Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Albon informatie over de RB18 van Red Bull mee kan nemen naar Williams

Alexander Albon heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de Red Bull-bolide voor komend Formule 1-seizoen, maar rijdt in 2022 voor concurrent Williams. De vergaarde kennis kan zijn nieuwe werkgever helpen, zo legt hij uit.

Na een tussenjaar achter de schermen bij Red Bull keert Alexander Albon weer terug op de Formule 1-grid, nadat hij het stoeltje naast Nicholas Latifi bij Williams kon bemachtigen. Na een jaar als test- en reservecoureur voor de Oostenrijkse renstal verkeert de Thais-Britse coureur in een ongebruikelijke positie. Hij heeft namelijk nog steeds connecties met Red Bull, maar komt in 2022 wel uit bij concurrent Williams. Het team waar hij in 2021 nog werkzaam voor was, wil hem graag houden voor een mogelijke terugkeer in de (nabije) toekomst. Na de vraag van RacingNews365 of het voor Albon voelt alsof hij uitgeleend wordt aan Williams of zichzelf 100% Williams-coureur ziet, legt hij uit dat hij een mentaliteit voor de lange termijn heeft. "Je moet jezelf helemaal zien als Williams-coureur", legt hij uit. "Vanuit mijn kant is het simpel. Mijn targets en doelen zijn dat ik het beste laat zien voor Williams." "Dus voor mij betekent het hard werken met iedereen en niet kijken naar de.. laten we het 'de krant van de toekomst' noemen. Ik zie mezelf volledig als Williams-coureur voor dit jaar en ik focus op het werk daarbij. Ik ga mijn uiterste best doen."

Het werk van Albon voor de RB18 van Red Bull

Albon bevindt zich in een unieke positie voor komend seizoen. Hij heeft namelijk twee Formule 1-bolides gezien voor komend jaar, aangezien hij in zijn rol als testcoureur voor Red Bull heeft bijgedragen aan het ontwikkelen van de RB18. Later maakte hij de switch naar Williams, waardoor hij sinds 2022 meehelpt aan de FW44. Dit werk is voornamelijk simulatorwerk, al heeft Albon hierdoor al wel wat informatie over de nieuwe Red Bull-bolide. "Ik heb een tijdje aan de RB18 gewerkt", bevestigt hij tegen onder meer RacingNews365. "Als hij helemaal klaar is, dan neem ik daar graag de verantwoordelijkheid voor. Als hij echter niet af is, dan claim ik die verantwoordelijkheid niet", grapt Albon. "Ik weet min of meer hoe de auto aanvoelt. Het is echter lastig te vergelijken, want de simulators zijn heel verschillend. De manier waarop ze werken, hoe ze aanvoelen; het is allemaal heel anders. Je krijgt natuurlijk wel een gevoel voor bepaalde dingen, maar het heeft tijd nodig voordat je er op kan reageren. Dat vergt wat meer ervaring." Veel details zal Albon dan ook niet kunnen delen met Williams, los van het stuurgevoel van de RB18. "Natuurlijk ga ik alles gebruiken wat ik weet, maar ik ben geen aerodynamicus. Ik weet ook niet hoe de achtervleugel van de RB18 eruit ziet en zo. Ik ken gewoon het rijgevoel."

Wat Albon vanuit Red Bull mee kan nemen naar Williams

Van de een naar de ander overstappen binnen een aantal maanden wekt al snel de suggestie dat Albon veel technische geheimen mee kan nemen naar Williams, maar de coureur vindt niet dat dat realistisch is. "De simulator is best simpel. Je hebt twee wielen voor je en je zit in een monocoque." "Het is dus lastig, maar ik denk dat ik wel de werkwijze van Red Bull mee kan nemen naar Williams. Ook hoe ze hun werk anders doen dan anderen. Daarbovenop hebben alle auto's bepaalde karakteristieken. Zelfs als ze van jaar tot jaar dermate veel veranderen, hebben ze nog altijd subtiele overeenkomsten. Dat is best normaal." "Ik denk dat ik een goed beeld heb van waarom de Red Bull-bolide snel was. Ik weet hoe ze snelle rondetijden uit hun auto hebben kunnen halen. Tegelijkertijd weet ik waarom de Williams-bolide snel was op bepaalde vlakken. Ik zie ook hoe deze dingen tot stand komen. Het is dus de balans tussen die informatie vinden, zodat we competitiever worden."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"