Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Verstappen de harten van de F1-fans veroverde op Spa-Francorchamps

Het Circuit Spa-Francorchamps is door Max Verstappen geliefd. Het is het favoriete circuit van de Nederlander, maar door de jaren heen was hij er niet altijd even succesvol. Toch verbaasde hij al vaak genoeg op het iconische circuit

Dat Max Verstappen en Spa-Francorchamps een perfecte match zijn, werd al duidelijk tijdens zijn eerste seizoen in de single seaters. In de Formule 3-klasse won hij namelijk alle drie de races op het prachtige circuit in de Belgische Ardennen. Dat, tezamen met zijn optreden op de Norisring, waar hij eveneens alle drie de races wist te winnen, zorgde ervoor dat Helmut Marko hem al in 2015, op 17-jarige leeftijd, in de Formule 1 wilde hebben. En zo geschiedde, want in 2015 racete hij in zijn Toro Rosso STR10 op de iconische baan. Het was zijn twaalfde Formule 1-Grand Prix en op Spa-Francorchamps reed hij voor de vierde keer richting de punten, terwijl hij vanwege een motorwissel de race nog vanaf de achttiende plek moest starten. In de race maakte hij veel terrein goed en mede dankzij een iconische inhaalactie buitenom Felipe Nasr in Blanchimont pakte hij de achtste plek. De mond van menig F1-commentator viel open en het hart van menig F1-fan was veroverd. Uiteindelijk werd de actie van de destijds piepjonge F1-coureur zelfs uitgeroepen tot de inhaalactie van het jaar en zo viel Max meteen in zijn eerste seizoen in de koningsklasse al in de prijzen. Check hieronder de beelden van die krankzinnige inhaalactie van Verstappen. Artikel gaat daaronder verder.

Minder geluk

In de jaren daarna verliep het niet altijd van een leien dakje voor Verstappen. Daar waar hij in 2014 en 2015 nog zo kon schitteren op Spa-Francorchamps, zo lukte dat in 2016 niet. In de kwalificatie nog wel, want op sublieme wijze zette hij zijn Red Bull op de tweede startplek, maar in de race ging het minder goed. Max kwam niet lekker weg en werd meteen ingehaald door de twee scharlakenrode Ferrari-bolides. Bij een poging om in de eerste bocht meteen een plek terug te winnen, tikte hij de auto van Kimi Raikkonen aan. De Fin kon op zijn beurt niets anders dan Vettel aantikken, waarna alle drie de coureurs met schade terugkeerden naar de pits. De Ferrari's finishten uiteindelijk op plek negen en zes, maar met zijn elfde plek wist Verstappen geen punten te scoren. In 2017 ging het van kwaad tot erger voor Verstappen, die in de kwalificatie niet verder wist te geraken dan de vijfde startplek. Op zondag kon hij geen terrein goed maken, want na slechts zeven ronden hield de Renault-motor van de Red Bull-coureur er al mee op. Een jaar later, in 2018, had Verstappen eindelijk meer geluk. In de kwalificatie was het nog niet echt om over naar huis te schrijven, met een teleurstellende zevende plaats, maar in de race maakte Max dat meer dan goed. Hij wist namelijk voor het eerst richting het podium te rijden voor het oog van het uitzinnige oranjepubliek, dat zoals altijd in groten getale af was gekomen op de race op Spa.

Opnieuw pech en eindelijk een overwinning

De GP van België in 2019 was voor Verstappen een beetje een déjà vu. De Nederlander startte de race namelijk niet lekker vanaf zijn vijfde plek en zag nummer zes Kimi Raikkonen meteen langszij komen. In een misschien iets te enthousiaste poging om de Alfa Romeo-coureur meteen weer in te halen, dook Max in de eerste bocht in een gat. Het resulteerde in onvermijdelijk contact, waarbij Verstappens auto de geest gaf. Een bocht later kon hij niet meer insturen vanwege een gebroken voorwielophanging en eindigde de race van de Red Bull-coureur in de bandenstapels na Eau Rouge. De race op Spa-Francorchamps was in 2020 niet echt om over naar huis te schrijven. Verstappen haalde er wel het maximale uit, maar leuk was anders. De ijzersterke Mercedessen kwalificeerden op P1 en P2, waardoor Max genoegen moest nemen met de derde stek. In de race reed men in precies die opstelling ook naar de finish: P3 voor Verstappen, zijn tweede podiumplek in België. In 2021 was het resultaat voor Verstappen beter dan ooit, maar de manier waarop zal bij hem zelf misschien ook een nasmaak hebben achter gelaten. Niet omdat hij de zege niet verdiende, maar omdat hij op weg naar 12,5 WK-punten slechts een drietal ronden achter de safety car reed. In de kwalificatie toonde hij zich in de regen wel de beste, maar op zondag had hij graag ook op eigen kracht naar de finish gereden. Kan hij dit jaar wel de volle 25 punten scoren op Spa-Francorchamps? Of gaat Ferrari of Mercedes daar een stokje voor steken? Over enkele dagen weten we meer!

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'