14 augustus 1994. Het waren roerige tijden in de Formule 1. De wonden van het overlijden van Roland Ratzenberger en Ayrton Senna tijdens de GP van San Marino waren nog steeds te voelen. De strijd in het kampioenschap was hevig, met hoofdrollen voor de talentvolle Duitser Michael Schumacher en de laatbloeiende Brit Damon Hill, die op zijn beurt de eerste zoon van een voormalig wereldkampioen zou kunnen worden die zelf ook de wereldtitel pakt.
Daarbij was voor Schumacher een goed resultaat in Hongarije essentieel, aangezien hem een mogelijke schorsing van twee wedstrijden boven het hoofd hing. De Duitser werd gediskwalificeerd tijdens de GP van Groot-Brittannië nadat hij een stop-and-go-penalty negeerde. Hij had Hill ingehaald tijdens de formatieronde.
De politieke spelletjes tussen Benetton en Williams stonden op het punt om het kookpunt te bereiken. Vooral Benetton zocht actief de grenzen van de regels op, in de hoop om net dat verschil te maken met haar grote concurrent, iets waar Jos Verstappen op gruwelijke wijze achter kwam tijdens de vorige Grand Prix. Tijdens de pitstop op het circuit van Hockenheim, vloog zijn auto in brand. De reden hiervoor bleek een door een personeelslid verwijderd filter in de brandstofslang te zijn. De auto werd daardoor sneller volgetankt, maar veroorzaakte ook het levensgevaarlijke incident.
Tactisch steekspel
Michael Schumacher pakte overtuigend pole voor de race op zondag. Hij was ruim een halve seconde sneller dan Hill. David Coulthard volgde op P3, bijna twee seconden(!) langzamer dan de leider in het wereldkampioenschap. Gerhard Berger (Ferrari) en Ukyo Katayama (Tyrrell) rondden de top 5 af. Verstappen was bijna drie seconden langzamer dan zijn teamgenoot en startte vanaf P12.
Ook de politieke spelletjes op de baan gingen verder. Schumacher leek zich in de formatieronde te willen vergelden ten opzichte van Damon Hill. De Duitser ging plotseling van zijn gas af, mogelijk in de hoop dat Damon Hill hem daardoor zou inhalen en een vergelijkbare straf zou krijgen als hij kreeg op Silverstone. Dat gebeurde echter niet.
Hill kwam beter van zijn plek af en haalde Schumacher in voor bocht 1. De Duitser remde echter later dan de Brit, stuurde agressief in en forceerde Hill om genoegen te nemen met plek 2. Achter de twee kemphanen ging het mis voor Rubens Barrichello, Eddie Irvine en Katayama, die met zijn drietjes van de baan af spinden en niet verder konden.
Vooraan werd het een tactisch steekspel. Schumacher ging voor een 3-stopper, Hill hoefde maar 2 keer naar binnen te komen. Schumacher wist alleen veel tijd te winnen op Hill doordat hij zich een stuk eenvoudiger door de achterblijvers heen manoeuvreerde. Nadat Schumacher al 2-stops had gedaan en Hill één, was het verschil al opgelopen tot 30 seconden.
Anderen bekeken ook:
Concurrenten sneuvelen
De race was al halverwege en bij Verstappen zal er geen enkele hoop zijn geweest op een podium. Hij reed op P7, al kreeg hij al snel een plaats cadeau nadat Gerhard Berger zijn Ferrari liet afslaan tijdens zijn tweede pitstop. De Nederlandse rookie had alleen niet kunnen rekenen op wat er in de laatste twintig rondes zou gaan gebeuren.
Het begon in ronde 59, toen de motor in de Ferrari van Jean Alesi het begaf. De geplofte motor liet olie achter op de baan. David Coulthard, die praktisch gezien de hele race op P3 reed, reed over de olie heen, kwam daardoor in een spin terecht, en eindigde in de muur. Ineens waren er twee coureurs die voor Verstappen reden uitgevallen, waardoor de Nederlander ineens op P4 reed. In ronde 73 ging de motor van Berger, die achter Verstappen reed, ook stuk, waardoor de dreiging van de Oostenrijker verdween.
Vooraan reed Schumacher comfortabel aan de leiding. Zo comfortabel zelfs, dat de jonge Duitser rustig de tijd had om de stand van zaken te analyseren. Hij wist dat teamgenoot Verstappen op P4 reed en op weg was naar zijn eerste punten in de Formule 1. Maar Schumacher bewees vervolgens zijn intelligentie in de F1-wagen.
Tactische meesterzet
Martin Brundle, die op P3 reed, had Schumacher op de baan ingehaald, waardoor de Brit weer in de leidende ronde reed. Schumacher wist dat Verstappen nu de eerste coureur op een ronde achterstand was. Daarom koos de Duitser ervoor om zijn tempo nog verder te verlagen, waardoor ook Verstappen zijn ronde achterstand kon goedmaken, in de hoop dat er voor de Nederlander nog iets zou gebeuren.
Die keuze van Schumacher bleek uiteindelijk een tactische meesterzet te worden. De McLaren van Martin Brundle gaf er in de allerlaatste ronde van de race de brui aan. Omdat Verstappen dankzij Schumacher weer in dezelfde ronde als de leiders reed, profiteerde de Nederlander optimaal van de kapotte McLaren en reed hij in extremis naar P3, waarmee hij niet alleen zijn eerste punten in de Formule 1 scoorde, maar ook de eerste Nederlander was die op het podium van de koningsklasse zou eindigen.
Schrale troost voor Brundle was de P4 die hij overhield aan de GP na zijn uitvalbeurt. Mark Blundell pakte twee punten voor Tyrrell door als vijfde te eindigen. Olivier Panis pakte na zijn podium in Duitsland ook een punt voor het team van Ligier in Hongarije.
Uitslag Grand Prix van Hongarije 1994
Positie | Coureur | Team | Verschil | Punten |
---|---|---|---|---|
1 | Michael Schumacher | Benetton | 1:48.00,185 | 10 |
2 | Damon Hill | Williams | +20,827 | 6 |
3 | Jos Verstappen | Benetton | +1:10,329 | 4 |
4 | Martin Brundle | McLaren | DNF | 3 |
5 | Mark Blundell | Tyrrell | +1 ronde | 2 |
6 | Olivier Panis | Ligier | +1 ronde | 1 |
7 | Michele Alboreto | Minardi | +2 rondes | |
8 | Erik Comas | Larousse | +2 rondes | |
9 | Olivier Beretta | Larousse | +2 rondes | |
10 | Eric Bernard | Ligier | +2 rondes | |
11 | David Brabham | Simtek | +3 rondes | |
12 | Gerhard Berger | Ferrari | DNF | |
13 | Alessandro Zanardi | Lotus | +5 rondes | |
14 | Christian Fittipaldi | Footwork | DNF | |
David Coulthard | Williams | DNF | ||
Jean Alesi | Ferrari | DNF | ||
Pierluigi Martini | Minardi | DNF | ||
Heinz-Harald Frentzen | Sauber | DNF | ||
Andrea de Cesaris | Sauber | DNF | ||
Gianni Morbidelli | Footwork | DNF | ||
Philippe Alliot | McLaren | DNF | ||
Jean-Marc Gounon | Simtek | DNF | ||
Ukyo Katayama | Tyrrell | DNF | ||
Eddie Irvine | Jordan | DNF | ||
Rubens Barrichello | Jordan | DNF |
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!