De eerste en tevens laatste vrije training van het weekend in Brazilië is inmiddels verreden. Voor Max Verstappen was het een ietwat lastige sessie. De Nederlander begon sterk en zat er lange tijd goed bij op de medium-banden, maar op de zachte banden verliep het niet helemaal volgens plan. Hij brak zijn ronde vlak voor de finish af en eindigde de sessie daardoor als vijftiende.
Teambaas Christian Horner laat bij Sky Sports F1 echter weten dat het er allemaal prima uit zag tijdens de training. "Zijn ronde op de zachte band zou ongeveer genoeg zijn geweest voor een derde of vierde tijd, iets in die richting. Er is dus nog werk aan de winkel, maar de baan verbetert echt in rap tempo. Dat nieuwe asfalt is verrassend hobbelig, maar het wordt alsmaar sneller en sneller."
De gridstraf die Verstappen zal krijgen op zondag was daarentegen minder goed nieuws, maar die motorwissel was volgens Horner wel nodig voor de lange termijn. "Die gridstraf (voor de motorwissel, red.) was helaas onvermijdelijk, maar gelukkig hebben we het terug kunnen brengen naar vijf plaatsen. We hebben expres gekozen het in Brazilië te doen, omdat het hier normaal gesproken makkelijker is om in te halen."
En tot slot komen ook het incident én de twee tijdstraffen uit Mexico weer ter sprake, al blijft Horner bij zijn standpunt. "Verstappen zei eerder misschien wel dat hij dat soort inhaalacties inzet omdat de reglementen het in sommige gevallen toelaten, maar ik denk juist dat het andersom het geval is. De auto die in de bocht aan de buitenkant zit probeert er voor de apex voor te komen en remt daardoor later, waardoor ze met meer snelheid de bocht in gaan. Aan de buitenkant neem je een groter risico, terwijl je aan de binnenkant de scherpere bocht maakt, dus is het echt lastig om ruimte te laten met de auto aan de buitenkant. Hiermee herschrijven we eigen alle principes van het racen."
Toch ziet Horner de boel niet als een soort verkapte tactiek. "Totaal niet zelfs. We willen hard racen, maar ook eerlijk. Dat incident zal vast nog besproken worden en we willen ook consistentie, want we hebben wel vaker gezien dat het uitdelen van straffen in dit soort situaties niet bepaald consistent was. Maar hier moet de wedstrijdleiding eens met de coureurs over om de tafel gaan zitten om het te bespreken, want we willen allemaal een mooi gevecht zien om het kampioenschap af te sluiten. Max wil dat en wij als team willen dat, maar de regels moeten duidelijker. We zitten niet te wachten op een soort handleiding voor inhaalacties! We moeten het simpel houden."
"Dit is echt het instinct van een coureur en als Max een gat ziet zal hij daar altijd voor gaan. Hij zal altijd proberen voor de concurrent te zitten bij de apex. Maar die jongens racen al weet ik het hoe lang, Max bijvoorbeeld al twintig jaar, en zijn het allemaal gewend dat je de bocht controleert als je aan de binnenkant voor ligt bij de apex. Zo racet hij al zijn hele carrière. Ik wil die tweede straf niet langer in twijfel trekken, maar die eerste straf... Dat was wat mij betreft gewoon hard racen."
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!