Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het verhaal van Verstappen in de 24 uur van Le Mans

Max Verstappen concentreert zich op de Formule 1, maar heeft meermaals aangegeven best oren te hebben naar deelname aan de 24 uur van Le Mans. Zijn vader Jos deed het al - tweemaal zelfs, waarin hij heel behoorlijk wist te presteren.

In tegenstelling tot Max Verstappen leek Jos in eerste instantie niet echt warm te lopen voor een racestoeltje in de bekendste langeafstandsrace ter wereld. De Limburger deed de 24 uur van Le Mans aanvankelijk af als een discipline voor coureurs op leeftijd, maar stapte uiteindelijk toch (al) tweemaal in - de eerste keer als 36-jarige coureur, vijf jaar na zijn laatste Formule 1-seizoen bij Minardi.

2008 - Porsche RS Spyder Evo - 1e (LMP2)

In december van 2007 werd bekend dat Jos Verstappen in de Le Mans Series stapte, als coureur in een Porsche RS Spyder Evo, met Peter van Merksteijn en Jeroen Bleekemolen als teamgenoten. Tijdens de 24 uur van Le Mans wist het trio (vooral met Verstappen achter het stuur) in deze bloedsnelle LMP2-auto rondetijden te klokken die sneller waren dan die van de leidende LMP1-bolides. Na 354 ronden kwam de combinatie als tiende algemeen en - belangrijker nog - LMP2-klassewinnaar over de streep, op zeven ronden voorsprong van de nummer twee. Verstappen scoorde daarmee als 'rookie' zijn eerste Le Mans-klassezege, en daarmee hield het succes niet op. Met overwinningen in de 1000 km-races in Barcelona, Spa, Monza en op de Nürburgring werd de rijderstitel in de LMP2 in de wacht gesleept.

2009 - Aston Martin DBR1-2 - 11e (LMP1)

Een jaar later keerde de 37-jarige Verstappen terug naar het 'Circuit de la Sarthe' in dienst van Aston Martin Racing. Achter het stuur van de prachtige, in Gulf-lichtblauw met oranje gespoten DBR1-2 (ook wel bekend als de Lola-Aston Martin B09/60) met startnummer 008 deed hij ditmaal mee in de LMP1-klasse. Op het hoogtepunt van dit dieseltijdperk waren Peugeot en Audi met hypermoderne 'oliestokers' echter niet bij te houden. De Aston Martin met nummer 007 werd weliswaar vierde achter twee Peugeots en een Audi, maar voor de equipe van Verstappen was P13 algemeen (en elfde in de klasse) het hoogste haalbare. Een aantal jaar later leek het er even op dat Verstappen in 2016 met Frits van Eerd en Jan Lammers voor Racing Team Nederland zijn comeback zou maken in de 24 uur van Le Mans, maar daar zag hij van af om zich te concentreren op de F1-carrière van Max.

2020/2021? - Aston Martin Valkyrie AMR Pro?

Hoewel Max Verstappen zich nog steeds volledig richt op autoracen in de Formule 1, heeft de Red Bull-coureur wel aangegeven best eens op Le Mans te willen racen met zijn vader. Het is bepaald niet onrealistisch om te denken dat dit binnen enkele jaren al kan gebeuren: Aston Martin heeft immers net aangekondigd dat het merk in 2021 aan Le Mans gaat deelnemen met de Valkyrie. En laat die hypercar nou juist ontwikkeld worden in samenwerking met Red Bull. Daarnaast hebben diverse kopstukken vanuit Red Bull (waaronder Helmut Marko, die zelf Le Mans won met Gijs van Lennep in 1971) aangegeven zich niet blind te staren op de Formule 1. Le Mans is daarmee een interessant alternatief om mooie autosportprestaties te laten zien. McLaren overweegt ook om (weer) deel te nemen en heeft daarbij zelfs al aangegeven Fernando Alonso, Carlos Sainz en Lando Norris in te willen zetten...

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'