Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Miami 2024

Hoe de concurrentie met updates Red Bull wil uitdagen

McLaren en Mercedes namen belangrijke updates mee naar de Grand Prix van Miami, terwijl Ferrari bij het volgende raceweekend op Imola hoopt toe te slaan. Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, legt uit waar de drie teams hun auto trachten te verbeteren.

SF 24 MIAMI LIVERY IMOLA DEV PREVIEW
Tech
Naar nieuwsoverzicht © Paolo Filisetti/RacingNews365

Ferrari bracht in Miami geen updates mee voor de SF-24, op een speciale livery na. De blauwe tinten verwezen naar de NART-teamkleuren en de lichtblauwe uniformen van het team in de jaren '70 en dienden als welkom voor de nieuwe titelsponsor HP. De grote ontwikkeling aan de auto zelf wordt gebruikt vanaf de Grand Prix van Emilia Romagna.

McLaren had wel een groot updatepakket bij zich in Miami. Afgelopen weekend werden de gedetailleerde wijzigingen van de MCL38 al beschreven, maar door de zege van Lando Norris is het interessant om te onderstrepen in hoeverre de ontwikkelingen overeenkomen met het pakket van Ferrari. Onder leiding van Enrico Cardile en de staf gecoördineerd door Diego Tondi hebben de engineers een zeer uitgebreid updatepakket samengesteld, vergelijkbaar met de omvang van McLaren. De richting van de updates komt zelfs voor 80% overeen.

Dat is een belangrijk feit, omdat de prestaties van de MCL38 veel constanter waren dan in het recente verleden. Norris had, afgezien van het voordeel van de safety car, een snelheid die zelfs in de beginfase van de race superieur was ten opzichte van zijn rivalen.

Ontwikkelingsrichting Ferrari (Imola)

Het is dus een belangrijk moment voor de Scuderia. Ze besloten om de eerste updates pas voor de volgende race op de auto te zetten, met als reden dat ze de interactie tussen de aerodynamica en de voertuigdynamica op een nauwkeurige manier konden evalueren. De toepassing van de afstellingen van de ophanging, vooral qua rijhoogte en dynamische respons, heeft het mogelijk gemaakt om ook dit gebied aanzienlijk te verbeteren.

De perfecte balans van de auto speelt daar een rol in, zonder rekening te houden met de limieten in sommige situaties, zoals het opwarmen van de banden. Kortom, als McLaren in Miami het tweede team achter Red Bull leek te zijn geworden ten koste van Ferrari, is het goed voor te stellen dat de sprong van de Scuderia significant zou kunnen zijn op Imola.

Een aparte vermelding gaat naar Mercedes, want het team uit Brackley lijkt op een eindeloos verval af te stevenen. In Miami presenteerde het team een derde versie van de voorvleugel met een licht gewijzigde neuskegel in het voorste gedeelte. Verder was de vloer ook grondig gewijzigd, met een andere vorm van de laatste flap. Tot slot was de verticale doorsnede van de zijsleuven versterkt en was het aantal luchtgeleiders vergroot. De twee substantiële veranderingen leverden geen betere prestaties op.

Ontwikkelingsrichting Ferrari (Imola)

De SF-24 wordt flink veranderd voor de Grand Prix van Emilia-Romagna. De gele pijlen wijzen aan welke onderdelen geüpdatet zullen worden. Het komt voor 80% overeen met de gebieden die McLaren ontwikkeld heeft voor de Grand Prix van Miami.

			© Paolo Filisetti/RacingNews365
	© Paolo Filisetti/RacingNews365

Ontwikkelingsrichting McLaren MCL38

De rode pijlen wijzen aan waar McLaren updates heeft doorgevoerd. Zo is de voorvleugel aangepast ter hoogte van het centrale gedeelte, waardoor hij nu platter is. Ook de vorm van de voorwielophanging is nieuw.

			© Paolo Filisetti/RacingNews365
	© Paolo Filisetti/RacingNews365

Luchtinlaten McLaren MCL38

De openingen van de luchtinlaten bij de sidepods zijn nu langwerpiger gemaakt en het profiel van de 'buiken' is gewijzigd. Bovendien is de vloer aangepakt, zowel qua rand aan de voorkant als qua rand aan de zijkant. Tot slot heeft McLaren een nieuwe diffuser en een nieuwe beam wing.

			© Paolo Filisetti/RacingNews365
	© Paolo Filisetti/RacingNews365

Nieuwe voorvleugel Mercedes W15

De derde voorvleugel van de W15 had een nieuwe flap aan de bovenkant om de efficiëntie op het lange rechte stuk te bevorderen. De punt van de neuskegel was ook iets vlakker.

Vloer Mercedes W15

De grote verandering aan het zijprofiel van de vloer is interessant. Bij de nieuwe versie is de verticale doorsnede van de sleuf aan de onderkant namelijk vergroot. Er zijn vijf luchtstroomverdelers te zien in plaats van drie. De oplossing moest de vloer beter afsluiten van turbulente luchtstromingen aan de zijkant.

Praat mee!

Viaplay
x
Christian Horner Geeft fout Red Bull toe: "Maar Verstappen was fenomenaal"