In het moderne tijdperk van bijvoorbeeld AI Generated Content lopen fictie en werkelijkheid steeds meer in elkaar over, waardoor het soms welhaast onmogelijk wordt om feiten en fabels van elkaar te onderscheiden. Het is echter geen verrassing dat Red Bull de RB19 van Max Verstappen en Sergio Perez presenteerde door de RB18 van vorig jaar op het podium neer te zetten. Vorig jaar al zette Red Bull dit trucje in door een showcar te tonen die in de verste verte niet leek op de uiteindelijke bolide, de livery uitgezonderd. Echter, hoe paradoxaal dat ook mag klinken, de auto die we gisteren (vrijdag) te zien kregen is veel minder nep dan je wellicht zou vermoeden. Want op basis van geruchten die al lang voor de launch de rondt deden, weten we dat de RB19 op het oog vrijwel niet te onderscheiden valt van diens voorganger, op de intieme details na. Dat betekent dat de auto er in grote lijnen hetzelfde uit zal zien als hij later deze maand de eerste wintertestmeters zal rijden, dat terwijl desondanks alles nieuw zal zijn, met uitzondering van het stuur, de stuurkolom, de velgen en een paar andere kleine details.
Typisch Adrian Newey
Dat de auto's toch op elkaar lijken heeft alles te maken met de technische vereisten voor wat betreft het ontwerp, het verpakken van alle systemen en de al zeer efficiënte aerodynamische performance die Red Bull in 2022 reeds heeft laten zien. Het maakt dat topontwerper Adrian Newey een zeer specifieke strategie aan kan houden, een strategie die hij graag hanteert tijdens aanhoudende perioden van dominantie. Laat vooral niet zien waar je met je ontwikkelingen de aandacht op hebt gevestigd en zorg er vooral voor dat de gebieden die je onder handen hebt genomen moeilijk identificeerbaar zijn. Met de terugkeer van ground effect in 2022 kan Newey die strategie des te eenvoudiger toepassen, aangezien het grootste deel van de downforce (70%) gewonnen wordt onder de auto. De grootste geheimen hebben te maken met de vloer, die van buitenaf gezien compleet onzichtbaar is. De ophangingen zijn zeker zo belangrijk, zeker in het samenspel met de nieuwe banden van Pirelli die anders van constructie zijn. Verstappen leek welhaast wat beschaamd te zijn dat hij nauwelijks iets kon prijsgeven over wat er werkelijk nieuw was aan de auto: "Onder het bodywork is wel het één en ander nieuw, maar daar kan ik niks over prijsgeven." In zekere zin was hij daarmee oprechter dan hij misschien had willen zijn, want de geheimen zitten daadwerkelijk verscholen onder het bodywork en onder de auto. Het chassis zal bovendien ongekend veel lichter zijn dan voorheen en het hele mechanische pakket is opnieuw uitgedacht. Maar dit zijn dus allemaal onzichtbare veranderingen.
Meest gelezen