Gelukkig Nieuwjaar! Een nieuw Formule 1-jaar is aangebroken en vanaf maart beginnen we met het drukste seizoen ooit in de koningsklasse. Dit doen we met twee nieuwe locaties, een viertal nieuwe/terugkerende coureurs en wat wisselingen bij de teambazen.
Las Vegas en Qatar
Circuit Paul Ricard verdwijnt en twee nieuwe locaties verschijnen op de Formule 1-kalender. Nog nooit stond de F1-kalender zo vol als in 2023, met maar liefst 23 Grands Prix. De nieuwkomers? De Grand Prix van Las Vegas en de Grand Prix van Qatar.
Op beide locaties werd al eens geracet door de Formule 1. In Las Vegas werd ooit op een parkeerplaats een GP gehouden, wat uiteindelijk eindigde in een flop. In 2023 pakken ze het anders aan en wordt het een stratenrace over de Las Vegas Strip, waar de coureurs zeer hoge snelheden bereiken.
Het Losail International Circuit in Qatar stond tijdens de coronapandemie al een keer op de kalender als vervangende race en na het tekenen van een tienjarige deal verschijnt het circuit vanaf dit jaar vast op de kalender. Lewis Hamilton won de eerste en enige GP van Qatar in 2021, met Max verstappen en Fernando Alonso ook op het podium.
'Nieuwe' teambazen
Richting het einde van 2022 zagen we de teambazencarrousel ineens op volle toeren draaien. Nadat Williams aankondigde dat Jost Capito het team zou verlaten en Mattia Binotto al vrijwillig zijn functie bij Ferrari had neergelegd, kwam er ineens een storm aan switches naar buiten.
Williams heeft overigens nog geen vervanger gekozen, maar Ferrari wel. De 'nieuwe' teambaas is Fred Vasseur, de man die we allemaal kennen van Alfa Romeo. Met het vertrek van Vasseur bij Alfa zochten ook zij een nieuwe teambaas en dat wordt Andreas Seidl, hiervoor teambaas van McLaren.
Seidl wordt op zijn beurt weer opgevolgd door Andrea Stella. Dit kan voor menig F1-volger een nieuwe naam zijn, maar in werkelijkheid was Stella achter de schermen altijd al actief bij McLaren in de rol van Racing Director.
Nyck de Vries
Het is alweer even geleden dat we meer dan één Nederlander zagen in de Formule 1. In 2023 is het weer zover, want naast Max Verstappen zien we ook Nyck de Vries op de startgrid. De AlphaTauri-coureur imponeerde tijdens de GP van Italië in 2022 en ineens was hij hot property.
Nadat de overstap van Pierre Gasly naar Alpine rond was, kreeg De Vries het stoeltje bij het zusterteam van Red Bull. Hier zal hij komend jaar rijden naast Yuki Tsunoda. Het zal zijn eerste rookie-seizoen zijn, maar een echt debuut had hij dus al vorig jaar. Dit geldt niet voor de volgende twee debutanten.
Logan Sargeant en Oscar Piastri
Naast De Vries zien we twee nieuwe gezichten op de F1-grid van 2023. Bij Williams moest Nicholas Latifi plaatsmaken voor Logan Sargeant, het Amerikaanse talent uit de coureursopleiding van de Britse renstal. Sargeant verzekerde zich in 2022 van een superlicentie en dus mag hij het nu proberen in de koningsklasse.
Ondertussen haalde McLaren toptalent Oscar Piastri binnen. Zeker niet zonder slag of stoot: het jonge toptalent won als Alpine-junior de F2-titel in 2021, maar was nog niet zeker van promotie naar de Formule 1. Tot Fernando Alonso ineens onverwachts Alpine verliet en overstapte naar Aston Martin.
Alpine dacht slim te zijn en kondigde Piastri direct aan, maar helaas. Hij had al een contract getekend bij McLaren om daar Daniel Ricciardo te vervangen. Dit gaat hij dan ook doen en we zullen Piastri in 2023 naast Lando Norris zien racen - een van de jongere duo's op de grid.
Nico Hulkenberg
Met het vertrek van Mick Schumacher was er nog één stoeltje te vergeven voor komend seizoen. Het zitje ging niet naar een debutant of jong talent, maar naar een bekende in de Formule 1. Niemand minder dan Nico Hulkenberg maakte met verscheidene invalbeurten tijdens de coronapandemie indruk en hoopte op een comeback.
Die comeback voor Hulkenback werd een feit. Komend jaar zien we hem naast de eveneens ervaren Kevin Magnussen bij Haas. De Amerikaanse renstal gooit het hierbij over een andere boeg en wil het niet doen met jongere coureurs zoals Schumacher (of Nikita Mazepin), maar kiest nu voor ervaring.
Nieuwe vrouwelijke raceklasse
De Formule 1 kondigde afgelopen jaar een compleet nieuwe raceklasse aan voor vrouwen. De zogeheten F1 Academy moet vrouwen meer kansen bieden in de formulesport en natuurlijk op een Formule 1-debuut. Vijftien coureurs verdeeld over vijf teams staan in 2023 op de startgrid.
In bolides vergelijkbaar met het Formule 3-niveau komen ze in actie tijdens drie raceweekends, waaronder ten minste één Formule 1 Grand Prix-weekend. Elk raceweekend heeft weer drie individuele races. Belangrijk hierbij is dat het geen vervanger is van de W Series, maar juist een extra toevoeging om vrouwen meer kansen te geven in de autosport, waar nog altijd veel meer mannen rijden.
Meer sprintraces
Ook aan de formats in de koningsklasse van de autosport verandert iets. Het aantal sprintraces wordt namelijk opgeschaald van drie naar zes. De afgelopen twee jaar experimenteerde de Formule 1 driemaal per jaar met de sprintsessies en na positieve feedback krijgen de fans er nu zes te zien.
Bekijk hieronder waar de sprintraces in 2023 plaatsvinden
Formule 1 sprintraces in 2023
Datum | Circuit |
---|---|
29 april | Baku International Circuit, Azerbeidzjan |
1 juli | Red Bull Ring, Oostenrijk |
29 juli | Spa-Francorchamps, België |
7 oktober | Losail International Circuit, Qatar |
21 oktober | Circuit of the Americas, VS |
4 november | Interlagos, Brazilië |
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!