Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Honda

Honda loopt tegen onhandig probleem aan bij ontwikkeling nieuwe F1-motor

Voorlopig is Honda nog de motorleverancier van Red Bull, maar vanaf 2026 niet meer. Het zorgt voor een onhandig probleem in deze fase van de ontwikkeling.

Honda motorhome F1
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Na lang wikken en wegen besloot Honda toch langer in de Formule 1 te blijven. Vanaf 2026 gaat men namelijk motoren leveren aan Aston Martin. De twee partijen sloegen recent de handen ineen, maar tot aan dat jaar zullen de Japanners ook motoren moeten leveren aan Red Bull. Aangezien de ontwikkeling van de huidige motoren bevroren is, kan men achter de schermen echter al veel manuren inzetten voor het nieuwe project.

Maar omdat Honda in eerste instantie al de stekker uit haar Formule 1-project had getrokken, loopt men nu tegen een personeelsprobleem aan. In 2020 besloten de hoge piefen op het hoofdkantoor in Sakura namelijk dat men eind 2021 zou stoppen in de koningsklasse, maar uiteindelijk ging dat niet door. Tot en met 2025 blijft men motoren leveren aan en onderhouden voor Red Bull, alvorens men dus de overstap maakt naar Aston Martin.

Middelen

Aangezien er aanzienlijk wat tijd heeft gezeten tussen het moment dat Honda bekend maakte eind 2021 te gaan stoppen en het moment dat men toch besloot om in 2026 weer mee te doen met een gloednieuwe motor, was een deel van het personeel dat aan de motor werkte, al vertrokken. Binnen Honda zijn er veel mensen naar andere projecten verhuisd, maar ook verloor men personeel aan Red Bull en AlphaTauri, waar ze nu op de loonlijst staan.

Honda moet dus weer vol aan de bak om weer genoeg F1-personeel aan te trekken om zich zo optimaal voor te kunnen bereiden op 2026. Iets dat men ook openlijk toegeeft. Tetsushi Kakuda, de leider van het F1-project, legt uit. "De middelen die we tot onze beschikking hebben, vormen momenteel het grootste pijnpunt voor ons", zo vertelt hij aan onder meer RacingNews365. "Alles vormt een grote uitdaging, maar ons 'minder middelen-probleem' is de grootste uitdaging voor ons. Maar, onze middelen zullen snel toenemen", zo verwijst hij naar de personeelssituatie.

Belangrijk personeel

Achter de schermen werkte Honda de laatste tijd wel gewoon door aan F1-projecten. Omdat er echter geen nieuwe motoren ontwikkeld moesten worden was er aanzienlijk minder personeel en werkte men bovendien in kleinere projectgroepen. Eind 2021 werd er op de testbank bijvoorbeeld al getest met duurzame brandstoffen, iets wat in 2026 verplicht is. "Dat was vooral om kennis op te doen, want op dat moment wisten we nog niet of we in 2026 weer mee zouden doen in F1", vertelt Kakuda.

Toch is er ook iets positiefs te melden. Honda heeft nog steeds enkele belangrijke medewerkers in de gelederen die al jaar en dag meedraaien in de wereld der F1-motoren. Denk bijvoorbeeld aan Toyoharu Tanabe, die tot en met 2021 altijd aanwezig was in de F1-paddock.

"Ondertussen zijn we wel aan de slag met het 2026-project", vervolgt Kakuda. "Onze huidige kennis kunnen we natuurlijk voor 2026 gebruiken. In het verleden moesten we elke keer dat we toetraden tot de sport helemaal vanaf nul beginnen, maar nu is dat niet het geval. Bovendien hebben we nog steeds enkele belangrijke medewerkers in dienst voor het project. We bevinden ons dus in een goede positie voor de toekomst."

Praat mee!

Viaplay
x
Max F1-baas voorspelt dat 'legende' Verstappen wordt vervangen