Voor het nieuwe seizoen is in artikel 5.4 van het sportieve reglement opgenomen dat er voor bepaalde weekenden gekozen kan worden voor een ATA (Alternative Tyre Allocation). Dit wordt dan aangewend om een nieuw kwalificatieformat te testen. Dat zal in de Grand Prix van Emilia-Romagna voor het eerst het geval zijn, zo heeft RacingNews365 vernomen. In totaal mag een team per coureur gedurende het hele weekend slechts 11 sets banden (3x hard, 4x medium, 4x zacht) inzetten, dit terwijl dat er normaal 13 zijn. Vervolgens is het tijdens de kwalificatie verplicht om in Q1 gebruik te maken van de harde band, in Q2 van de medium band, om vervolgens in Q3 het snelste rubber onder te binden, de zachte band. Het idee is om voor de kwalificatie van elke compound 2 sets achter de hand te houden, waardoor er vijf sets banden overblijven voor de vrije trainingen en de daadwerkelijke race. De verwachting is dat later in het jaar nog eens met het nieuwe format geëxperimenteerd wordt, maar het is vooralsnog onduidelijk om welke Grand Prix dat gaat.
Meest gelezen