De man van de poleposition, Alexander Sims, kent een goede start en houdt zijn belagers in de vorm van Mercedes-coureurs Stoffel Vandoorne en Nyck de Vries van zich af in de eerste ronde. Het is een verbluffend kalme openingsfase voor de Formule E, dit ondanks het feit dat er dit jaar liefst vierentwintig coureurs deelnemen. Terwijl Bird in de aanvalsmodus zit en Mortara in de nek hijgt, zakt Sebastien Buemi door het veld. De Zwitser, die al geen goede startpositie had, rijdt na enkele ronden als een na laatste. Na vijf minuten racen valt de Nissan-coureur zelfs stil met problemen. Het wordt na enkele ronden duidelijk dat de Envision Virgin van Robin Frijns beschikt over een prima tempo. De Nederlander maakt al snel een gewaagde inhaalactie op Oliver Turvey en heeft zicht op de top tien. Op hetzelfde moment in de wedstrijd wordt BMW-coureur Sims op de hielen gezet door het Mercedes-duo, evenals Edoardo Mortara en Sam Bird, de teamgenoot van Frijns. Na een klein kwartier rijden zit de top vijf binnen ongeveer drie seconden van elkaar. Mortara is de eerste die tevergeefs een aanval plaats op De Vries. De Zwitser verliest aan tijd, maar behoudt zijn plaats omdat Bird door de Attack Mode-zone reed. De coureur uit Sneek kan zodoende even ademhalen, maar hij weet dat hij Bird, die voor vier minuten 35 kW extra vermogen heeft, hem spoedig zal bijhalen. Om te voorkomen ingehaald te worden door de Britse coureur, besluit het Mercedes-duo van Vandoorne en De Vries zelf ook Attack Mode te pakken. Beiden komen nét voor Bird uit de zone. Een ronde later haalt ook raceleider Sims de boost.
Na ongeveer twintig minuten kan de top drie zich loswerken van de volgers. Sims houdt stand en lijkt niet onder de indruk te zijn van de druk die Vandoorne op hem uitoefent. In het middenveld blijft de stand minder stabiel, de Audi-coureurs proberen zich bijvoorbeeld een weg naar voren te banen. Frijns doet op anonieme wijze hetzelfde en ligt halverwege de wedstrijd negende. Regerend kampioen Jean-Eric Vergne ziet zijn race vroegtijdig eindigen. Halverwege de E-Prix krijgen de Mercedes-coureurs aangenaam nieuws: Vandoorne en De Vries zullen een betere kans krijgen om Sims in te halen, omdat zij van de kijkers FanBoost hebben gekregen. Echter zijn het Bird en Porsche-coureur Andre Lotterer die met ruim een kwartier te gaan het initiatief nemen: beiden gaan voor de Attack Mode en zitten in de kielzog van de drie koplopers. Al snel wordt De Vries verschalkt door de snellere Bird, de Brit gaat daarna direct ook voor Vandoorne. Wanneer Bird op het rechte stuk probeert de Belg in te halen, gaat Vandoorne op zijn beurt voor een actie op Sims. De Mercedes-coureur zet hem ernaast, houdt hem net op de baan en blijft voor zijn twee concurrenten. Tegelijkertijd heeft Bird zijn laatste Attack Mode gebruikt, terwijl Vandoorne én nog een keer door de zone kan voor extra vermogen en ook de FanBoost nog in de zak heeft. Het duurt echter niet lang voordat Bird Vandoorne alsnog passeert voor de leiding. Sims zakt terug naar P4 en laat Lotterer aan zich voorbij. Waar Vandoorne schittert, valt De Vries wat terug. De Nederlander rijdt met ruim tien minuten te gaan ineens op de zesde positie en heeft ineens landgenoot Frijns op de hielen. Het veld wordt even later geneutraliseerd wanneer Daniel Abt zijn bolide in de muur parkeert. De daarop volgende safety car komt precies op het verkeerde moment naar buiten voor Vandoorne, de Belg benut op dat moment net zijn laatste Attack Mode. Wat volgt is een heuse sprintrace voor de overwinning. Met een kleine twee minuten te gaan bepaalt Bird het tempo, voor Lotterer en Vandoorne. Het is De Vries die in de voorlaatste ronde een aanval plaatst op Sims, maar daar niet in slaagt en Frijns langszij ziet komen. Vooraan blijft alles hetzelfde, Bird behoudt de leiding en Lotterer slaat Vandoorne van zich af voor de tweede plek. Frijns wordt vijfde, De Vries zesde.
Meest gelezen