Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
Ontdek de mogelijkheden
8e
0.0

Oscar Piastri

McLaren Racing
Nationaliteit aus Australisch
Geboorteplaats Melbourne, Australië
Geboortedatum 06/04/2001 (21 jr.)
F1-debuut 2023, Bahrein

F1-seizoen 2023

Positie WK 8
Races 0
WK-punten 0.0
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 0
Polepositions 0

F1-carrière

Wereldtitels 0
WK-punten
Races 0
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 0
Polepositions 0

Oscar Piastri is de nieuwste Australische Formule 1-coureur, die in 2023 toetrad tot de Formule 1. Hij komt uit voor McLaren en is in 2023 de teamgenoot van Lando Norris. In het verleden werd hij al Formule 2- en Formule 3-kampioen. Hij rijdt met startnummer 81.

Info Oscar Piastri

Naam Oscar Piastri
Team McLaren
Geboortedatum 6 april 2001
Geboorteplaats Melbourne, Australië
Lengte 1.78m
Gewicht 68kg
Nationaliteit Australisch
Racenummer 81

Biografie van Oscar Piastri

McLaren-coureur Oscar Piastri wordt sinds het veroveren van de titels in de F3 en in de F2 gezien als een toptalent. De Australische coureur kon na zijn kampioenschap in de Formule 2 nog niet doorstormen naar de Formule 1, maar hij bleek meer dan gewild te zijn bij de F1-teams.

Als Alpine-junior werd hem een stoeltje beloofd bij de Franse renstal, maar dit kon in eerste instantie nog niet in 2023. De stoeltjes zouden nog bezet zijn door Esteban Ocon en Fernando Alonso. Laatstgenoemde maakte echter een verrassende overstap, maar voor Alpine was het al te laat: Piastri had al een contract bij McLaren voor 2023.

En dus zal Piastri als volwaardig McLaren-rijder uitkomen voor de Britse renstal naast zijn teamgenoot Lando Norris.

Maar wie is Oscar Piastri precies en wat heeft hij allemaal gedaan om uiteindelijk in de F1 terecht te komen? Hier lees je alles wat je moet weten over Piastri.

			© XPB
	© XPB

Piastri's vroege carrière

Op 6 april 2001 werd Oscar Piastri geboren in Melbourne, Australië en een aantal jaar later begon zijn eerste bezigheid met auto's. Piastri begon met het 'racen' van op afstand bestuurbare auto's, waarna hij in 2011 zijn kartcarrière begon.

Niet veel later vertrok hij naar de Europese kartcompetities, waarvoor hij verhuisde naar Groot-Brittannië. Vanuit hier kwam hij uit in een aantal kartkampioenschappen, met zijn beste notering de zesde plaats in het wereldkampioenschap karten.

Na vijf jaar karten was het tijd voor het echte werk en in 2016 maakte Piastri de overstap naar het formuleracen.

Piastri wint kampioenschap na kampioenschap

Met het bedrijf van zijn vader, HP Tuners, als eerste grote sponsor maakt Piastri zijn debuut in de Formule 4 van de Verenigde Arabische Emriaten. In zijn eerste seizoen behaalt hij twee podiums en wordt hij zesde in het eindklassement, waarna hij een jaar later de overstap maakt naar de Britse Formule 4. Hier wordt zijn talent steeds duidelijker. Hij wint zes races en wordt tweede in het klassement.

In 2018 pakt Piastri nog wat podiums in de Formule Renault Eurocup bij Arden, waarna hij in 2019 overstapt naar de regerend kampioen bij de teams: R-ace GP. Hij wint meerdere races en wordt kampioen in de allerlaatste races van dat jaar.

Een overstap naar de Formule 3 kon niet uitblijven en wederom voegt hij zich bij een team dat al regerend kampioen is: het sterke Prema F3-team. Hier rijdt hij in 2020 naast Logan Sargeant (de F1-debutant van Williams in 2023) en Frederik Vesti. Direct weet hij indruk te maken door de openingsrace te winnen en vrijwel het hele seizoen in de punten te rijden. In 2020 wordt Piastri overigens ook lid van de Renault Sport Academy, wat later de Alpine Academy wordt.

Na zijn overwinning op de Red Bull Ring wordt hij drie keer tweede (2x Hongarije, 1x Silverstone) en wint hij nog een keer in Barcelona. Nog een podiumplaats in Monza en verdere puntenfinishes leveren hem voorafgaand aan de seizoensafsluiter in Mugello 160 punten op. Ook Sargeant stond op 160 punten, maar hij viel uit in de openingsronde, terwijl Piastri zevende wordt en met vier punten verschil (164 versus 160 punten) de F3-titel veroverde in zijn eerste jaar in die klasse. Theo Pourchaire kwam overigens nog in de buurt van de titel, maar kon het gat in de laatste race van het seizoen niet meer dichten.

Na het winnen van de titel in de Formule 3 promoveert Piastri naar de Formule 2, waar hij wederom voor Prema uitkomt. Hij krijgt Ferrari-junior Robert Schwartzman naast zich voor dat jaar. Wederom start Piastri het seizoen goed met een overwinning in de tweede sprintrace en bijna won hij ook de hoofdrace, maar een uitvalbeurt in de slotfase weerhield hem van zijn eerste hoofdrace-winst in de F2.

Die kwam uiteindelijk pas in Monza, maar tussendoor pakte hij al wel podiums bij meerdere races, waaronder 2x in Monaco en een keer in Bakoe. Na het vierde raceweekend nam hij de leiding over in het kampioenschap voor de nu Alfa Romeo F1-coureur Guanyu Zhou. Vooral in de tweede seizoenshelft ging het erg goed bij Piastri en won hij races in Sochi, Djedda en in Abu Dhabi. Met een podiumplaats in de sprintrace van het laatste raceweekend wist hij de titel al te veroveren.

Piastri voegde zich hiermee in een illuster rijtje met coureurs die de F2-titel in hun rookiejaar veroverden: Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Nico Hulkenberg, Charles Leclerc en George Russell deden dit ook. Na Hamilton, Hulkenberg, Leclerc en Russell is Piastri de vijfde coureur die in de GP3/F3 de titel wint en daarna direct in de F2.

Ondanks zijn sterke resultaten was er geen plek op de Formule 1-grid van 2022 en nog een jaar in de F2 zat er ook niet in: dat mag niet als kampioen. Via Alpine zou Piastri later kunnen debuteren in de koningsklasse van de autosport, maar het liep allemaal anders.

Piastri en de Formule 1-situatie bij Alpine en McLaren

In 2022 stond Piastri als Alpine-junior langs de zijlijn bij de Formule 1, maar er werd hem wel een stoeltje beloofd bij de Franse renstal. Dit zou echter pas in 2024 kunnen, want in 2023 zouden de stoeltjes nog bezet worden door Esteban Ocon en Fernando Alonso. Toen Alonso onverwachts aankondigde in 2023 voor Aston Martin te gaan rijden, wilde Alpine Piastri benoemen tot opvolger.

Dat deed het F1-team ook via haar sociale mediakanalen, maar dit werd even later weer ontkend door Piastri zelf. Later werd duidelijk waarom: in zijn jaar langs de zijlijn bleek McLaren geïnteresseerd te zijn in de diensten van Piastri, wat uiteindelijk leidde tot een contract voor het Formule 1-seizoen van 2023.

Later werd duidelijk dat de Contract Recognition Board, het FIA-orgaan dat de geldigheid van contracten beoordeelt, oordeelde dat het McLaren-contract geldig was. Een bezwaar van Alpine bracht geen verandering teweeg bij de CRB, waardoor Piastri officieel McLaren Formule 1-coureur is sinds eind 2022.

In 2023 komt Oscar Piastri samen met Lando Norris uit voor het F1-team van McLaren.

Mis niets van het F1-seizoen 2023 en zet de F1-kalender eenvoudig op jouw smartphone of PC

Download nu de F1-kalender
RN365 Special
'Red Bull-topontwerper Newey verrast met nieuwe bolide Verstappen'

De RB19 van Max Verstappen en Sergio Perez wordt op 3 februari onthuld. Red Bull heeft deze winter niet stilgezeten en de nieuwe bolide zal een maximale evolutie zijn van de RB18 waarmee Verstappen vorig jaar kampioen werd, zo schrijft onze technisch F1-analist Paolo Filisetti.

Lees meer
Viaplay
x
Analyse 'Red Bull-topontwerper Newey verrast met nieuwe bolide Verstappen'