Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Ferrari 15% 'extra' kan testen met haar nieuwe F1-bolide

Terwijl de meeste Formule 1-teams een enkele 'filmdag' inzetten als shakedown rijdt Ferrari twee dagen met de nieuwe SF-23. Hierbij maakt de Scuderia gebruik van een extra mogelijkheid om te rijden, waardoor ze 15% meer track time hebben dan de meeste teams.

Het is geen loophole of een ongebruikelijke zet van Ferrari, maar gewoon het gebruik van verschillende mogelijkheden in de reglementen van de Formule 1. Normaal gesproken mogen de F1-bolides alleen getest worden tijdens de officiële sessies in het seizoen en natuurlijk tijdens de testdagen voorafgaand aan het F1-jaar. Ook zijn er een aantal bandentests van Pirelli, zoals de bekende post-season Abu Dhabi tests. Toch zijn er nog een paar extra mogelijkheden om de nieuwe of huidige F1-bolide te testen buiten de officiële sessies om. De bekendste hiervan, de filmdag, wordt breeduit gebruikt door de teams rond de periode van de launches. Op de dag voor 'promotionele doeleinden' mag een team 100 kilometer rijden met haar huidige F1-bolide. Dit mag twee keer per jaar. De filmdag wordt door Ferrari ingezet op de dag na de launch, dus op woensdag 15 februari. Carlos Sainz en Charles Leclerc mogen dus samen 100 kilometer rijden in de SF-23. Toch is dit niet het eerste moment dat de twee Ferrari-rijders in actie kwamen, want op de dag van de launch mochten ze al een paar rondjes rijden in de nieuwe auto van de Scuderia. Het waren er vijf in totaal, maar wel in totaal 15 kilometer, wat dus alweer 15% meer is dan de andere teams. Dit is geen oneerlijk voordeel, want ieder team mag nog een extra 'demo-event' verrijden met haar huidige F1-bolide. Hier heeft Ferrari gebruik van gemaakt en ondanks dat het maar 15 kilometer is, diende het als een prima mini-shakedown voor het team. Hierbij scheelt het dat Fiorano, het privécircuit van Ferrari, niet héél lang is. Het circuit is bijna exact drie kilometer lang, 3,021 kilometer om precies te zijn. Met twee rondjes voor Leclerc en drie voor Sainz is er dus vijftien kilometer verreden, of net iets meer? Het zal vast goed berekend zijn in Maranello.

Viaplay
x
2026 Red Bull deelt heuglijk nieuws over gloednieuwe windtunnel