Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Haas F1 Team

Haas openbaart 'druk' bij Bearman: "Bijna een cruciaal moment"

Haas had het niet al te makkelijk tijdens de raceweekenden in Italië en Azerbeidzjan, maar scoorde met Oliver Bearman weer punten in Singapore. Teambaas Ayao Komatsu prijst zijn coureur voor de uitvoering in een exclusief interview met RacingNews365.

Bearman Baku Sat
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Haas doet dit jaar prima mee in de Formule 1, al is dat niet altijd terug te zien in de resultaten. Zo scoorden Esteban Ocon en Oliver Bearman dit jaar al 46 punten, maar de concurrentie doet het in veel gevallen net wat beter. De Amerikaanse renstal vindt zichzelf namelijk terug op de negende plaats in het constructeurskampioenschap, met alleen Alpine achter zich.

De GP van Singapore was een welkome opsteker voor Haas, want Oliver Bearman finishte als negende en pakte daarmee twee punten. In de afgelopen races ging het niet allemaal vanzelf bij de jonge Brit, waardoor dit resultaat goed uitkwam. Teambaas Ayao Komatsu vertelt over het weekend van Bearman, te beginnen bij de kwalificatie.

"Iedereen zit zo dicht bij elkaar. Als je naar de kwalificatie kijkt, staan we op P9. Maar we staan vier honderdsten achter Isack Hadjar op P8 en twee tienden achter de snelste Ferrari. Als je kijkt naar wie wij zijn en wie Ferrari is, dan is dat iets om trots op te zijn. En als we kijken naar het resultaat in de kwalificatie, hebben we het maximale gehaald uit onze organisatie, omvang en alles wat daarbij hoort", aldus Komatsu in een exclusief interview met RacingNews365.

"In de race was Aston Martin snel. Ze hadden een trage pitstop, en toen Fernando Alonso weer op de baan kwam, zat hij achter ons. Als we iets beter door het verkeer hadden kunnen komen, hadden we een kans gehad om Alonso te verslaan. Maar als je naar zijn tempo kijkt, was hij snel. Dat moet je hem nageven. We hebben echter echt goed geracet, de uitvoering was goed."

'Niets van dat alles'

Komatsu vervolgt met complimenten: "Dat is een groot pluspunt dit weekend, vooral aan de kant van Ollie. We hebben het gehad over het samenbrengen van het weekend. Hij heeft dat gedaan, zijn team heeft dat gedaan. We hebben alles gemaximaliseerd, dat was echt goed. Dat geeft ons en hem een enorm vertrouwen om vanaf hier verder te bouwen."

"Des te vaker je de weekenden niet bij elkaar brengt, des te groter wordt de druk. In Zandvoort was er een zware kwalificatie en in Monza kreeg hij onnodig een straf. Daarna Azerbeidzjan: hij was zo snel, maar toen crashte hij in de kwalificatie. Het was hier bijna een cruciaal moment. Het is niet zo dat er omstandigheden zijn waarin we moeten presteren, anders (gebeurt er iets, red.). Niets van dat alles", waarna de Japanner uitleg geeft.

"Maar zelfs na een geweldige kwalificatie was mijn eerste gedachte: 'Oké, we hebben nog één sessie om te presteren'. Het is niet alsof we het gewoon kunnen vieren. Toen (in de race, red.) presteerden we. We wisten dat het zo competitief was tussen die drie auto's: Hadjar, Alonso, wij en ook Nico Hülkenberg. Om van een negende startpositie naar een negende positie aan de finish te gaan, wisten we dat we op ons best moesten zijn. En dat waren we ook", zegt Komatsu tot slot.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

x
Verstappen Waarom Red Bull de auto van Verstappen nog steeds doorontwikkelt