Windtunneltests zijn cruciaal voor Formule 1-teams, omdat ze hun auto's gedurende het seizoen ontwikkelen om zo competitief te blijven. Voordat de Formule 1 veranderingen doorvoerde bestonden er al testbeperkingen, maar in een poging om een gelijker speelveld te creëren, voerde de sport in 2021 ingrijpendere veranderingen door.
Nu geldt dat des te hoger een team eindigt in het constructeurskampioenschap, des te minder testuren het team krijgt voor het volgende jaar. Het aantal uur wordt om het hele en halve seizoen opnieuw vastgesteld. De kampioen van de afgelopen twee jaar, Red Bull, heeft daardoor minder windtunneluren gehad dan de concurrentie.
Ondanks die beperking heeft het team uit Milton Keynes de leidende positie in het veld weten te behouden. De tijd die Red Bull dit jaar mag besteden in de windtunnel wordt opnieuw beperkt, terwijl de hekkensluiter van vorig jaar, Haas, de meeste uren krijgt.
In de onderstaande tabel zie je hoeveel uur elk team dit jaar in de windtunnel mag besteden.
Tijd in windtunnel in 2024 voor de F1-teams
Team | Tijd in windtunnel (in uren) | Aantal CFD-computersimulaties |
---|---|---|
Red Bull | 840 | 1400 |
Mercedes | 900 | 1500 |
Ferrari | 960 | 1600 |
McLaren | 1020 | 1700 |
Aston Martin | 1080 | 1800 |
Alpine | 1140 | 1900 |
Williams | 1200 | 2000 |
Visa Cash App RB | 1260 | 2100 |
Stake F1 | 1320 | 2200 |
Haas | 1380 | 2300 |
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!