De tijden van papieren tickets met daarop mooie affiches met de racehelden zijn in Nederland verleden tijd. Voor de Grand Prix op Zandvoort worden geen papieren tickets meer gebruikt, maar alles gaat volledig digitaal. RacingNews365 sprak met Jeroen van Glabbeek, CEO van CM.com, een van de hoofdsponsoren van de Dutch GP.
CM.com is Nederlands grootste mobiele technologiepartij, waarbij het bedrijf zich bezighoudt met digitale communicatie voor bedrijven, zoals Whatsapp, ticketing en SMS-services.
Van Glabbeek vertelt enthousiast over het ticketingproces voor de Nederlandse Grand Prix: "De tickets worden online verkocht via Dutchgp.com en vanaf 27 mei kunnen mensen online registreren als ze een kaartje willen kopen. De weken daarna worden de kaarten toegewezen aan de fans, die vervolgens een toegangsticket kunnen kopen. Dat gaat CM.com doen, via ons ticketingplatform."
"Via CM Ticketing kopen mensen een kaartje en dat kaartje is virtueel. Je komt straks door middel van het gebruik van je telefoon binnen op het circuit. Mensen krijgen dus geen geprint ticket meer."
De rol van CM.com gaat verder dan alleen het verzorgen van de tickets. Middels slimme technologie gaat het bezoekers ook informeren over de Grand Prix. "We gaan ze het gehele jaar op de hoogte houden via de mobiele telefoon. Daarbij gaat het om zaken als reisadviezen, waar je het beste je auto kan parkeren en hoe mensen naar het evenement willen komen. Dat doen we via Whatsapp en SMS en dan doen we eigenlijk waar ons bedrijf groot mee is geworden."
Eenmaal aangekomen op het evenement profiteren de bezoekers van de beschikbare technologie van het bedrijf. Niet langer minutenlang wachten in de rij voor een biertje of een zak patat, maar snel en eenvoudig afrekenen. Van Glabbeek legt uit welke rol CM.com speelt in het betalingsproces: "Op het evenement zelf verzorgen wij ook alle betalingen. Als iemand een biertje wil kopen dan hoeft die niet met muntjes of contant geld te betalen. Mensen kunnen snel, veilig en eenvoudig betalen met hun mobiele telefoon."
Onderscheidend zijn is voor de organisatoren van de Nederlandse Grand Prix belangrijk. Diverse landen en grote steden proberen F1-eigenaar Liberty Media te verleiden tot het hosten van een F1-race. "De circuits knokken allemaal voor een plekje op de Formule 1-kalender. Organisatoren willen vooruitstrevend zijn en qua techniek willen wij dit event naar een hoger niveau tillen, dan dat mensen gewend zijn. Dus hoe je een kaartje koopt, hoe de communicatie loopt en hoe je kan betalen op het evenement."
Daarmee geeft Van Glabbeek ook direct aan waarom de Grand Prix van Nederland voor CM.com interessant is om in te stappen. "Ticketverkoop is voor de organisatie de belangrijkste inkomstenbron. Het is dan ook van strategisch belang dat ze hiervoor een goede provider hebben. Voor ons is dit een goed moment om ons bedrijf verder op de kaart te zetten, want veel mensen kennen ons nog niet. Dit terwijl we met onze diensten bij veel TV-programma's en grote evenementen betrokken zijn, maar daarnaast ook werken voor banken en overheden."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP van Nederland nieuws RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!