In twee van de vijf Formule 1-races dit jaar werden de DRS-zones al ingekort en dat dit nog vaker gaat voorkomen dit seizoen is niet uitgesloten. Wel heeft RacingNews365 vernomen dat het onderwerp wordt besproken in een meeting van het Sporting Advisory Committee, mogelijk om méér ingekorte zones te voorkomen. Meerdere teams en coureurs zijn namelijk niet blij met de minder lange zone waarin de achtervleugel opengeklapt mag worden. Ook het dominante Red Bull is er niet blij mee. Worden de aanpassingen doorgevoerd omdat de RB19 zo sterk is in de DRS-zones? Christian Horner legt aan de media, waaronder RacingNews365, uit hoe hij er over denkt. "Dat pesten moet je even wegdenken, maar als je kijkt naar het hele veld: hoe gemakkelijk gaat het inhalen nou echt? Hoeveel inhaalacties zagen we in de afgelopen races?" Als Horner bijvoorbeeld naar de race in Bakoe kijkt, waar de DRS-zone ook werd ingekort, dan vond hij dat niet logisch. "Naar mijn mening was de DRS daar zo ongeveer prima. Inhalen was niet te makkelijk, maar er was wel genoeg ruimte voor de coureur om een inhaalactie te wagen."
Geen verschil in performance
Volgens Horner is kijken naar de juiste lengte van een DRS-zone niet heel moeilijk. "Er moet simulatiesoftware zijn waarmee ze aan de data van de hele grid kunnen zien wat de beste optie is. Ik denk dat ze breder moeten kijken dan alleen naar Red Bull", aldus de teambaas van Max Verstappen en Sergio Perez. Echt benadeeld wordt Red Bull echter niet, zo legt Horner uit. De resultaten liegen er ook niet om: vijf overwinningen in de eerste vijf races met een comfortabel gat naar de rest van het veld. "Een DRS-zone zal het verschil niet maken als we naar onze performance kijken", zo sluit hij af.
Meest gelezen