met licentiepunten heeft Ticktum nog vijf stuks nodig. De twee punten uit de Britse F4 zullen tijdens de jaarwisseling vervallen, P2 in het EK Formule 3 leverde 25 punten op en de twee Macau-winsten staan samen garant voor tien punten.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen