Het is geen loophole of een ongebruikelijke zet van Ferrari, maar gewoon het gebruik van verschillende mogelijkheden in de reglementen van de Formule 1. Normaal gesproken mogen de F1-bolides alleen getest worden tijdens de officiële sessies in het seizoen en natuurlijk tijdens de testdagen voorafgaand aan het F1-jaar. Ook zijn er een aantal bandentests van Pirelli, zoals de bekende post-season Abu Dhabi tests. Toch zijn er nog een paar extra mogelijkheden om de nieuwe of huidige F1-bolide te testen buiten de officiële sessies om. De bekendste hiervan, de filmdag, wordt breeduit gebruikt door de teams rond de periode van de launches. Op de dag voor 'promotionele doeleinden' mag een team 100 kilometer rijden met haar huidige F1-bolide. Dit mag twee keer per jaar. De filmdag wordt door Ferrari ingezet op de dag na de launch, dus op woensdag 15 februari. Carlos Sainz en Charles Leclerc mogen dus samen 100 kilometer rijden in de SF-23. Toch is dit niet het eerste moment dat de twee Ferrari-rijders in actie kwamen, want op de dag van de launch mochten ze al een paar rondjes rijden in de nieuwe auto van de Scuderia. Het waren er vijf in totaal, maar wel in totaal 15 kilometer, wat dus alweer 15% meer is dan de andere teams. Dit is geen oneerlijk voordeel, want ieder team mag nog een extra 'demo-event' verrijden met haar huidige F1-bolide. Hier heeft Ferrari gebruik van gemaakt en ondanks dat het maar 15 kilometer is, diende het als een prima mini-shakedown voor het team. Hierbij scheelt het dat Fiorano, het privécircuit van Ferrari, niet héél lang is. Het circuit is bijna exact drie kilometer lang, 3,021 kilometer om precies te zijn. Met twee rondjes voor Leclerc en drie voor Sainz is er dus vijftien kilometer verreden, of net iets meer? Het zal vast goed berekend zijn in Maranello.
Meest gelezen