Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner zijn er in de Formule 1 genoeg tools aanwezig om adequaat tegen porpoising op te treden, zonder dat er nieuwe regels voor geformuleerd worden. Hij is het met een grote roep eens dat de oplossing voor porpoising simpel is, namelijk dat de rijhoogte eenvoudig kan worden verhoogd. Dat is nu iets waar de FIA actief op gaat toezien, maar waarvan Horner denkt dat die verantwoordelijkheid bij de teams ligt. Als teams de auto echter niet hoger willen afstellen en de auto daardoor minder veilig zou zijn als de FIA zou willen, dan heeft het bestuursorgaan al een tool in handen om daarmee te dealen. "Als een auto onveilig is, dan is het aan de FIA om in te grijpen. Ze hebben nog steeds de zwarte vlag in hun wapenarsenaal. Als men oordeelt dat een auto onveilig is of onverantwoorde risico's met zich meebrengt, dan moet de FIA de zwarte vlag tonen", aldus Horner in gesprek met Sky Sports . De zwarte vlag in de Formule 1 wordt altijd vergezeld met het tonen van een startnummer van een coureur. Die coureur is dan gediskwalificeerd en dient zich zo snel mogelijk in de pits te melden.
Horner snapt handelen Mercedes, maar niet de FIA
Ook in dit gesprek wordt naar Mercedes gewezen als de 'aanstichter' van alles: "Ik snap heel goed dat James (Allison, chief technical officer van Mercedes, red.) en de coureurs inzetten op een verandering van de regels", aldus Horner, die echter niet snapt waarom de FIA daarin meegaat. "De regels zijn voor iedereen gelijk. Sommige teams ondervinden dit soort problemen, andere teams niet. Teams mét problemen zullen op enig moment altijd om regelveranderingen verzoeken. Dat is ook hoe dit spelletje werkt. Maar het zou oneerlijk zijn om de regels halverwege het seizoen aan te passen, puur en alleen om een team de gestelde doelen niet heeft bereikt." "De focus moet er op liggen dat dat ene team de eigen problemen oplost", zo besluit de teambaas van Max Verstappen en Sergio Perez.
Meest gelezen