Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
2e
85.0

Sergio Pérez

Red Bull Racing
Nationaliteit mex Mexicaan
Geboorteplaats Guadalajara
Geboortedatum 26/01/1990 (34 jr.)
F1-debuut 2011, Australië

Sergio Perez trekt ook in 2024 met een flinke lading peso's in de portemonnee en een gepeperd Mexicaans karakter als kenmerk ten strijde. De inmiddels 33-jarige coureur komt voor het veertiende achtereenvolgende seizoen uit in de Formule 1. Net zoals in 2021 t/m 2023 rijdt hij bij topteam Red Bull Racing in 2024.

Weddenschappen Sergio Perez

Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

F1-seizoen 2024

Positie WK 2
Races 5
WK-punten 85.0
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 4
Polepositions 0

F1-carrière

Wereldtitels 0
WK-punten 1571
Races 262
Overwinningen 6
Podiumplaatsen 39
Polepositions 3

Info Sergio Perez

Name Sergio Perez Mendoza
Team Red Bull
Geboortedatum 26 januari 1990
Geboorteplaats Guadalajara, Mexico
Lengte 1.73m
Gewicht 63kg
Nationaliteit Mexicaans
Racenummer 11

Biografie Sergio Perez

Het grote geluk van Perez is, naast zijn loden rechtervoet, het geld dat hem door telefoongigant Carlos Slim wordt toegeschoven. Vanaf zijn jaren in opleidingsklassen rijdt Perez rond met stickers van bedrijven die door de Mexicaanse miljardair zijn opgericht. In de tussentijd heeft Perez overigens bewezen een aardig potje te kunnen sturen, al nam zijn temperament zo af en toe de overhand.

Perez is een geval apart: eigenlijk is de Mexicaan te goed voor de middenmoot, maar in het jaartje dat hij aan de top mocht ruiken kwam het er niet uit. Na twee ijzersterke seizoenen in dienst van Sauber kreeg Perez in 2013 een kans bij McLaren, die uitdraaide op een fiasco. Van 2014 tot en met 2020 maakte de Mexicaan deel uit van hem team dat destijds door het leven ging als Force India en de afgelopen jaren als Racing Point. Dat deed hij met succes: als één van de weinige rijders die buiten de bekende top drie-teams opereren reed Perez in de V6-turbotijd naar meerdere podiumplaatsen.

In 2020 maakte hij opnieuw een ijzersterke indruk. Ondanks dat werd aan het begin van het seizoen duidelijk dat hij in 2021 zou gaan worden vervangen door Sebastian Vettel. Perez liet zich niet van de wijs brengen en ging verder waar hij was gebleven. Hij schitterde en won zelfs zijn eerste Formule 1-race uit zijn carrière. Mede daarom kon Red Bull, dat zijn komst overwoog, niet om de Mexicaan heen.

Helmut Marko en Christian Horner verkozen Perez boven Albon en in 2021 zal de Mexicaan dan ook de teamgenoot van Max Verstappen zijn bij Red Bull.

Teamgenoten en teams | Sergio Perez

Team Teamgenoot Seizoen
Sauber Kamui Kobayashi 2011
Sauber Kamui Kobayashi 2012
McLaren Jenson Button 2013
Force India Nico Hülkenberg 2014
Force India Nico Hülkenberg 2015
Force India Nico Hülkenberg 2016
Force India Esteban Ocon 2017
Force India Esteban Ocon 2018
Racing Point Lance Stroll 2019
Racing Point Lance Stroll 2020
Oracle Red Bull Racing Max Verstappen 2021
Oracle Red Bull Racing Max Verstappen 2022
Oracle Red Bull Racing Max Verstappen 2023
Oracle Red Bull Racing Max Verstappen 2024

De vroegere carrière van Perez

Sergio 'Checo' Perez zag het levenslicht in Guadalajara, Mexico, op 26 januari 1990, als zoon van een voormalige stockcar-racer. Zijn eerste kennismaking met de autosport begon al op zesjarige leeftijd met karten.

In die vroege jaren manifesteerde de veelbelovende jonge coureur zich met een indrukwekkende reeks trofeeën, zowel in zijn thuisland als in de Verenigde Staten. Het vroege succes bracht hem naar Europa, waar hij in 2005 deelnam aan de Duitse Formule BMW ADAC-serie.

Het eerste jaar buiten zijn vertrouwde omgeving bracht niet het gewenste succes voor Perez, die eindigde als veertiende in het kampioenschap.

Echter, met een 4speed Media-auto achter het stuur verbeterde hij het jaar daarop naar de zesde plaats. In het seizoen 2006/2007 nam Perez deel aan de A1 Grand Prix-kampioenschappen voor Team Mexico, waarmee hij de op twee na jongste coureur werd die aan dit prestigieuze evenement deelnam.

Met vernieuwd vertrouwen nam de coureur een van de grootste beslissingen in zijn jonge carrière en verhuisde naar Oxford om in het seizoen 2007 deel te nemen aan het Britse Formule 3-kampioenschap. Perez racete voor het T-Sport-team, heerste in de serie door twee derde van de races te winnen en stond op elk podium, wat resulteerde in een promotie naar de Premier International Class, zowel voor hemzelf als voor zijn team.

De overstap van Perez naar de Formule 1

Het succes in het VK zorgde ervoor dat Perez meer aandacht kreeg van teams die hoger op de autosportladder stonden. Hij werd beloond voor zijn Formule 3-resultaten met een telefoontje van Campos Grand Prix om in de GP2 Asia series te gaan racen in 2008-2009.

Hij won de eerste race van het seizoen in Sakhir, voegde een tweede overwinning toe tijdens de race in Qatar, en verhuisde voor de volgende stap al naar Arden International om deel te nemen aan de GP2-serie van 2009.

Naast Edoarda Mortara eindigde Perez als twaalfde in het klassement, met als beste resultaat een tweede plaats in Valencia. Ondertussen nam hij deel aan twee rondes van de GP2 Asia Series 2009-2010 voor Barwa Addax, won vijf races en eindigde als tweede achter Pastor Maldonado.

De resultaten van Perez en de aanzienlijke financiële steun van zijn sponsoren in Mexico trokken de blik van F1-teams, en eind 2010 kondigde het Zwitserse Sauber aan dat de Mexicaan zich bij hen zou voegen het seizoen van 2011. Hij verving hier Nick Heidfeld.

De coureur werd de vijfde Mexicaan in de F1 en de eerste sinds het pensioen van Hector Rebaque in 1981. Ook werd hij lid van de Ferrari Driver Academy.

Het debuut bij Sauber en de kans bij McLaren

Perez maakte zijn F1-debuut tijdens GP van Australië in 2011 en slaagde er in om punten te scoren door als zevende over de finish te komen. Later werd dit echter teruggedraaid, het team werd gediskwalificeerd wegens het overtreden van de technische reglementen.

De coureur scoorde zijn eerste echte punten tijdens de race in Spanje, later dit jaar. Ook in Monaco leek het goed te gaan met de Mexicaan.

Voor het eerst bereikte hij de top tien-kwalificatie in Monaco, maar Perez crashte zwaar aan het begin van Q3, waardoor hij de GP van Monaco en de GP van Canada moest missen. Uiteindelijk hield hij hier geen ernstige verwondingen aan over.

Perez presteerde regelmatig beter dan zijn meer ervaren teamgenoot Kobayashi en slaagde erin meer punten te verzamelen voor het worstelende Sauber. Hiervoor werd hij beloond met een mid-season test bij Ferrari, maar van een overstap kwam het niet, hij tekende voor 2021 een contractverlenging bij Sauber.

Het seizoen van 2012 begon veelbelovend voor Perez tijdens een regenachtige race bij de Grand Prix van Maleisië. Perez leek kans te maken op een overwinning, maar door een mislukte strategie bij de pitstop verloor hij van Fernando Alonso.

Er werd steeds meer gespeculeerd over een overstap naar Ferrari. De Scuderia koos echter niet voor Perez door wat gebrek aan ervaring, maar McLaren zag meer in de Mexicaan.

Met Lewis Hamilton op het punt om naar Mercedes te vertrekken, had McLaren een coureur nodig om Jenson Button te assisteren. Perez kreeg de kans en tekende begin 2013 een meerjarig contract bij de Britse renstal.

De verwachtingen waren hoog bij de entree van de coureur in Woking, maar de anticipatie verzuurde al snel nadat de auto uit 2013, de MP4-28, een teleurstelling bleek te zijn na de race-winnende machine die het team het vorige seizoen had ingezet.

Er was ook spanning tussen de twee teamgenoten. Button had kritiek op de rijstijl van Perez, aangezien de Mexicaan tijdens het seizoen al een aantal crashes had opgelopen.

Hij moest de GP van Monaco staken na een crash met Kimi Raikkonen - die later zei dat Perez "in het gezicht zou moeten worden geslagen", later haalde Perez met een P5-finish zijn beste resultaat van het seizoen.

De prestaties waren uiteindelijk echter niet genoeg en de samenwerking met het team eindigde voor Perez.

Force India en Racing Point

Na zijn vertrek bij McLaren was Perez op zoek naar een nieuw stoeltje, en vond zijn plek bij Force India als vervanger van Paul di Resta, naast Nico Hulkenberg. Gelijk begon hij zijn seizoen met een podiumplaats, de tweede in zijn Formule 1-carrière. Het team was tevreden over de rijkunsten van Perez, waardoor hij na 2014 een contractverlenging kreeg. In 2015 haalde hij een prima aantal punten binnen voor het team, ook stond hij op het podium in Rusland.

In seizoen 2016 toonde Perez opnieuw zijn kwaliteiten, de coureur claimde een podium in Monaco en Azerbeidzjan, waarbij de renstal Williams inhaalde als het leidende Mercedes-klantenteam op de grid.

Perez slaagde erin zijn teamgenoot in de loop van het jaar te overtreffen, Hulkenberg zou uiteindelijk het team verlaten, waarna een tumultueuze samenwerking tussen de Mexicaan en Esteban Ocon ontstond. Perez was in staat om Ocon consequent achter zich te houden tijdens de tweejarige periode van de Fransman bij Force India, maar de twee botsten herhaaldelijk op én naast de baan, waaronder crashes in Baku, Hongarije en de hardste op Spa-Francorchamps in 2017.

Het team moest de twee bevelen niet meer tegen elkaar te racen, maar de hevige gevechten gingen door. Hoewel de relatie tussen de coureurs op de baan in 2017 verslechterde, ging het er bij Force India nog slechter. Eigenaar Vijay Mallya zat in grote financiële problemen, waardoor het niet duidelijk was of de renstal het einde van het seizoen zou halen. Perez speelde uiteindelijk een cruciale rol om het team uit de problemen te helpen, maar op het asfalt waren de problemen zichtbaar, de Mexicaan eindigde consequent buiten de punten.

Vlak voor de zomerstop werd duidelijk dat de problemen van Force India te groot werden, Perez was genoodzaakt om een sponsorclausule in te zetten waardoor het team uiteindelijk onder curatele werd gezet. Dat proces leidde uiteindelijk tot een overname van het team door Lawrence Stroll, waardoor het team vanaf de GP van België werd omgedoopt tot Racing Point.

Ondanks de oplossing van de problemen buiten de baan, bleven de problemen tussen de coureurs gespannen. Toen seizoen 2019 werd afgetrapt als Racing Point, werd Esteban Ocon vervangen door de zoon van de teameigenaar, Lance Stroll, maar de inspanning werd opnieuw gehinderd door een niet-concurrerende auto.

Hoewel Perez in de loop van het seizoen zijn nieuwe teamgenoot versloeg, betekende het gebrek aan tempo dat de coureur als 10e eindigde in het kampioenschap.

Stroll senior had echter geweldige plannen voor het team en in 2020 tekende de Mexicaan een contractverlenging waardoor hij tot 2022 bij het team zou rijden.

De Racing Point-auto van 2020 was het onderwerp van veel controverse en werd de 'roze Mercedes' genoemd vanwege de overeenkomsten met de kampioenschaps-winnende Mercedes-bolide van 2019. Dat probleem zou het hele seizoen doorgaan en er uiteindelijk toe leiden dat het team een ​​​​geldstraf en puntenstraf opgelegd kreeg.

Perez eindigde als vierde in het coureurskampioenschap en behaalde zijn allereerste overwinning in de Formule 1 bij de Grand Prix van Sakhir, waar hij vanaf de allerlaatste plaats naar de overwinning reed. Ondanks de sterke prestaties op de baan en het scoren van meer dan het dubbele puntenaantal van teamgenoot Stroll, kreeg Perez te horen dat zijn contract niet zou worden verlengd, hij werd vervangen door Sebastian Vettel bij het team dat vanaf 2021 verder ging onder de naam Aston Martin F1.

Uiteindelijk kreeg Perez een contract aangeboden bij topteam Red Bull, als vervanger voor Alexander Albon.

			© Racing Point
	© Racing Point

De overstap naar topteam Red Bull

Meerdere kandidaten dongen mee naar het zitje naast Max Verstappen bij Red Bull, waaronder Nico Hulkenberg, voormalig teamgenoot van Perez. Uiteindelijk gaf de Oostenrijkse renstal de voorkeur aan de Mexicaan na zijn buitengewoon sterke prestaties in het seizoen van 2020. In 2021 is het de taak van Perez om Verstappen te ondersteunen in de strijd om het kampioenschap en om samen de constructeurstitel binnen te halen.

Perez beleefde in zijn eerste seizoen bij Red Bull zowel hoogte- als dieptepunten. Vaak kwalificeerde hij zich verder naar achteren op de grid dan zijn Nederlandse teamgenoot. Echter, in Baku behaalde Perez zijn eerste overwinning. Hij stond ook op het podium in Frankrijk en Turkije, waarbij hij in de laatstgenoemde race aanzienlijk heeft bijgedragen aan het titelgevecht tussen Verstappen en Lewis Hamilton. Perez wist de Mercedes-coureur geruime tijd achter zich te houden, waardoor Verstappen de leiding kon overnemen in het wereldkampioenschap.

De eerste gooi naar het kampioenschap

Het doel voor 2022 was voor Perez duidelijk: wereldkampioen worden. De Mexicaan kon zich gedurende het seizoen vorderde echter niet meten met teamgenoot Verstappen, die op dominante wijze de coureurstitel verzilverde. Desalniettemin reed Perez een aantal goede races en wist hij een aantal Grands Prix op zijn naam te zetten, waaronder misschien wel de meest prestigieuze Grand Prix: de Grand Prix van Monaco.

Perez kwalificeerde zich als derde op het stratencircuit nadat hij crashte en andere coureurs hun rondes niet meer konden maken in Q3. In de race op zondag wist hij, mede door de strategische keuzes van Red Bull, zijn eerste F1-zege in Monaco te pakken. Ook in Singapore, een ander stratencircuit, wist hij het goud binnen te slepen.

De Mexicaan stond een lange tijd op de derde plek in het klassement, maar langzaam maar zeker wist hij Charles Leclerc te evenaren. Bij het ingaan van de laatste Grand Prix van het seizoen, in Abu Dhabi, stonden Perez en Leclerc op gelijke hoogte. Uiteindelijk trok de Monegask aan het langste eind en eindigde Perez dus als derde in het eindklassement, zijn beste Formule 1-resultaat ooit.

In 2023 gingen Max Verstappen en Sergio Perez de eerste races gelijk op. Perez behaalde overwinningen in de GP van Saoedi-Arabië en Azerbeidzjan, waardoor de Mexicaan de titel 'the king of the streets' verdiende. Echter, vanaf de GP van Monaco liep het puntenverschil tussen de twee coureurs steeds verder uiteen, en Perez kende in twee races een DNF. Hierdoor ontstond er uiteindelijk een redelijk spannende strijd om de tweede plaats met Lewis Hamilton, die de Mexicaan won. Perez eindigde het seizoen 2023 met 285 punten.

Ook in 2024 rijdt Perez naast Verstappen bij Red Bull. Zal hij dit seizoen wel een serieuze gooi kunnen doen naar de wereldtitel?

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.
Viaplay
x
Teambazen Hoe de verhoudingen tussen Wolff en Horner langzaam weer op scherp komen te staan