De afgelopen maand was het hét onderwerp van gesprek in de Formule 1-paddock: flexibele (achter)vleugels. Lewis Hamilton gooide het balletje op tijdens de Grand Prix van Spanje en al snel greep de FIA in. Vanaf 15 juni, over een kleine twee weken, moeten de achtervleugels strengere tests kunnen doorstaan waarmee de flexibiliteit gemeten wordt. Teams als Mercedes zeggen niet geraakt te zullen worden door de veranderingen, terwijl bijvoorbeeld Red Bull wel wat tijdsverlies moet incasseren. Volgens het team van Max Verstappen stelt het niet veel voor, maar concurrent Hamilton liep afgelopen weken al dat hij er van uit ging dat het Red Bull in de straten van Bakoe een halve seconde op zou kunnen leveren. Aan de vooravond van het raceweekend wordt hij in gesprek met onder meer RacingNews365 gevraagd of hij komend weekend bezorgd is over een eventueel voordeel voor de grote concurrent Red Bull, laat hij doorschemeren er niet te veel woorden aan vuil te willen maken. "Het maakt niet uit wat ik zeg, het maakt toch geen verschil. Mijn doel is niet om de krantenkoppen te halen met mijn uitspraken. Ik had er over gehoord en heb er over gepraat in de media", zo doelt hij op zijn uitlatingen tijdens het Spaanse GP-weekend. "Feit is in ieder geval dat Red Bull de tests die voor dit weekend gelden heeft doorstaan. Als Mercedes zijnde gaan we dus gewoon verder zoals het is. Natuurlijk geeft de flexibele achtervleugel Red Bull een voordeel op de rechte stukken en kunnen ze er veel tijd mee winnen." Daarom is het zaak voor Mercedes om hun stinkende best te doen in Azerbeidzjan, waarna alles hopelijk weer eerlijker wordt. "We gaan gewoon ons best doen met de middelen die wij hebben. Hopelijk is het in de toekomst wat beter geregeld wat betreft de manier waarom men met flexibele vleugels omspringt."
Meest gelezen