Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule E

Formule E toont eerste glimp van nieuwe spectaculaire bolide

Vanaf het seizoen 2022-2023 zullen de Formule E-coureurs aan de start staan in de nieuwe, derde generatie bolides. Maandagavond heeft de raceklasse een eerste glimp laten zien van de nieuwe wagen voor het seizoen dat eind 2022 van start moet gaan.

Formula E Gen 3
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Formula E / FIA

De Formule E heeft een eerste inkijkje gegeven in de nieuwe bolides waar vanaf seizoen 9, in 2022-2023, mee zal worden geracet. De 'Gen3'-bolide werd in Valencia, waar er momenteel testdagen worden afgewerkt voorafgaand aan het seizoen 2021-2022, aan de teams en coureurs getoond.

In de lente van volgend jaar zullen de auto's worden afgeleverd bij de teams, waarna er verder mee zal worden getest.

De belangrijkste kenmerken

Natuurlijk is het de bedoeling dat de derde generatie Formule E-bolides weer een stap vooruit zijn. Het eerste Formule E-seizoen werd verreden in 2014-2015, waarna in 2018-2019 de tweede generatie wagens werden geïntroduceerd. De nieuwe bolide heeft weer een aantal kenmerken waar men trots op is, vertelt men.

  • Het is 's werelds meest efficiënte raceauto. 40% van de energie die er tijdens een race wordt gebruikt wordt tijdens de race opgewekt via de remmen.
  • Het is de eerste Formule-wagen met zowel een krachtbron aan de voor- als achterkant. Een nieuwe batterij aan de voorkant is goed voor 250kW, met aan de achterkant 350kW. Daardoor wordt er meer dan twee keer zoveel energie opgewerkt als bij de huidige bolides.
  • Het is de eerste Formule-wagen die geen hydraulische achterremmen heeft, omdat de batterij aan de voorkant zelf ook energie opwekt.
  • De elektrische motor die goed is voor tot wel 350kW (470pk), met topsnelheden van 320 kilometer per uur.
  • De auto is lichter en smaller dan de huidige generatie, waardoor de auto wendbaarder is, wat uiteindelijk voor beter racen moet zorgen.

"Dit tilt de Formule E naar een hoger niveau"

FIA-president Jean Todt is blij met de nieuwe stap die de elektrische raceklasse door de introductie van de nieuwe generatie bolides zal worden gezet.

"De nieuwe Gen3 Formule E-bolide is een auto die high performance, efficiëntie en duurzaamheid omvat. Het werk dat de FIA-teams sinds de lancering van deze klasse acht jaar geleden samen met de Formule E heeft neergezet, zorgt voor innovatie en nieuwe ontwikkelingen op het vlak van duurzame mobiliteit. Ik twijfel er dan ook niet aan dat dit de Formule E naar een nieuw niveau zal tillen", aldus de Fransman.

De CEO van de Formule E, Jamie Reigle, is het daar volledig mee eens. "We laten zien dat high performance, efficiëntie en duurzaamheid samen kunnen bestaan zonder water bij de wijn te hoeven doen. Samen met de FIA hebben we 's werelds meest efficiënte en duurzame high performance raceauto gebouwd."

"De Gen3-bolide is onze snelste, lichtste, krachtigste en efficiëntste raceauto tot nu toe. Hij is ontwikkeld voor zijn habitat: racen op de starten, wiel aan wiel. We kijken er naar uit om de bolide de volgende generatie autosportfans te zien inspireren en entertainen."

Check hieronder de eerste minimale glimp

			© Formula E / FIA
	© Formula E / FIA
			© Formula E / FIA
	© Formula E / FIA
			© Formula E / FIA
	© Formula E / FIA

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game

10 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Lewis Hamilton voelt zich aangevallen door Verstappen: "Heeft te maken met mijn succes"