Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Charles Leclerc

Geïrriteerde Leclerc blijft achter opmerkelijke strategie Ferrari staan

Het weekend van Charles Leclerc was misschien wel het meest typerend voor het weekend van Ferrari. Nipt uitgeschakeld in Q2, een vrij bijzondere strategie qua banden en uiteindelijk een DNF door motorproblemen. Toch neem Leclerc zijn team niets kwalijk en is hij vooral geïrriteerd door iets anders.

Leclerc Canada
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het was een vrij opmerkelijk gezicht. Het gehele veld dat tijdens de eerste safety car-periode in Canada wisselde naar nieuwe regenbanden, op één coureur na. Charles Leclerc werd door Ferrari op slicks naar buiten gestuurd, precies op het moment dat de baan weer natter begon te worden. Toch begrijpt de Monegask die keuze en staat hij, ondanks zijn motorproblemen, nog altijd achter die keuze.

Want zijn race was al snel vrij kansloos, althans dat zegt Leclerc in gesprek met onder meer RacingNews365: "Ik weet niet precies wat er gebeurde, maar we verloren al snel een seconde of twee per ronde. Het was erg moeilijk om mee te rijden, maar ook zeer frustrerend want ik werd aan alle kanten voorbij gereden. Toch denk ik dat ik het in het eerste gedeelte van de race best aardig voor elkaar had, maar dat was vooral door de natte omstandigheden. Toen het eenmaal droger werd, was ik een 'sitting duck' op de rechte stukken."

Volgens Leclerc was het ontstane probleem, in combinatie met de opdrogende baan, de reden waarom hij niet vooruit kwam. Maar vooral door een wel heel bijzonder reden: "Ik moest steeds per ronde 10, 15 aanpassingen op het stuur doen, in de hoop dat dat het probleem zou oplossen. Alleen als je in deze omstandigheden naar je stuur kijkt en je daardoor misschien 5 centimeter buiten de ideale lijn komt, ben je de sjaak."

Steun voor vreemde strategie

Toen eenmaal de eerste safety car-periode kwam, dook vrijwel het gehele veld naar binnen voor nieuwe intermediate-banden. Dit om voorbereid te zijn op de dreigende regen, die een aantal rondes later het circuit in Montréal zou bereiken. Maar niet Leclerc. De Monegask kreeg de harde band onder zijn Ferrari geschroefd en ging als enige dus op slicks verder. Een zeer vreemde keuze, maar wel één waar Leclerc nog altijd achter staat.

"Het voelde verschrikkelijk," zo begint Leclerc over zijn avontuur op de harde band. "Maar eerlijk gezegd was het het enige wat we konden doen op dat moment. Ik wist dat ik met dat probleem sowieso buiten de punten zou gaan eindigen. Dus we moesten iets proberen."

"Ik was meer geïrriteerd over de gehele situatie met de motor en onze snelheid op de rechte stukken dan die beslissing. Want als het wel had gewerkt, dan hadden we misschien een kansje gehad om negende of tiende te worden. En zonder die beslissing waren we sowieso buiten de punten geëindigd," zo sluit een zichtbaar geïrriteerde Leclerc af. 

Praat mee!

Viaplay
x
Tijdschema Formule 1 GP Spanje 2024