Oscar Piastri
McLaren RacingOscar Piastri is de nieuwste Australische Formule 1-coureur, die in 2023 toetrad tot de Formule 1. Hij komt uit voor McLaren en is ook in 2024 de teamgenoot van Lando Norris. Zo heeft hij een contract getekend tot eind 2026 bij het Papaya team. In het verleden werd hij al Formule 2- en Formule 3-kampioen. Hij rijdt met startnummer 81.
F1-seizoen 2024
Positie WK | 4 |
Races | 22 |
WK-punten | 268.0 |
Overwinningen | 2 |
Podiumplaatsen | 7 |
Polepositions | 0 |
F1-carrière
Wereldtitels | 0 |
WK-punten | 365 |
Races | 44 |
Overwinningen | 2 |
Podiumplaatsen | 9 |
Polepositions | 0 |
Info Oscar Piastri
Naam | Oscar Piastri |
Team | McLaren |
Geboortedatum | 6 april 2001 |
Geboorteplaats | Melbourne, Australië |
Lengte | 1.78m |
Gewicht | 68kg |
Nationaliteit | Australisch |
Racenummer | 81 |
Biografie van Oscar Piastri
Sinds zijn successen in de F3 en de F2 wordt McLaren-coureur Oscar Piastri beschouwd als een opkomend talent. Hoewel de Australische coureur na zijn Formule 2-kampioenschap nog niet meteen naar de Formule 1 kon doorstromen, bleek hij zeer in trek te zijn bij diverse F1-teams.
Als Alpine-junior werd hem een plek beloofd bij het Franse team, maar dit kon aanvankelijk niet plaatsvinden in 2023. De stoeltjes waren nog bezet door Esteban Ocon en Fernando Alonso. Laatstgenoemde maakte echter een verrassende overstap, maar voor Alpine was het te laat: Piastri had al een contract getekend bij McLaren voor 2023.
Hierdoor zal Piastri nu als volwaardige McLaren-coureur deelnemen aan het raceteam uit het Verenigd Koninkrijk, naast zijn teamgenoot Lando Norris.
Maar wie is Oscar Piastri nu precies en welke stappen heeft hij ondernomen om uiteindelijk in de Formule 1 te belanden? Hier vind je alles wat je moet weten over Piastri.
Teams en teamgenoten | Oscar Piastri
Team | Teamgenoot | Seizoen |
---|---|---|
McLaren | Lando Norris | 2023 |
McLaren | Lando Norris | 2024 |
Piastri's vroege carrière
Oscar Piastri werd geboren op 6 april 2001 in Melbourne, Australië. Enkele jaren later ontwikkelde hij zijn eerste interesse in auto's en begon hij met het 'racen' van op afstand bestuurbare auto's. In 2011 zette hij zijn eerste stappen in de kartwereld.
Niet veel later vertrok hij naar Europa om deel te nemen aan kartcompetities. Hij verhuisde hiervoor naar Groot-Brittannië en nam deel aan diverse kartkampioenschappen, met als hoogtepunt een zesde plaats in het wereldkampioenschap karten.
Na vijf jaar ervaring opdoen in het karten, maakte Piastri in 2016 de overstap naar het formuleracen.
Piastri wint kampioenschap na kampioenschap
Met het bedrijf van zijn vader, HP Tuners, als eerste grote sponsor maakt Piastri zijn debuut in de Formule 4 van de Verenigde Arabische Emriaten. In zijn eerste seizoen behaalt hij twee podiums en wordt hij zesde in het eindklassement, waarna hij een jaar later de overstap maakt naar de Britse Formule 4. Hier wordt zijn talent steeds duidelijker. Hij wint zes races en wordt tweede in het klassement.
In 2018 pakt Piastri nog wat podiums in de Formule Renault Eurocup bij Arden, waarna hij in 2019 overstapt naar de regerend kampioen bij de teams: R-ace GP. Hij wint meerdere races en wordt kampioen in de allerlaatste races van dat jaar.
Een overstap naar de Formule 3 kon niet uitblijven en wederom voegt hij zich bij een team dat al regerend kampioen is: het sterke Prema F3-team. Hier rijdt hij in 2020 naast Logan Sargeant (de F1-debutant van Williams in 2023) en Frederik Vesti. Direct weet hij indruk te maken door de openingsrace te winnen en vrijwel het hele seizoen in de punten te rijden. In 2020 wordt Piastri overigens ook lid van de Renault Sport Academy, wat later de Alpine Academy wordt.
Na zijn overwinning op de Red Bull Ring wordt hij drie keer tweede (2x Hongarije, 1x Silverstone) en wint hij nog een keer in Barcelona. Nog een podiumplaats in Monza en verdere puntenfinishes leveren hem voorafgaand aan de seizoensafsluiter in Mugello 160 punten op. Ook Sargeant stond op 160 punten, maar hij viel uit in de openingsronde, terwijl Piastri zevende wordt en met vier punten verschil (164 versus 160 punten) de F3-titel veroverde in zijn eerste jaar in die klasse. Theo Pourchaire kwam overigens nog in de buurt van de titel, maar kon het gat in de laatste race van het seizoen niet meer dichten.
Na het winnen van de titel in de Formule 3 promoveert Piastri naar de Formule 2, waar hij wederom voor Prema uitkomt. Hij krijgt Ferrari-junior Robert Schwartzman naast zich voor dat jaar. Wederom start Piastri het seizoen goed met een overwinning in de tweede sprintrace en bijna won hij ook de hoofdrace, maar een uitvalbeurt in de slotfase weerhield hem van zijn eerste hoofdrace-winst in de F2.
Die kwam uiteindelijk pas in Monza, maar tussendoor pakte hij al wel podiums bij meerdere races, waaronder 2x in Monaco en een keer in Bakoe. Na het vierde raceweekend nam hij de leiding over in het kampioenschap voor de nu Alfa Romeo F1-coureur Guanyu Zhou. Vooral in de tweede seizoenshelft ging het erg goed bij Piastri en won hij races in Sochi, Djedda en in Abu Dhabi. Met een podiumplaats in de sprintrace van het laatste raceweekend wist hij de titel al te veroveren.
Piastri voegde zich hiermee in een illuster rijtje met coureurs die de F2-titel in hun rookiejaar veroverden: Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Nico Hulkenberg, Charles Leclerc en George Russell deden dit ook. Na Hamilton, Hulkenberg, Leclerc en Russell is Piastri de vijfde coureur die in de GP3/F3 de titel wint en daarna direct in de F2.
Ondanks zijn sterke resultaten was er geen plek op de Formule 1-grid van 2022 en nog een jaar in de F2 zat er ook niet in: dat mag niet als kampioen. Via Alpine zou Piastri later kunnen debuteren in de koningsklasse van de autosport, maar het liep allemaal anders.
Piastri en de Formule 1-situatie bij Alpine en McLaren
In 2022 stond Piastri, als Alpine-junior, aan de zijlijn van de Formule 1. Desondanks werd hem een zitje beloofd bij het Franse raceteam. Deze belofte leek echter pas in 2024 te kunnen worden ingelost, aangezien in 2023 de stoeltjes nog bezet zouden zijn door Esteban Ocon en Fernando Alonso. Toen Alonso onverwachts aankondigde in 2023 voor Aston Martin te gaan rijden, overwoog Alpine Piastri als zijn opvolger.
Alpine maakte deze intentie ook bekend via sociale mediakanalen, maar kort daarna werd dit tegengesproken door Piastri zelf. Later werd de reden hiervoor duidelijk: tijdens zijn jaar aan de zijlijn had McLaren interesse getoond in Piastri, wat uiteindelijk leidde tot een contract voor het Formule 1-seizoen van 2023.
Het werd later bekend dat de Contract Recognition Board, het FIA-orgaan dat de geldigheid van contracten beoordeelt, oordeelde dat het McLaren-contract geldig was. Een bezwaar van Alpine bracht geen verandering teweeg bij de CRB, waardoor Piastri officieel een McLaren Formule 1-coureur is sinds eind 2022.
In 2023 komt Oscar Piastri samen met Lando Norris uit voor het F1-team van McLaren.
Een geweldig 2023 seizoen en de aanvang van 2024
Piastri kende een buitengewoon goed F1-seizoen in 2023. Tijdens de eerste GP's was de McLaren niet competitief, wat resulteerde in tegenvallende resultaten. Echter, nadat de auto competitief werd, behaalde Piastri steeds meer punten voor het team. Aan het einde van het seizoen resulteerde dit in een totaal van 97 punten voor de Australiër. Daarnaast stond hij twee keer op het podium en won hij de sprintrace in Qatar. Dit leidde tot de verlenging van Piastri's contract tot en met eind 2026 bij McLaren. Het is zeldzaam dat een rookie na zijn eerste jaar een meerjarig contract mag tekenen!
Na zo'n uitstekend seizoen zijn de verwachtingen hoog gespannen voor Piastri in 2024. Zal hij kunnen meestrijden om de wereldtitel?
Wint Verstappen of een andere favoriet in Qatar? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Oscar Piastri nieuws
Oscar Piastri video's