Er zijn twee dingen waar je bij de wintertest donder op kan zeggen: de nuance dat de tijden niet alles zeggen, en coureurs die aangeven dat er nog veel werk te verrichten is. Dat was bij Ferrari niet anders. De test was net goed en wel voorbij of Lewis Hamilton en Charles Leclerc spraken allebei exact die woorden uit. Hoewel het verplichte kost is bij de verschillende teams, zou er bij Ferrari wel eens wat meer achter kunnen schuilen.
De renstal uit Maranello viste in 2024 nipt achter het net in de strijd om de constructeurstitel. In de laatste race had Ferrari die trofee nog op kunnen eisen, maar uiteindelijk ging McLaren ermee aan de haal. Ferrari heeft dus iets goed te maken. De vraag is nu dus vooral: is dat ook gelukt? Maar dat antwoord lijkt niet heel erg makkelijk te zijn. Net als bij Red Bull zijn de resultaten van de testdagen namelijk omringd door vraagtekens.
De tijden
We zeiden het eerder al en kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: tijden zeggen niet alles in de testdagen. Maar ze zeggen ook niet niks. Het is dus bijvoorbeeld zeker het vermelden waard dat over de hele wintertest gezien, Hamilton en Leclerc op de tweede en derde plaats staan qua snelste tijden. Dat is absoluut iets waar de mensen van Ferrari moed uit zullen putten.
Over meerdere rondes gezien, ontstaat er echter een heel ander beeld. In alle longruns van de beide coureurs genomen over de verschillende dagen, tekent zich steeds een vergelijkbaar patroon af. De eerste paar rondes zijn vaak prima en erg stabiel, maar langzaam maar zeker lopen de rondetijden dan toch terug. Het heeft geen nut deze tijden te vergelijken met die van Mercedes, Red Bull of McLaren, want daarvoor weten we te weinig over benzine en afstellingen. Maar het verval in de rondetijden van Ferrari is wel een opmerkelijk iets.
In veel opzichten is dit een herhaling van wat al vaker te zien was bij Ferrari de afgelopen jaren. De auto is krankzinnig snel over één ronde, maar als het dan op de race zelf aankomt, zakt de rode strijdwagen toch weer een klein beetje terug.
Kanttekening
Bij dit alles moet wel een behoorlijke kanttekening worden gezet. Ferrari is namelijk - samen met Red Bull - een van de teams die het minste af kan lezen aan de resultaten van deze testdagen. Hamilton stond op de derde dag een hele tijd stil door een mechanisch probleem en had op de tweede dag last van de regen op de baan. Het resultaat daarvan is dat Hamilton achterin het lijstje met de meeste afgelegde rondes te vinden is, met alleen de beide Red Bull-coureurs en de zieke Lance Stroll nog achter zich.
Daar komt ook bij dat de omstandigheden in Bahrein heel anders waren dan normaal in de golfstaat. Goed, daar heeft elk team last van gehad, maar het helpt bij Ferrari niet bovenop het andere probleem. Tot slot zijn er bij Ferrari amper longruns afgelegd. De langste stint van Hamilton telde slechts negen rondes en ook Leclerc bleef onder de tien rondes in zijn longruns. Erg representatief zijn de tijden dus niet, wat de resultaten van Ferrari in nog meer vraagtekens hult.
Leclerc was echter wel zo vriendelijk om ons een klein inkijkje te geven in hoe de resultaten van de test binnengekomen zijn bij het team. "We hebben ongeveer de cijfers gezien die we hadden verwacht. Op dit moment werken we hard aan het verbeteren van de balans. De laatste twee dagen hadden we daar wel wat moeite mee. We zullen het in Melbourne pas weten, maar vanwege de moeite met de balans gaan we daar nu meer op focussen. Het is nog wat lastig om dit echt te bevestigen."
Het klinkt misschien onheilspellend dat er bij de eerste test meteen een probleem gevonden is, maar dat hoeft absoluut niet zo te zijn. Per slot van rekening is dat ook waar de test voor is. Hamilton en Leclerc waren allebei voorzichtig positief gestemd na de testdagen, wat voor hen beiden in het verleden ook wel anders is geweest. En als dit balansprobleem alles is... tja, je hoeft maar naar McLaren in 2023 of Alpine in 2024 te kijken om te weten dat er heel wat ergere dingen naar boven kunnen komen in de testdagen.
Samenvattend lijkt het erop dat Ferrari dit jaar niet even goed zal starten als dat het vorig jaar heeft afgesloten. Maar tegelijkertijd is er voor de Tifosi ook nog bepaald geen reden voor paniek. De vooruitzichten zijn misschien niet zo positief als bij McLaren, maar Ferrari zal zich zeker nog in de voorhoede bevinden dit jaar.
Als Feyenoord scoort tegen Inter, keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.
Claim jouw boostMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!