Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule E

Frijns verovert knappe podiumplek in Rome, Evans wint Formule E-race

Mitch Evans heeft op prachtige wijze de E-Prix van Rome gewonnen. De Nieuw-Zeelander was uiteindelijk ruim de sterkste tijdens de Formule E-race in Italië. Robin Frijns reed lange tijd aan de leiding van de race, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met een tweede plek. Stoffel Vandoorne veroverde de derde plaats.

Evans
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Jaguar TCS Racing

Tijdens de E-Prix van Rome werd eens te meer duidelijk hoe spannend het Formule E-kampioenschap is. De spectaculaire race werd op zaterdag gewonnen door Mitch Evans, die een prachtige race reed. Lange tijd streed Robin Frijns mee om de overwinning in Italië, maar Evans bleek uiteindelijk een klasse apart te zijn. Na een harde strijd wist Frijns op knappe wijze wel de tweede positie te behouden. Achter de Nederlander pakte Stoffel Vandoorne de derde en laatste podiumplek.

Tijdens de eerste ronde op het circuit van Rome werd direct duidelijk dat de Formule E-coureurs al enkele maanden geen race meer hadden gereden. Vol enthousiasme vlogen de coureurs erin, wat voor verschillende incidenten zorgde. Daardoor werd de raceleiding gedwongen om al na een ronde de safety car in te zetten. Ondanks het flinke aantal incidenten, betekende dit voor slechts één coureur het einde van de race. Maximilian Gunther kon zijn weg namelijk niet meer vervolgen.

Na de safety car fase liet Frijns zien dat het circuit in Rome hem goed ligt. De Nederlander voerde ronde na ronde de druk op en plaatste uiteindelijk ook een prachtige inhaalmanoeuvre op raceleider Vandoorne. Doordat de Belg en zijn Mercedes-teamgenoot De Vries daarna beiden van de racelijn afweken om de Attack Mode aan te zetten, kon Frijns direct een gat slaan richting zijn twee achtervolgers, die beide werden ingehaald door Da Costa. Een ronde later was het Frijns die zelf voor de Attack Mode ging, maar een groot genoeg gat had geslagen om in aan de leiding te blijven.

Vandoorne en De Vries zagen in dat Da Costa niet het tempo had om Frijns bij te houden, waarop het Mercedes-duo besloot om direct in de aanval te gaan. Vandoorne passeerde de Portugees vrij gemakkelijk, waarna niet veel later ook De Vries met een mooie inhaalmanoeuvre Da Costa wist te passeren. Ondanks dat het Mercedes-duo snel ingreep, was Frijns ondertussen al gevlogen. De Limburger was vastberaden om de winst in Rome te pakken en bouwde in korte tijd een voorsprong van zo'n anderhalve seconde op.

Een gat dat Frijns probeerde te behouden, maar dat werd de Envision-coureur niet gemakkelijk gemaakt. Formule E-coureurs moeten namelijk tweemaal per race verplicht van de racelijn afwijken in een bocht waar men de Attack Mode kan activeren. Bij de tweede keer dat Frijns zijn 'boost' pakte, kostte dit hem de leiding. In dezelfde ronde dat Frijns de leiding verloor, liet hij echter zijn vastberadenheid zien. De Limburger maakte namelijk direct gebruik van de extra kracht en vloog Vandoorne voorbij.

Een ijzersterke Frijns leek zo op weg te zijn naar de overwinning in Rome, maar uiteindelijk was het Vandoorne die in zijn Mercedes leek te beschikken over een betere racepace. De Belg verkleinde het gat naar Frijns, pakte op het juiste moment zijn tweede power-boost en vloog Frijns met nog een kwartier te gaan hard voorbij. Een sterk moment van Vandoorne, maar wederom viel er nog geen beslissing in de spectaculaire race. Frijns beet zich namelijk vast in de pace van de Mercedes-coureur en pakte zelfs de leiding weer over van Vandoorne.

Achter het strijdende duo, profiteerde Mitch Evans echter van het duel. De Jaguar-coureur verkleinde het gat, pakte op een slim moment zijn tweede Attack Mode en vloog zowel Vandoorne als Frijns in no-time voorbij. Waar Frijns en Vandoorne niet in staat waren om afstand van elkaar te nemen toen men aan de leiding reed, lukte het Evans wel om direct een gat te slaan. Dat gat bleek uiteindelijk onoverbrugbaar te zijn, waardoor Evans zijn eerste overwinning van het seizoen kon boeken.

Waar Evans er eenvoudig met de overwinning vandoor ging, zo ontstond er achter de Nieuw-Zeelander een grote strijd om de overige podiumplaatsen. Jake Dennis en Jean-Eric Vergne probeerden Vandoorne en Frijns af te troeven in de strijd om de tweede en derde plek. Na een harde strijd waarin coureurs elkaar meerdere keren wisten in te halen, was het Frijns die het slotakkoord van de race perfect invulde en er zodoende een prachtige tweede plek uit wist te halen.

Formule E-nieuws RN365 Nieuwsdossier

0 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull