Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Mercedes

Hoe Formule 1-coureurs- en teams een salarisplafond makkelijk kunnen omzeilen

Eind oktober zouden de Formule 1-teams een principeakkoord hebben bereikt over de invoering van een salarisplafond in de Formule 1, in te gaan vanaf 2023. In het kader van kostenbesparing klinkt het allemaal leuk en aardig, maar eigenlijk is het een wassen neus.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Bij de invoering van welk budgetplafond dan ook, of het nu gaat om het runnen van een Formule 1-team, het uitkeren van salarissen, of wat dan ook, er is altijd een vraag die als eerste gesteld wordt: Hoe ga jet het naleven van het plafond controleren? Zeker het invoeren van een salarisplafond lijkt met deze vraag in het achterhoofd een wassen neus.

Want wat is het plan? Eind oktober kwam naar buiten dat de Formule 1 overweegt om per 2023 een salarisplafond voor coureurs in de voeren. De teams zouden daar zelfs al akkoord mee zijn gegaan. Men wist nog niet helemaal zeker hoe laag dat plafond moest komen te liggen, maar 30 miljoen dollar zou een reële inschatting zijn. Let wel, van dat bedrag moeten beide coureurs betaald worden. Dat betekent concreet dat coureurs al Lewis Hamilton, Max Verstappen, en Daniel Ricciardo er fors op achteruit zouden gaan, omdat zij nu in hun eentje naar verluidt al meer verdienen dan die 30 miljoen dollar.

Dat men akkoord is gegaan met een dergelijk voorstel, is opmerkelijk te noemen. Enige tijd geleden nog riep Mercedes-teambaas Toto Wolff nog dat men uit moest kijken met dat soort plannen. Het zou de supersterren van de Formule 1 zomaar weg kunnen jagen, zo redeneerde hij. Toch zou ook hij namens Mercedes nu hebben ingestemd met het plan, want de berichten gaan over een 'unaniem akkoord'.

Aan de andere kant is het misschien helemaal niet zo opmerkelijk. Ook Toto Wolff zal weten dat er constructies zijn om het plafond te omzeilen. Hij móét ook wel, want hij weet als geen ander dat supersterren als Lewis Hamilton het niet voor minder doen.

			© Mercedes
	© Mercedes

Wat Christian Horner direct na de berichtgevingen al zei, is helemaal waar. Hij legde uit dat een salarisplafond juridisch zeer lastig valt dicht te timmeren, omdat ook nu weer geldt dat een salarisplafond moeilijk te controleren valt, moeilijker nog dan het reguliere budgetplafond. In dat geval is het, even simpel gezegd, een kwestie van de bonnetjes goed bijhouden.

In het geval van coureurssalarissen is dat moeilijker. Zijn staan, hoewel onder contract, ook los van het team. Hamilton verdient zijn geld als coureur van Mercedes, maar staat bijvoorbeeld ook als 'brand ambassador' bij Tommy Hilfiger onder contract. Max Verstappen kan met kledingmerk G-Star hetzelfde zeggen. Zij vullen hun inkomsten al aan met nevenactiviteiten en dergelijke constructies bieden F1-teams de kans om mee te spelen.

Mocht een F1-team 15 miljoen dollar als salaris voor een coureur te weinig vinden en dat salaris aan willen vullen, kan een team een directe partner aanwijzen om en verschil te overbruggen. Mercedes kan bij wijze van spreken titelsponsor Petronas vragen om over de brug te komen, desnoods compenseert moederbedrijf Daimler de oliegigant daarvoor. Zo lang de transacties maar buiten de administratie van het Formule 1-team om geschieden.

Een andere methode, geopperd door Christian Horner, is om het salaris wel aan te vullen uit eigen portemonnee, met het reguliere budget van 145 miljoen dollar. Natuurlijk is dat ook geen wenselijke manier, maar het geeft wel aan hoe de Formule 1-teams denken. 'Waar halen we dat geld vandaan als de coureurs niet akkoord gaan met 15, 20, of 25 miljoen?' Die antwoorden gaan de teams sowieso vinden. Dat is echt geen hogere wiskunde.

Is Hulkenberg de ideale teamgenoot voor Max Verstappen? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het hieronder in de nieuwste RN365-podcast.

RacingNews365 staat niet stil. In enkele jaren tijd groeide deze website uit tot hét nummer één Formule 1-platform van Nederland met miljoenen bezoekers, maar nu is het tijd om de rest van de wereld te veroveren. Na maanden van zorgvuldige voorbereiding hebben we nu ook een Engelstalige website gelanceerd.

Bezoek de Engelstalige website!

10 reacties