Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Hoe de frustraties van Verstappen een absoluut kookpunt bereikten

Max Verstappen was niet te genieten tijdens de Grand Prix van Hongarije. De Nederlander werd na elke ronde een stukje gefrustreerder en dat kwam uiteindelijk tot uiting in de slotfase van de wedstrijd.

Verstappen FP1 Hungary
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Max Verstappen stapte zeer oververhit uit zijn RB20 na afloop van de Grand Prix van Hongarije. Dat kwam niet door het warme weer in Boedapest, maar door de race die de Nederlander net achter de rug had. Een zeer frustrerende middag voor Verstappen eindigde met een touché met Lewis Hamilton en slechts de vijfde plaats. 

Tot overmaat van ramp zag Verstappen McLaren maximaal scoren, waardoor het team uit Woking in beide kampioenschappen dichterbij komt. Vooral op de boordradio was de Nederlander zeer fel richting andere, maar vooral richting zijn eigen team. RacingNews365 zet de momenten op een rij, te beginnen vanaf ronde 36.

Ronde 36

Want in die specifieke ronde hoorde we Verstappen voor het eerst zeer fel uithalen richting Red Bull. De regerend wereldkampioen had de ronde daarvoor een flink moment in bocht 2, waarbij zijn RB20 extreem veel onderstuur had. Verstappen liet duidelijk horen totaal niet tevreden te zijn met de balans van zijn auto:

Max Verstappen (MV): “Ik heb mijn brake bias met -5 aangepast en dit ding wil gewoon nog steeds niet insturen. Het is echt ongelooflijk!"

De tekst gaat verder na de video.

Ronde 40

Vlak voor de tweede ronde aan pitstops liet Verstappen al blijken dat hij niet blij was met de tactiek. Dit werd alleen maar erger toen zowel Hamilton als Charles Leclerc voor Verstappen naar binnen doken. Het zorgde ervoor dat de Nederlander in de undercut van beide coureurs terecht kwam. Iets waar hij niet blij mee was:

Gianpiero Lambiase (GP): “Mode 9. Indrukken en vasthouden van de overtake-knop.”
MV: “Waarom? Waarom mode 9 ****.”
GP: “En daarna indrukken en vasthouden van de overtake-knop – je zit in mode 7. Dankjewel.”

Ronde 41

MV: “Het is indrukwekkend hoe we onszelf in de undercut hebben laten vallen en dat heeft mijn race compleet verpest!"

Ronde 53

Maar ook na de tweede pitstop van Verstappen was de kous nog niet af. Sterker nog, bij race-engineer Lambiase ontstond frustratie dat Verstappen zijn banden te veel gebruikte in de eerste rondes van de laatste stint. Toen hij dit over de radio aan Verstappen communiceerde kwam de volgende uitbrander:

GP: “Dat is een vrij zachte introductie”
MV: "Nee vriend, ga nu niet zo beginnen. Jullie hebben mij deze klote strategie gegeven ja? Dus ik ga nu gewoon proberen te redden wat er te redden valt."

De tekst gaat verder na de video.

Gevecht met Hamilton

En dan moest de apotheose nog komen. Nadat Verstappen Leclerc had ingehaald, wachtte een nieuwe strijd met Lewis Hamilton. In ronde 62 ging Verstappen voor het eerst het gevecht aan:

Ronde 62 

MV: “Moet je niet een ruimte laten voor een andere auto?”
GP: “Wij denken dat je nog achter hem zat bij de apex, Max.”
MV: “Oké, laat ook maar zitten.”

Lap 63

Lang duurde het echter niet tot het opnieuw tot een confrontatie kwam. Dit keer in bocht 1, waarbij Verstappen blokkeerde en Hamilton beschuldigde van 'moving under braking'. Iets waar Lambiase niet in mee wilde gaan.

MV: “Hij bewoog onder het remmen.”
GP: “Ik ga niet beginnen aan een gevecht met andere teams op de boordradio Max. We laten de stewards hun ding doen.”

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië