Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Het voordeeltje dat Ferrari heeft op Red Bull in de ontwikkelingsstrijd

Red Bull en Ferrari zijn verwikkeld in een spannende strijd om de overwinningen in 2022. Het team van Max Verstappen heeft vooruitgang geboekt, maar de Scuderia heeft nog een voordeel in de windtunnel.

Leclerc Verstappen Imola
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

In 2022 wordt er regelmatig gesproken over een 'ontwikkelingsoorlog' in de Formule 1. Met de compleet nieuwe bolides in de koningsklasse wordt het verschil nog niet gemaakt aan het begin van het seizoen, maar juist gedurende het jaar. De eerste upgrades bij onder andere Red Bull laten al zien dat het de doorslag kan geven.

Ferrari was het te kloppen team bij de start van het seizoen, maar tijdens de vierde Grand Prix van het jaar stond Red Bull duidelijk vooraan het veld. De eerste klap in de ontwikkelingsstrijd is uitgedeeld door het team van Max Verstappen, maar hier moet wel een kanttekening bij worden geplaatst: Ferrari heeft nog geen grote upgrade doorgevoerd.

Dit is precies waar nog een groot voordeel ligt voor de Scuderia, want het team krijgt meer testtijd dan concurrent Red Bull. Ferrari mag in de eerste helft van dit jaar namelijk zestien extra runs doen in de windtunnel, welke een significant verschil kunnen maken bij de ontwikkeling van de aerodynamische upgrades. Het team kreeg deze extra testuren (ten opzichte van Red Bull) door als derde te finishen in 2021.

Waarom Ferrari een ontwikkelingsvoordeel heeft

Aerodynamische ontwikkeling is dit seizoen dus ontzettend belangrijk. Om te zorgen dat de absolute topteams geen grote voorsprong zouden krijgen na 2021 is er een constructie bedacht met zogenoemde Aerodynamic Test Restrictions (ATRs). Vorig seizoen is er aan de hand van de constructeursstand bepaald welke teams meer of minder runs in de windtunnel uit mogen voeren.

Het is een soort aerodynamische 'ballast', waarbij de hoger gefinishte teams van vorig jaar minder tijd hebben voor het upgraden van hun bolides. De aerodynamische ontwikkeling is goed voor tot wel 50% van de performance van de F1-bolides, dus elke run is cruciaal. Op 31 december is voor het laatst naar de constructeursstand gekeken, toen Mercedes eerste was gefinisht in het kampioenschap, gevolgd door respectievelijk Red Bull en Ferrari.

De ATRs zijn in een jaar verdeeld over zes periodes van gemiddeld acht weken: drie periodes per half jaar. Met 40 runs per week (100%) komt dat neer op 320 runs per half jaar. In onderstaande tabel zien we, gebaseerd op de 320 runs, de 'ballast' percentages en de impact op het aantal runs dat de teams mogen uitvoeren. Hier zien we dat Ferrari zestien extra runs krijgt ten opzichte van Red Bull.

2022-25 'ballast' percentages

WK-stand Percentage 2022 t/m 2025 Toegestane runs per half jaar (320 runs = 100%) Huidige verdeling (bepaald op 31 december) Constructeursstand na GP Imola 2022
1 70% 224 Mercedes Ferrari
2 75% 240 Red Bull Red Bull
3 80% 256 Ferrari Mercedes
4 85% 272 McLaren McLaren
5 90% 288 Alpine Alfa Romeo
6 95% 304 AlphaTauri Alpine
7 100% 320 Aston Martin AlphaTauri
8 105% 336 Williams Haas
9 110% 352 Alfa Romeo Aston Martin
10+ 115% 368 Haas Williams

Wie gaat er bij het volgende meetpunt in het voordeel zijn?

Er wordt tweemaal per jaar naar de constructeursstand gekeken om de ATRs te bepalen, namelijk op 31 december en op 30 juni. Dit betekent dat er op de dag voor het Grand Prix-weekend van Groot-Brittannië weer wordt gekeken naar de pikorde bij de teams. Op dit moment staat Ferrari daar nog bovenaan, maar Red Bull staat slechts 11 punten achter de Scuderia.

Hierdoor kan het aantal testruns tijdens de tweede helft van het seizoen dus weer gaan verschillen. Ferrari heeft tijdens de eerste seizoenshelft in ieder geval een voordeel op Red Bull, maar kan dit tijdens de tweede helft van het jaar ironisch genoeg ook weer kwijtraken door de leiding in het WK te behouden. Het is dus belangrijk voor de Italiaanse renstal om elk uurtje in de windtunnel extreem goed te benutten om een voorsprong op te bouwen, of in ieder geval om op gelijke voet te blijven staan.

Ook interessant:

Ferrari heeft teamorders nodig in de strijd tegen Verstappen

In Miami gaan Verstappen en Leclerc wederom de strijd met elkaar aan. Dit keer neemt Ferrari upgrades mee. Kunnen de Italianen terugslaan? Of hebben ze daar teamorders voor nodig? Dat en meer bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de onderstaande podcast.

11 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull