De coronacrisis zorgde voor een lockdown in de Formule 1. Motorleveranciers en teams moesten hun werkzaamheden verplicht staken. Teams gedurende een periode van 63 dagen, motorleveranciers gedurende een periode van 56 dagen. Dit schopte de plannen van Honda in de war, legt Honda's F1 Managing Director Masashi Yamamoto uit. "We zijn met de FIA en de andere fabrikanten overeengekomen dat we een bepaalde periode onze werkzaamheden neer zouden leggen. Dat betekende een verandering in ons ontwikkelingsschema, ten opzichte van onze planning. We hebben een nieuw plan opgesteld en ons voorbereid op de start van het F1-seizoen in juli." Een grote verandering in het reglement kwam voort uit het feit dat motorleveranciers gedurende het seizoen geen upgrades meer mogen doorvoeren aan hun power unit. De Honda-specificatie waarmee Max Verstappen, Alexander Albon en de AlphaTauri-coureurs bij de seizoensopener van start gingen, zal het gehele jaar gehandhaafd worden. "Door een regelwijziging heeft de FIA upgrades aan de power unit verboden tijdens het seizoen. De specificatie die in Oostenrijk gebruikt werd, moeten we het gehele jaar inzetten. We hadden oorspronkelijk een aantal updates gepland tijdens het seizoen en moesten ons plan wijzigen en deze proberen door te voeren voor de Oostenrijkse Grand Prix. Dat was een grote uitdaging", legt Yamamoto uit. Yamamoto toont zich tevreden over de performance van Honda's power unit tijdens het eerste GP-weekend. "We zagen in de trainingen wat we op basis van de resultaten van de dyno verwacht hadden, zeker tijdens de long runs. We waren wel verrast door de progressie die Mercedes heeft geboekt, met name in de kwalificatie. De kloof met hun verraste ons."
Meest gelezen