Gedurende de vijftiende raceronde van de Grand Prix van Abu Dhabi blokkeerde Pierre Gasly zijn linker voorwiel. Desondanks haalde de Franse coureur de bocht. Mercedes' Lewis Hamilton zat op dat moment kort achter Gasly en remde eveneens erg laat, waarna hij de Alpine-bolide van Gasly toucheerde. Voor de microfoon van RacingNews365 reageert Pierre Gasly op het incident.
"Het was niet mijn dag", opent de Franse coureur. "Ik denk dat de meest schade kwam toen Lewis tegen de achterzijde van mijn auto aanreed. De hele diffuser was vernield." Gasly vervolgt en legt uit hoe het incident tot stand kwam. "Ik remde laat en stond ervan te kijken dat hij hetzelfde deed. Ik denk dat hij rechtdoor was geschoten als ik daar niet had gereden."
"Ik had wat slijtage aan de voorbanden en blokkeerde daardoor, maar toch haalde ik mijn bocht. Ik denk dat hij gewoon zijn rempunt miste en daardoor tegen mij aanreed. Het was best een harde klap. Het was in ieder geval genoeg om de diffuser van mijn auto te beschadigen. Daarna verloor ik erg veel neerwaartse druk."
Anderen bekeken ook:
"Hij reed tegen de achterkant van mijn auto aan. Het heeft me veel gekost uiteindelijk."
Gasly vertelt dat hij na het incident zo'n vier tienden per ronde verloor vanwege de schade aan zijn Alpine-bolide. "Plaats tien was het maximale geweest", zegt de Fransman. Hij finishte uiteindelijk als dertiende.
De stewards besloten Hamilton niet te straffen voor de botsing en oordeelden dat de Brit waarschijnlijk niet verwachtte dat Gasly zijn positie op de manier zou verdedigen zoals hij deed. Dit omdat Gasly met veel minder snelheid de bocht in ging dan zijn tegenstander.
Gasly vindt die uitkomst echter onterecht. Hij oordeelt dat de stewards erg streng voor hem geweest zijn. "Het kostte het me vijftien, twintig seconden racetijd, en dat terwijl ik er helemaal niets aan kon doen. Hij (Hamilton, red.) reed tegen de achterkant van mijn auto aan. Het heeft me veel gekost uiteindelijk."
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Abu Dhabi 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Zwartman
tja het feit dat je zelf blokkeert maakt je verhaal niet heel sterk en zo heel hard was de botsing niet, wel jammer dat dan net je diffuser beschadigt raakt, maar lijkt mij gewoon een raceincident . ik heb Lewis verder geen enkele bocht zijn rempunt zien missen dus dat het toevallig net de bocht is dat je zelf een fout maakt ? bovendien konden de stewards ook niet zien dat er dusdanige schade was bij Gasly, anders hadden zel wellicht wel een 5 seconden gegeven aan Lewis
Sjees
Toch wel raar dat Perez een straf krijgt als hij de aanval inzet, te hard erin gaat en hierdoor de tegenstander raakt een straf krijgt. Hamilton doet ditzelfde en krijgt geen straf. Tegelijkertijd de hele race met een kapotte voorvleugel gereden. Het geen waar dit seizoen meerdere malen een "meatbal" vlag is gegeven. Hamilton ontvangt deze dan weer niet.
Zwartman
@Sjees ik kan me vorige seizoenen wel meatballs herinneren , dit seizoen wel veel loshangende delen gezien maar volgens mij maar 1 meatball terwijl toen het onderdeel er al af vloog dus de meatbal werd ingetrokken .
Berndmaylanderfan
@Zwartman, klopt er zijn dit jaar maar weinig meatballs geweest. Dat bewijst ook maar weer eens hoe inconsistent de Fia is.
Marc Joersen
Als gasly al zijn rempunt mist en met blokkerende wielen net zijn bocht haalt. Hoe verklaar je het dat lewis met nog meer snelheid de bocht in komt zijn rempunt niet mist? Het moge overduidelijk zijn dat lewis hier weer geluk heeft
Zwartman
@Marc Joersen Jij bent waarschijnlijk ook zo iemand die denk dat een driftende auto sneller is . wat een logica . het moge overduidelijk zijn op het moment dat Mercedes of in het bijzonder Lewis ergens wordt genoemd in een artikel krijg je allemaal van die jankreacties hier op de site .
Edwin_B.
Zwartman reageer nou inhoudelijk op wat Marc schrijft. Gasly blokkeert, dus remt minder hard af. Het feit dat hij blokkeert maakt zijn verhaal alleen maar sterker.
LaNdO
Precies, dat word hier niet verstaan omdat het MB & LH betreft.
Angelisa
@Zwartman en @laNdO; waarom nou weer die slachtofferrol? Het zijn toch vrij normale reacties van Sjees en Marc Joersen. Er wordt niets negatiefs gezegd over de persoon Lewis Hamilton, maar toch voelt het melden van zijn naam waarschijnlijk al aan als een directe persoonlijke aanval op jullie. Neem eens afstand van de vermeende persoonlijke aanval en probeer eens inhoudelijk te reageren. Dan komt er wellicht ook een normale reactie terug.
LaNdO
@Angelisa slachtofferrol? Ben je nou serieus? Appelen en peren vergelijken is ook niet echt inhoudelijk, de ene aanrijding is helemaal verschillend van de andere. Wil je een inhoudelijke comment, hier komt ie. Gasly verremd zich helemaal terwijl hij zijn positie verdedigd, Hamilton raakt hem omdat hij niet tijdig kan uitwijken of remmen. Had hem evengoed kunnen rammen op dat moment. Dit is puur en raceincident veroorzaakt door Gasly die een foutje maakt. Om het over de defecte voorvleugel te hebben, de steward laten je enkel binnenkomen als ze van mening zijn dat het een gevaar vormt een dreigt los te komen. Ben eens benieuwd of de comments positiever zijn als een inhoudelijke comment word geschreven.
Zwartman
@Angelisa voor jouw informatie , ik ben gewoon voor Max verstappen , maar ik wordt een beetje gek van al die mensen die continu afgeven op alles wat mercedes aan gaat , en ook vaak gewoon onzin is zoals in dit geval dus zoals laNdO dus ook al uitlegd . maar dit bestempelen als slachtoffer rol :) dat is echt en goed argument om mee te komen hoor. maar blokkeren kun je dus hetzelfde zien als driften in een bocht. door te remmen zonder blokkerende remmen rem je harder . probeer maar eens uit van de week als er sneeuw licht , ga eens hard remmen waardoor je begint te glijden , of remmen zonder dat je begint te glijden .
garelli1972
onbegrijpelijk dat de stewards niet in gegrepen hebben Hamilton rijdt gewoon de achter binnen van Gasly hij zit gewoon te slapen maar zo schakelde hij al eerder concurrenten uit onder het mom van een race ongeluk en hij komt er altijd mee weg
Angelisa
Misschien een beetje dom hoor, (oh, oh, wat geef ik weer een inkoppertje weg! ) maar ben je niet altijd schuldig als je ergens achterop knalt. En is het aan de stewards, om te bepalen of en zo ja, hoeveel Gasly in dit geval, schade heeft.
MJ1984
Met alle incidenten kijken de stewards alleen naar de oorzaak, niet naar het gevolg. Of Gasly wel of geen schade heeft maakt voor de straf geen verschil. En zelfs zonder schade was hier een 5 seconde straf wel op zijn plaats geweest.
Angelisa
Snap ik, maar de stewards menen wel de gedachtengang van Hamilton te kunnen lezen. Blijft dan toch een beetje raar. Quote: "De stewards besloten Hamilton niet te straffen voor de botsing en oordeelden dat de Brit waarschijnlijk niet verwachtte dat Gasly zijn positie op de manier zou verdedigen zoals hij deed. Dit omdat Gasly met veel minder snelheid de bocht in ging dan zijn tegenstander." Unquote. Zal ongetwijfeld weer dom zijn, maar ik gun Zwartman namelijk een hele fijne dag!
Zwartman
ja en als er iemand van rechts komt heeft hij voorrang op het circuit .
Edwin_B.
In principe heb je gelijk. Hooguit bij een 'braketest' is degene die achterop rijdt niet schuldig.
Norderligt
Ik blijf het bijzonder vinden hoe vaak een groot coureur als Hamilton de afgelopen 2 seizoenen een crash/aanrijding heeft gehad. Kan natuurlijk meerdere factoren hebben waarom dat is, wellicht begint zijn leeftijd parten te spelen. Maar denk vooral dat hij door bijna zijn hele loopbaan met een kampioenswaardige auto te hebben gereden, gewoon niet weet hoe hij met een mindere bolide moet racen.
Janneutraal
Mensen, even objectief, kijk ook de beelden. Hamilton zit er al kort achter en vervolgens mist Gasly volledig het rempunt en schiet die naar links. Dan vind ik het nog een wonder dat het maar een soft touch was. Kom op, het word me wel eens vergeten pro Hamilton oid te zijn op het forum maar ben ik dan echt ****** harry in deze? Had hetzelfde gezegd als er een andere coureur stond qua naam. Hij verremd zich compleet.
Dit bericht is aangepast door de redactie.