De opstapklasse naar de Formule 1 reed al sinds 2018 met het door Dallara ontworpen chassis, dat door alle Formule 2-teams gebruikt wordt. De bolides zijn gelijkwaardig, al mag er door de teams qua afstelling wel vrijer wat aangepast worden. 2023 zal het laatste seizoen zijn waarin het 2018-chassis gebruikt zal worden door de F2. Het Italiaanse Dallara blijft in ieder geval tot en met 2026 de leverancier van de F2-chassis', met een optie om tot 2029 ook de auto's te gaan leveren. De nieuwe bolide, hieronder te zien op de foto's, zal in 2024, 2025 en 2026 worden gebruikt. De filosofie achter de nieuwe bolide is om deze zoveel mogelijk op een F1-bolide te laten lijken, qua veiligheid, zicht, systemen, performance, duurzaamheid en toegankelijkheid, maar wel met een minder groot prijskaartje. De auto's zullen rijden met 55% duurzame brandstof. Vanaf 2027 zal dat 100% zijn. De lengte van de wagen is 5284mm, de breedte 1900mm en de hoogte 1097mm. De wielbasis is 3135 mm. De nieuwe neus, voorvleugel en achtervleugel zijn ontworpen met het doel om het 'wiel-aan-wielracen te stimuleren'. Achterin de bolide ligt een 3.4 liter turbocharged V6-motor van Mecachrome, met 620 pk schoon aan de haak. Verder zien we ook een nieuw stuur, met nieuwe knoppen en een nieuw display. Check hieronder de studiofoto's
Meest gelezen