Na achttien Formule 1 Grands Prix in 2025 heeft Ferrari nog altijd geen GP-overwinning geboekt. Het enige succes is tot nu toe de overwinning van Lewis Hamilton tijdens de sprintrace in China geweest. Verder moet de Italiaanse trots het doen met vijf podiumplaatsen voor Charles Leclerc. En de Scuderia staat momenteel nog op P3 in het constructeurskampioenschap, maar Red Bull is ze inmiddels genaderd tot acht punten.
Het leidt tot de volgende conclusie van voormalig F1-coureur Derek Daly. "Ferrari heeft van alle teams op de grid de grootste problemen. Ik geloof niet dat ze de nodige maatregelen zullen treffen om het te verhelpen", vertelt Daly in gesprek met RacingNews365, waarna hij vervolgt over Hamilton.
"Lewis Hamilton is een van de grootste succesverhalen die de F1 ooit heeft gekend. Hij is als enige verantwoordelijk voor het feit dat de F1 op plaatsen is gekomen waar ze nog nooit eerder zijn geweest, zoals de modewereld. Hij had het voorkomen van een kampioen, zoals niemand anders die ik me kan herinneren."
Feedback
Daly vervolgt zijn verhaal: "De manier waarop hij zich gedroeg, hoe hij zich kleedde en hoe hij reed. Die dagen zijn voorbij. Ze komen nooit meer terug. Er komt een moment in het leven van elke atleet waarop je instincten en reflexen nooit meer zo goed zijn als vijftien jaar eerder. Die dagen zijn dus voorbij voor Ferrari. Het aantrekken van Hamilton was, zo moet ik geloven, een marketingbeslissing, en geen pure racebeslissing."
Dan kaart de Ier een grote zorg aan. "Elk team dat op het hoogste niveau presteert, heeft naar mijn mening twee coureurs met tegengestelde vaardigheden. Coureurs die snelle reflexen hebben en op elk moment in staat zijn om alles eruit te halen. Als zij in de auto zitten, gaat de auto zo snel als hij maar kan. En dan heb je een coureur met gevoel, die de auto kan lezen, daarover rapporteert, feedback geeft, waarop de engineers vertrouwen en die vervolgens een snelle auto kan ontwikkelen."
"De een stimuleert de ander en vice versa. Op dit moment heeft Ferrari twee coureurs met snelle reflexen. Ik geloof niet dat een van beide coureurs de engineers feedback geeft om een snellere auto te bouwen, en dat zal volgend jaar niet veranderen. Dus met die twee briljante, snelle coureurs met snelle reflexen geloof ik niet dat ze ooit genoeg feedback zullen krijgen om auto's te ontwikkelen en te bouwen die snel genoeg zijn", zegt Daly tot besluit.
Ook interessant:
Max Verstappen eindigde op de tweede plaats tijdens de Grand Prix van Singapore. Tim Coronel, Rudy van Buren en Joris Mosterdijk zagen dat een cruciale Red Bull-vraag met volmondig ja werd beantwoord, zo bespreken zij in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365.
Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim nu!Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!