Hoofdstrateeg Hannah Schmitz van Red Bull heeft al meermaals bewezen dat ze de juiste persoon is voor de prominente taak binnen Red Bull. De Oostenrijkse renstal geeft haar het laatste woord bij de strategieën van Max Verstappen en Sergio Perez, al doet ze het werk natuurlijk niet alleen. In de Beyond the Ordinary podcast van Red Bull legt ze uit hoe ze haar werk doet tijdens een Formule 1-race. Voorafgaand aan een Grand Prix wordt er natuurlijk al genoeg voorbereid qua strategie, maar Schmitz benadrukt dat helemaal niets vast staat op zondag. "Dat is iets waar we bij Red Bull erg op gebrand zijn: de beslissingen nemen tijdens de races, want we zijn ten slotte aan het racen", zo trapt ze af. "En dat is natuurlijk iets wat we graag doen." "Het is iets waar we historisch gezien een beetje een naam voor hebben", zegt ze, doelend op het aanpassingsvermogen van Red Bull en haar strategie tijdens de race. "Maar het is ook belangrijk dat we dit niet altijd doen en dat we de situatie rustig inschatten. Op basis daarvan kunnen we beslissingen nemen, dus we zijn niet altijd agressief alleen maar omdat we agressief willen zijn. Ik denk dat we hier een goede balans in hebben gevonden."
Verstappen en Perez denken mee met Schmitz
Schmitz en het strategische team van Red Bull denken niet als enigen mee met de strategieën van het team. Ook Verstappen en Perez helpen hierbij, want de input van de coureurs is natuurlijk belangrijk. "Ze zijn beiden erg geïnteresseerd in het begrijpen van de strategie en de plannen hiervoor", legt Schmitz uit. "Daarnaast zijn ze erg geïnteresseerd in alle analyses rondom de racepace, en alles wat hierbij verder gebeurt. Ze vragen erg veel en zijn heel betrokken." De Red Bull-hoofdstrateeg moet hierbij wel zeggen dat ze het nog nooit heeft meegemaakt dat een coureur weinig interesse toont in de strategische plannen. "Uiteindelijk heeft de strategie natuurlijk heel veel impact op de race en werken de race-engineers erg nauw samen met de coureurs." Schmitz en de coureurs hebben meerdere keren per Grand Prix-weekend contact, zo legt ze uit. "We briefen ze ook een aantal keer gedurende het raceweekend. De belangrijkste briefings zijn voor de kwalificatie en voor de race. Hier vinden we het belangrijk dat er meer ruimte is voor discussie." "We zeggen dan: 'dit is ons plan', waarna we iedereen vragen wat ze er van vinden. Iedereen die er bij betrokken is, moet de reden weten waarom we zoiets doen. Dat is erg nuttig, want we doen het uiteindelijk als team en willen met dit team zoveel mogelijk punten halen. Hier doen de coureurs natuurlijk ook aan mee. Ze helpen met alle plannen en we praten er veel over", aldus Schmitz.
Meest gelezen