In 2022 wordt er regelmatig gesproken over een 'ontwikkelingsoorlog' in de Formule 1. Met de compleet nieuwe bolides in de koningsklasse wordt het verschil nog niet gemaakt aan het begin van het seizoen, maar juist gedurende het jaar. De eerste upgrades bij onder andere Red Bull laten al zien dat het de doorslag kan geven.
Ferrari was het te kloppen team bij de start van het seizoen, maar tijdens de vierde Grand Prix van het jaar stond Red Bull duidelijk vooraan het veld. De eerste klap in de ontwikkelingsstrijd is uitgedeeld door het team van Max Verstappen, maar hier moet wel een kanttekening bij worden geplaatst: Ferrari heeft nog geen grote upgrade doorgevoerd.
Dit is precies waar nog een groot voordeel ligt voor de Scuderia, want het team krijgt meer testtijd dan concurrent Red Bull. Ferrari mag in de eerste helft van dit jaar namelijk zestien extra runs doen in de windtunnel, welke een significant verschil kunnen maken bij de ontwikkeling van de aerodynamische upgrades. Het team kreeg deze extra testuren (ten opzichte van Red Bull) door als derde te finishen in 2021.
Anderen bekeken ook:
Waarom Ferrari een ontwikkelingsvoordeel heeft
Aerodynamische ontwikkeling is dit seizoen dus ontzettend belangrijk. Om te zorgen dat de absolute topteams geen grote voorsprong zouden krijgen na 2021 is er een constructie bedacht met zogenoemde Aerodynamic Test Restrictions (ATRs). Vorig seizoen is er aan de hand van de constructeursstand bepaald welke teams meer of minder runs in de windtunnel uit mogen voeren.
Het is een soort aerodynamische 'ballast', waarbij de hoger gefinishte teams van vorig jaar minder tijd hebben voor het upgraden van hun bolides. De aerodynamische ontwikkeling is goed voor tot wel 50% van de performance van de F1-bolides, dus elke run is cruciaal. Op 31 december is voor het laatst naar de constructeursstand gekeken, toen Mercedes eerste was gefinisht in het kampioenschap, gevolgd door respectievelijk Red Bull en Ferrari.
De ATRs zijn in een jaar verdeeld over zes periodes van gemiddeld acht weken: drie periodes per half jaar. Met 40 runs per week (100%) komt dat neer op 320 runs per half jaar. In onderstaande tabel zien we, gebaseerd op de 320 runs, de 'ballast' percentages en de impact op het aantal runs dat de teams mogen uitvoeren. Hier zien we dat Ferrari zestien extra runs krijgt ten opzichte van Red Bull.
2022-25 'ballast' percentages
WK-stand | Percentage 2022 t/m 2025 | Toegestane runs per half jaar (320 runs = 100%) | Huidige verdeling (bepaald op 31 december) | Constructeursstand na GP Imola 2022 |
---|---|---|---|---|
1 | 70% | 224 | Mercedes | Ferrari |
2 | 75% | 240 | Red Bull | Red Bull |
3 | 80% | 256 | Ferrari | Mercedes |
4 | 85% | 272 | McLaren | McLaren |
5 | 90% | 288 | Alpine | Alfa Romeo |
6 | 95% | 304 | AlphaTauri | Alpine |
7 | 100% | 320 | Aston Martin | AlphaTauri |
8 | 105% | 336 | Williams | Haas |
9 | 110% | 352 | Alfa Romeo | Aston Martin |
10+ | 115% | 368 | Haas | Williams |
Wie gaat er bij het volgende meetpunt in het voordeel zijn?
Er wordt tweemaal per jaar naar de constructeursstand gekeken om de ATRs te bepalen, namelijk op 31 december en op 30 juni. Dit betekent dat er op de dag voor het Grand Prix-weekend van Groot-Brittannië weer wordt gekeken naar de pikorde bij de teams. Op dit moment staat Ferrari daar nog bovenaan, maar Red Bull staat slechts 11 punten achter de Scuderia.
Hierdoor kan het aantal testruns tijdens de tweede helft van het seizoen dus weer gaan verschillen. Ferrari heeft tijdens de eerste seizoenshelft in ieder geval een voordeel op Red Bull, maar kan dit tijdens de tweede helft van het jaar ironisch genoeg ook weer kwijtraken door de leiding in het WK te behouden. Het is dus belangrijk voor de Italiaanse renstal om elk uurtje in de windtunnel extreem goed te benutten om een voorsprong op te bouwen, of in ieder geval om op gelijke voet te blijven staan.
Ook interessant:
Ferrari heeft teamorders nodig in de strijd tegen Verstappen
In Miami gaan Verstappen en Leclerc wederom de strijd met elkaar aan. Dit keer neemt Ferrari upgrades mee. Kunnen de Italianen terugslaan? Of hebben ze daar teamorders voor nodig? Dat en meer bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de onderstaande podcast.
Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!
Claim jouw cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Johnson John
wat een kunstmatig geneuzel.
Jan Hofland
Precies. Als dit de basis is voor succes rijdt Haas straks vooraan.
Pieter333
Als je na 240 runs het lek niet boven hebt, ga ja dat zeer waarschijnlijk ook niet redden na 256 runs. Lekker voordeel maar niet heus.
Jup75
Op basis van dit "lijstje" zal Haas er met de prijs vandoor gaan 🙈..... dit zegt toch helemaal niks...ben je na de eerste zaadlozing zwanger, dan wordt je (normaliter) tijdens deze zwangerschap niet nog zwangerder door alle samensmeltingen daarna... Kan ook tegen je werken op het moment dat je op een verkeerd spoor zit...is vaak niet moraal versterkend...
Dit bericht is aangepast op:
RN666
Wat houd ze tegen om aerodynamica in software te simuleren?
Cyrus
Of elders op kleinere en goedkopere schaal voor te testen. Als je denkt dat dat niet gebeurd snap je er echt niets van.