Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Horner onthult bijzonder probleem bij Verstappen tijdens slotfase GP Canada

Het was lekker rustig op de radio van Red Bull in de slotfase van de race in Canada, want Sergio Perez was uitgevallen en die van Max Verstappen deed het niet meer, zo vertelt Christian Horner.

Max Verstappen heeft de GP van Canada gewonnen, maar het werd hem door Carlos Sainz niet makkelijk gemaakt. Ronde na ronde wist de Nederlander aan het einde van de race de druk te weerstaan. Het levert hem complimenten op van zijn teambaas, die in gesprek met RacingNews365 en anderen terugblikt op de race. "De resultaten tonen aan dat we dit jaar veel races hebben gewonnen, maar enkele races waren maximaal stressvol!", zo veegt hij het zweet van zijn voorhoofd. "Dit weekend moeten we complimenten geven aan Max, hij was geweldig. In vrijwel elke sessie stond hij bovenaan en hij veroverde de pole!"

Red Bul-data: Verstappen had ook zonder safety car gewonnen

Maar ook qua strategie werd het Red Bull niet makkelijk gemaakt door Ferrari. Door een relatief vroege pitstop tijdens de VSC kozen Verstappen en co. voor een tweestopper, terwijl ze daarmee de leiding weggaven aan Ferrari, dat met Sainz slechts een pitstop uit ging voeren. "Het lastige was de eerste virtuele safety car, want Max begon toen net wat last te krijgen van graining, dus we gingen voor de pitstop. Op dat moment committeer je je aan een tweestopper. Het was interessant om te zien hoe dat zich zou gaan ontvouwen, want Carlos ging daarna voor de eenstopper." In de slotfase moest de Red Bull-coureur daardoor in eerste instantie in de achtervolging. Volgens Horner toonden de simulaties echter aan dat Verstappen de Spanjaard had kunnen verslaan als hij de achtervolgende partij was geweest. "Volgens mij kwam Max uiteindelijk een seconde of negen achter Sainz terug de baan op na zijn tweede pitstop. Het zou interessant zijn geweest om te zien hoe de bandenslijtage van de Ferrari-coureur was geweest, maar al onze data toonde in ieder geval aan dat hij aan het einde van de race te kwetsbaar zou zijn." Verstappen moest toen even vol gas racen, om een belangrijk gat te dichten. "Het was cruciaal om binnen het VSC-window van Sainz te komen (zodat hij niet een gratis pitstop zou kunnen maken en voor Max terug de baan op komen in het geval van een virtuele safety car, red.)."

Bijzonder probleem Verstappen

Uiteindelijk hoefde Verstappen niet aan te vallen, want door een safety car in de slotfase was het Sainz die weer in de aanval moest gaan op de wereldkampioen. "Ironisch genoeg was het Yuki Tsunoda die de pitstraat uit kwam en hem in de muur parkeerde. Daarna was het een spannend gevecht tot het einde van de race", zucht Horner. Toen trad er een bijzonder probleem op, wat het allemaal niet makkelijk maakte. "Op dat moment werd het wel heel stil op de radio. Het was eenrichtingsverkeer van GP (Max' engineer, red.), die hem gewoon updates gaf over het gat naar Sainz, maar vanuit de auto kwam er geen communicatie. Het bleek uiteindelijk dat Verstappens radio niet werkte." "Dat was gebeurd na die laatste virtuele safety car. Het was dus fenomenaal van hem. Hij moest heel snel zijn in die eerste sector en ik dacht constant aan Jenson Button jaren geleden", zo doelt hij op de race in Canada in 2011, waar Red Bull-coureur Sebastian Vettel bezweek onder de druk van de Brit, een fout maakte in de laatste ronde en zo de overwinning weggaf. "Er lag dus enorm veel druk op hem, maar Max wist het clean te houden tot aan het einde van de race. Een grote overwinning van hem!", aldus Horner.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden