Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Horner: 'Red Bull werd toen niet serieus genomen'

Toen Red Bull in 2005 de Formule 1 binnenkwam, werd het team door lang niet iedereen in de paddock serieus genomen. Door de vele feestjes en de rave-sfeer die in de garages hing, zag men over het hoofd hoeveel potentie het Oostenrijkse team eigenlijk had, schetst teambaas Christian Horner anderhalf decennium later.

Afgelopen weekend reed Red Bull in Turkije hun driehonderdste Grand Prix en die races reed het team niet zonder succes. Vijftien jaar na het debuut van het Oostenrijkse team in Australië heeft Red Bull vier rijders- en vier constructeurstitels, 63 overwinningen en 62 polepositions veroverd, waarmee het een van de succesvolste teams is in de historie van de Formule 1. De weg daar naartoe is lang geweest, vertelt teambaas van het eerste uur Christian Horner in Red Bulls podcast 'Talking Bull'. In eerste instantie kreeg de teambaas geen specifiek doel mee van Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz. "We hebben toen geen specifieke doelen gesteld. We wilden gewoon zo competitief en snel zijn als we konden. Dietrich heeft een passie voor de sport. Hij was al aandeelhouder van Sauber, maar dit was de eerste keer dat hijzelf de volledige zeggenschap had binnen een team. Hij vond dat wij als team de hele filosofie van Red Bull moesten adopteren, dat we niet bang moesten zijn voor de gevestigde orde, dat we dingen anders moesten durven doen en dat we ook lol moesten maken." Die gevestigde orde had op die manier wel direct een beeld van het team dat net nieuw was in de Formule 1. "In onze vroege jaren hadden we een beetje een reputatie. De muziek stond hard aan in de garage. In onze hospitality-gelegenheid, het energy station , waren altijd activiteiten aan de gang. Ik denk dat mensen ons toen niet heel serieus namen." Toch had de intrede van het team positieve invloed in de paddock. "Iedereen wilde een kaartje voor onze feesten. Daar naartoe gaan was een doel in het raceweekend op zich." Maar wat de mensen die Red Bull als 'party-team' niet zagen, is dat er ook enorm hard werd gewerkt om van Red Bull een topteam te maken. "Daaronder zat de gedrevenheid om het best mogelijke raceteam samen te stellen en daarvoor heb je de juiste mensen nodig." Om daar bij te helpen, werd de kennis van de ervaren coureur David Coulthard ingeschakeld, vertelt Horner. Door zijn jarenlange ervaring wist hij wie er iets voor het nieuwe team kon betekenen en die mensen werden ook daadwerkelijk aan boord gehaald. "Adrian (Newey, die jarenlang technisch directeur bij Red Bull was, red.) was een sleutelfiguur. Maar er waren er zoveel meer, zoals Jonathan Wheatley (de sportief directeur van het team). Gebruik maken van de ervaring van David was ontzettend nuttig in die tijd, waarin we de basis legden voor onze toekomst." Reed Verstappen nou echt zo'n slechte race in Turkije of is alle kritiek overdreven? Alles over de Turkse Grand Prix in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden