In 2019 begonnen Red Bull en Honda samen aan een avontuur. Dat avontuur werd een daverend succes, toen in 2021 Max Verstappen naar de wereldtitel reed. Maar al ver voor dat die titel een feit was, hadden de Japanners al aangegeven dat ze de sport weer gingen verlaten aan het einde van 2021, nadat het contract met het team uit Milton Keynes zou aflopen. Red Bull schakelde snel verder met het oog op 2026, als er een nieuwe motor zal worden geïntroduceerd in de Formule 1. Het team zette een eigen motorafdeling op, maar toen bedacht Honda zich opeens. De twee partijen besloten tot en met 2025 hun samenwerking voort te zetten, maar met het oog op 2026 kwamen ze er niet uit. Red Bull ging verder met Ford. Dat Red Bull haar eigen motorfabriek had, was een van de redenen dat een hernieuwde samenwerking geen werkelijkheid werd. Dit leidde tot frustratie bij Marko. "Vorig jaar hebben we al gesproken over een verdere samenwerking met Honda. Toen werd het namelijk duidelijk dat ze weer terug zouden komen in de sport", zegt hij tegen OE24 . "Als ze zich eerder hadden gecommitteerd, dan had dat ons een hoop geld, moeite en werk bespaard. De wispelturigheid is frustrerend", aldus de Red Bull-adviseur.
Horner: Positief voor F1
Teambaas Christian Horner benadrukt dat Red Bull vanwege Honda geen andere keuze had. Toch is hij wel blij dat de Japanners in de sport blijven. "Het is positief voor Honda en de Formule 1", verklaart hij. "Het is een mooi merk met een prachtige geschiedenis in de sport. We hebben veel plezier gehad met hen, en dat zullen we nog enkele jaren blijven hebben." "In 2020 maakten ze duidelijk dat ze de sport zouden verlaten en daardoor werden wij gedwongen een beslissing te nemen, een strategische beslissing die op de lange termijn het beste was voor ons." "Daarom hebben we Red Bull Powertrains opgezet en nu zijn we onze eigen weg ingeslagen, samen met Ford. Vanaf 2026 zal Honda een concurrent zijn, maar dat is wel positief voor F1."
Meest gelezen