Vooruitblikkend op de Formule 1 Grand Prix van Groot-Brittannië is het Masamitsu Motohashi, Honda's hoofdengineer voor AlphaTauri, die uitlegt in welke opzichten dit weekend ook voor Honda anders is. "Omdat de eerste vrije training het enige moment is waarop we een goede afstelling kunnen vinden voor de race, worden de simulaties die we voorafgaand aan het weekend in de fabriek uitvoeren een stuk belangrijker. We hebben nooit eerder geprobeerd om na VT1 al te beslissen over de motorsetting, maar we zullen proberen de simulaties zo accuraat mogelijk uit te voeren." Dergelijke simulaties zijn onder andere belangrijk omdat de motoren dit weekend veel zwaarder belast gaan worden dan normaal: "Vanuit betrouwbaarheidsoogpunt wordt het zwaarder vanwege de sprintkwalificatie. De motor loopt over een langere periode in de racemodus." "Dat is niet iets kritieks en heeft normaal gesproken ook geen directe gevolgen voor dit weekend, maar heet maakt wel dat we anders naar ons motorenplan van dit seizoen kijken." Het vaste trucje om op vrijdag met oudere motoronderdelen te rijden om om voor de zaterdag nieuwe onderdelen te prepareren, gaat die weekend niet op: "Technisch gezien mag het, maar dat betekent dat we de motor na VT1 of VT2 moeten wisselen en met de beperkte tijd wordt dat heel lastig."
Meest gelezen