Wat voor Max Verstappen de makkelijkste optie is om Charles Leclerc te verschalken? Simpel: als hij een betere start maakt en de Ferrari-coureur direct kan passeren, is de voornaamste hindernis op weg naar de eerste overwinning van het seizoen reeds genomen. Maar wat als hij daar niet in slaagt en het hem vervolgens ook niet lukt om Leclerc op de baan te passeren? In dat geval moet Verstappen het van de juiste strategie hebben, uitgedokterd door de knappe koppen van Red Bull. Het woord 'undercut' springt direct in gedachten. Volgens Pirelli heeft Max Verstappen (net zoals ieder ander, overigens) twee keer de kans om daarvoor te gaan, aangezien de Italiaanse bandenfabrikant uitgaat van een tweestopper: "Dat was de voorgaande jaren ook al zo. Een éénstopper is niet uitgesloten, maar is altijd langzamer."
Helpende hand door Sainz en Perez
Kijken we naar de banden die de coureurs nog over hebben, dan zien we dat Verstappen en Leclerc op dezelfde 'mix' terug kunnen vallen. Uitgaande van een start op softs - alle coureurs hebben vanaf dit seizoen de vrije bandenkeuze bij de start - gaat Pirelli uit van zacht-medium-zacht als snelste strategie, met daarop de hierboven getoonde varianten. In alle gevallen zal Verstappen eerder naar binnen moeten gaan dan Leclerc om de undercut te laten slagen. Weet Verstappen bij de start wel Leclerc te verschalken, dan is uiteraard die undercut een optie voor Leclerc, mits hij de verschillen klein genoeg weet te houden. Leclerc echter heeft als voordeel dat hij Carlos Sainz als secundant nog achter de hand heeft. Ferrari kan zijn race opofferen voor een nog vroegere undercut, om de Spanjaard zo voorbij aan Verstappen te lepelen, om vervolgens als afstopper te dienen. Sergio Perez moet op papier hetzelfde doen voor Max Verstappen, maar staat achter Sainz op de twee startrij, niet waar Red Bull hem wel hebben. Een goede start van de Mexicaan kan het voordeel van Ferrari doorbreken en dan heeft Verstappen alsnog iets aan Perez, na vroege kritiek op de Mexicaan op zaterdag .
Meest gelezen