Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule E

Formule E toont de spectaculaire en bijzondere nieuwe Gen3-bolide in vol ornaat

In 2023 begint er nieuw tijdperk in de Formule E. De derde generatie Formule E-bolides wordt dan in gebruik genomen. Donderdagavond ging in Monaco het doek van de nieuwe bolide. De nieuwe bolides springen zeker in het oog.

Formula E Gen3 Gen 3
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Envision Racing

Vorig jaar toonde de Formule E al een glimp van de gloednieuwe bolides waar vanaf 2023 mee zal worden geracet, maar deze donderdagavond was de officiële onthulling in Monaco. In het negende seizoen van de elektrische klasse zullen namelijk al de derde generatie Formule E-wagens verschijnen.

De belangrijkste kenmerken

Natuurlijk is het de bedoeling dat de derde generatie Formule E-bolides weer een stap vooruit zijn. Het eerste Formule E-seizoen werd verreden in 2014-2015, waarna in 2018-2019 de tweede generatie wagens werden geïntroduceerd. De nieuwe bolide heeft weer een aantal kenmerken waar men trots op is.

  • Het is 's werelds meest efficiënte raceauto. 40% van de energie die er tijdens een race wordt gebruikt wordt tijdens de race opgewekt via de remmen.
  • Het is de eerste Formule-wagen met zowel een krachtbron aan de voor- als achterkant. Een nieuwe batterij aan de voorkant is goed voor 250kW, met aan de achterkant 350kW. Daardoor wordt er meer dan twee keer zoveel energie opgewerkt als bij de huidige bolides.
  • Het is de eerste Formule-wagen die geen hydraulische achterremmen heeft, omdat de batterij aan de voorkant zelf ook energie opwekt.
  • De elektrische motor die goed is voor tot wel 350kW (470pk), met een topsnelheid van 322 kilometer per uur.
  • De auto is lichter en smaller dan de huidige generatie, waardoor de auto wendbaarder is, wat uiteindelijk voor beter racen moet zorgen.

Zeven teams

Inmiddels hebben zeven teams zich 'gecommitteerd' aan het nieuwe Formule E-tijdperk, met de verwachting dat er nog meer zullen volgen in de komende maanden. De teams krijgen ergens in dezer dagen hun nieuwe bolides aangeleverd, waarmee ze aan de slag kunnen gaan voor het volgende Formule E-seizoen.

De nieuwe Formule E-bolide ziet er bijzonder uit.Check hieronder de nieuwe beelden van de gloednieuwe Formule E-wagen

			© Envision Racing
	© Envision Racing
			© Envision Racing
	© Envision Racing
			© Envision Racing
	© Envision Racing
			© Envision Racing
	© Envision Racing
			© FIA Formula E
	© FIA Formula E
			© FIA Formula E
	© FIA Formula E
			© FIA Formula E
	© FIA Formula E
			© FIA Formula E
	© FIA Formula E

Lichter en kleiner

Niet alleen is het vermogen van de bolides toegenomen, het gewicht en de lengte en breedte is afgenomen. Check hieronder alle specificaties.

Gen2- vs. Gen3-bolide

Gen2 Gen3
Lengte 5200 mm 5016,2 mm
Hoogte 1063,5 mm 1023,4 mm
Breedte 1800 mm 1700 mm
Wielbasis 3100 mm 2970,5 mm
Minimum kg (incl. coureur) 900kg 840kg
Maximum vermogen 250kW (335pk) 350kW (470pk)
Maximaum regeneratie 250kW 600kW
Energy Recovery Ong. 25% Ong. 40%
Topsnelheid 280 km/u 320 km/u
Motor Alleen voorkant Voor- en achterkant

28 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Uitslag kwalificatie Formule 1 GP Spanje 2022