Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule E - Alles wat je moet weten over de elektrische raceklasse

De Formule E is de hoogste elektrische autosportklasse die er bestaat. De raceklasse zag in 2014 het levenslicht en heeft sinds 2021 de status van wereldkampioenschap. Nyck de Vries werd in 2021 de eerste wereldkampioen Formule E.

Vandoorne De Vries Valencia © Mercedes

Sinds in 2014/2015 het eerste Formule E-seizoen werd afgewerkt, is de sport enorm gegroeid. Het elektrische neefje van de Formule 1 is uitgegroeid tot een toonaangevende raceklasse in de wereld van het elektrisch racen en herbergt een aantal grote autosportnamen.

De mondiale autosportbond FIA bekroonde de snelle ontwikkeling van de klasse zelfs met de status van wereldkampioenschap, die de klasse sinds 2021 draagt. Op deze pagina vertellen we je alles wat je moet weten over de Formule E.

Het ontstaan van de Formule E

In de snel veranderende autowereld kwam de Spaanse zakenman Alejandro Agag samen met toenmalig FIA-president Jean Todt in 2011 op het idee om een kampioenschap op te richten voor elektrische raceauto's. Drie jaar later werd de eerste Formule E-race verreden in Peking, China.

De Formule E richt zich op stratenraces en reed door de jaren heen al door de straten van onder meer Londen, Parijs, Rome, Berlijn, Peking, Miami en New York. Het doel van de raceklasse is om te laten zien dat ook duurzame soorten van mobiliteit entertainment kunnen vormen, met het oog op een betere en schonere toekomst.

In 2014 begon men met racen in de Formule E. Dat deed men met de eerste elektrische single seater-bolide ooit in de motorsport, met een vermogen 150kW opgewerkt door grote batterijen, waarmee men in 2.8 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur kon optrekken.

De eerste generatie Formule E-bolides hadden echter nog niet genoeg energie om een hele race uit te rijden, waardoor coureurs halverwege een race nog een pitstop moesten maken om in een tweede bolide te springen met een volle batterij en daarmee de race uit te rijden.

In het eerste jaar reed iedereen met dezelfde bolides, maar in het tweede jaar werden de regulaties iets meer verruimd, waardoor teams enkele onderdelen zelfs binnenshuis konden ontwikkelen. In de Formule E zijn er klantenteams en fabrieksteams. Elk team krijgt tegenwoordig dezelfde batterij, chassis en hetzelfde bodywork om mee te werken, maar fabrieksteams ontwerpen en produceren hun eigen krachtbron. Klantenteams kunnen die inkopen bij de fabrieksteams.

De eerste Formule E-jaren kenden stuk voor stuk spannende ontknopingen, met ex-Formule 1-namen zoals Nelson Piquet jr., Sebastien Buemi en Lucas di Grassi als kampioenen. Grote autofabrikanten als Audi, BMW en Jaguar stapten ook in de wereld der elektrisch racen en zo kreeg de Formule E steeds meer wereldwijde bekendheid.

			© LAT/Formula E
	© LAT/Formula E

De tweede generatie Formule E-bolides

Na vier seizoenen met de eerste generatie bolides, ging de Formule E een nieuw tijdperk in. In het seizoen 2018/2019 kregen de teams beschikking over de tweede generatie Formule E-bolides. De Gen2 Formule E-bolide zorgde voor meer vermogen, maximaal 250kW (225 pk), en een topsnelheid van 280 kilometer per uur.

De snelle ontwikkelingen in de wereld van de elektrische mobiliteit waren terug te zien in de nieuwe bolide, waarbij de grotere capaciteit van de batterij ervoor zorgde dat pitstops halverwege de race, om van auto te wisselen, verleden tijd waren.

Tegelijkertijd kregen de auto's ook visueel een upgrade. De nieuwe Formule E-raceauto's, die werden ontwikkeld na een nauwe samenwerking met de FIA, zagen er agressiever en mooier uit door toedoen van het bodywork, dat soms deed denken aan de Batmobile.

Attack Mode in Formule E

Tezamen met de nieuwe generatie bolides werd er ook een nieuw raceformat ingevoerd, waarbij de races nu 45 minuten + een ronde duurde. Sinds 2022 kan er extra tijd aan de race worden toegevoegd als er gedurende de race safety car periodes zijn. Ook introduceerde de laatste jaren de Formule E een nieuwe gimmick genaamd Attack Mode.

Coureurs moeten een keer of meer - dat wordt kort voor de race bekend gemaakt - gebruik maken van Attack Mode, waarmee ze een aantal minuten extra vermogen krijgen. Om dat te activeren moeten ze echter van hun racelijn afwijken, waarbij ze tijd verliezen. Het zorgde weer voor een extra tactisch element, dat was verdwenen doordat pitstops overbodig waren geworden.

Attack Mode was een toevoeging naast Fanboost, waarbij fans voorafgaand aan de race hun favoriete coureurs uit konden kiezen, die dan eenmalig in de race de Fanboost in konden zetten voor extra vermogen. Dat bestaat al sinds het begin van de elektrische raceklasse.

Tegelijkertijd bleven grote namen de overstap maken naar de Formule E. Ex-Formule 1-coureurs zoals Felipe Massa, Stoffel Vandoorne en Pascal Wehrlein wisten hun weg te vinden naar de elektrische raceklasse, die duidelijk in trek is.

Nederlands succes in de Formule E

In het tweede seizoen (2015 - 2016) in de Formule E was Robin Frijns de eerste Nederlander die verscheen op de grid. Ho Pin Tung was in het eerste jaargang ook een aantal races van de partij, maar hij kwam uit onder de Chinese vlag.

Na twee seizoenen voor het Andretti-team maakte Frijns de overstap naar Envision Racing. Zijn beste resultaat behaalde hij in 2018-2019, toen hij twee races won en vierde werd in het klassement.

In 2019-2020 maakte Mercedes ook de stap naar de Formule E en stelde het onder meer Nyck de Vries aan als coureur. De Nederlander, op dat moment kersvers kampioen in de Formule 2, maakte in zijn eerste twee seizoenen een goede indruk.

In het 2020-2021-seizoen werd hij door twee overwinningen en in totaal vier podiumplekken de eerste wereldkampioen in de elektrische raceklasse, dat pas net was aangewezen door de FIA als wereldkampioenschap.

In 2022 nemen de twee Nederlanders het op tegen twintig andere coureurs. Een overzicht van de coureurs en teams vind je hier terug.

Derde generatie Formule E-wagen

In het seizoen 2022-2023 zal de derde generatie Formule E-bolides worden geïntroduceerd. Er zijn nog geen openbare beelden van de wagen, maar alle teams en coureurs hebben deze al wel mogen aanschouwen achter gesloten deuren.

De derde generatie Formule E-wagen moet weer een nieuwe stap vooruit zijn op het gebied van efficiënte, duurzaamheid en high performance. In de lente van 2022 zullen de teams de eerste exemplaren ontvangen van de bolides, zodat ze zich kunnen voorbereiden op het daaropvolgende seizoen.

De Formule E-wagens moeten 's werelds efficiëntste raceauto's worden. Veertig procent van de energie die er tijdens een race zal worden geproduceerd door de remmen, die tijdens het racen energie opwekken.

Er zal een tweede krachtbron worden toegevoegd, waardoor de auto's er een aan de voorkant en achterkant hebben. Tegelijkertijd moet de wagen lichter worden, waardoor ook het racen beter wordt.

Daardoor kan de motor in totaal 350 kW (470pk) produceren en heeft de wagen een topsnelheid van 320 kilometer per uur. De derde generatie Formule E-krachtbron is twee keer zo efficiënt als een vergelijkbare verbrandingsmotor van 470pk.

Formule E-kampioenen

In de zeven Formule E-seizoenen die er op het moment van schrijven zijn afgewerkt, waren er zes verschillende kampioenen. Nelson Piquet was de eerste kampioen, gevolgd door Sebastien Buemi, Lucas di Grassi en Jean Eric-Vergne. Alle vier hebben zij een verleden in de Formule 1.

In de drie seizoenen met de tweede generatie bolides waren het Vergne (opnieuw), Antonio Felix da Costa en Nyck de Vries die zich kampioen mochten noemen. De Nederlander mag zich zelf de eerste Formule E-wereldkampioen noemen, omdat de FIA de elektrische raceklasse sinds 2021 aanwijst als wereldkampioenschap.

Hieronder een overzicht van de titelwinnaars.

Formule E-kampioenen coureurs

Seizoen Coureur Team
2014 - 2015 Nelson Piquet Jr. NEXTEV TCR
2015 - 2016 Sebastien Buemi Renault e.dams
2016 - 2017 Lucas di Grassi Abt Schaeffler Audi Sport
2017 - 2018 Jean-Éric Vergne DS Techeetah
2018 - 2019 Jean-Éric Vergne DS Techeetah
2019 - 2020 Antonio Felix da Costa DS Techeetah
2020 - 2021 (WK) Nyck de Vries Mercedes Benz EQ

Formule E-kampioenen teams

Seizoen Team
2014 - 2015 Renault e.dams
2015 - 2016 Renault e.dams
2016 - 2017 Renault e.dams
2017 - 2018 Audi Sport Abt Schaeffler
2018 - 2019 DS Techeetah
2019 - 2020 DS Techeetah
2020 - 2021 (WK) Mercedes Benz EQ

Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!
Viaplay
x
Live Reacties na teleurstellende tweede training voor Verstappen in Abu Dhabi