Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Instructeur Nordschleife looft Verstappen: "Dat was haast ongemakkelijk voor mij!"

Alle ogen waren afgelopen weekend op Max Verstappen gericht. De Nederlander was druk bezig op de Nordschleife, waar hij zijn A-licentie behaalde. Instructeur Andreas Gülden nam hem tijdens de cursus onder zijn hoede, en was positief verrast.

Verstappen Monza Sun
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De Formule 1-coureurs konden genieten van een weekend rust voorafgaand aan de race in Baku, maar Max Verstappen kon het racen toch niet helemaal loslaten. Hij maakte gretig gebruik van die vrije tijd door in dat weekend zijn A-licentie te halen op de Nordschleife. Daar ging echter een cursus aan vooraf, inclusief theorie-examen en de nodige verkenningsronden.

Het Duitse circuit is immers iets andere koek dan de banen waar de Formule 1-coureurs deze dagen hun races afwerken, dus was de nodige voorbereiding wel op zijn plaats. Maar hoe pak je zoiets aan als je weet dat het om een viervoudig Formule 1-kampioen gaat?

Dat was ook de vraag die instructeur Andreas Gülden zichzelf stelde. Hij maakt immers ook niet elke dag mee dat iemand van kaliber Verstappen bij hem aanschuift voor een cursus. In de Backstage Boxengasse-podcast legt hij dan ook uit dat hij zelf wel even nodig had om te wennen aan het idee.

"Max moest natuurlijk zijn licentie behalen, voor de Nordschleife. Ik heb hem daarin onder mijn hoede genomen, als het ware. Maar aan het begin was het voor mij haast ongemakkelijk om een viervoudig wereldkampioen op sleeptouw te nemen!", zo biecht Gülden eerlijk op. 

Toch bleek dat uiteindelijk helemaal niet nodig te zijn. "Max was uiterst professioneel, en uiteindelijk hebben we alles ook wel een beetje op hem afgestemd. Hem iets uitleggen over de ideale lijn... Dat zou een grap zijn! Dat hebben we natuurlijk niet gedaan. Maar er waren zeker wel onderwerpen waarvan ik wist dat ze hem zouden interesseren." 

Oprechte interesse

Er waren immers een aantal zaken die Verstappen niet helemaal bekend waren, en in dat opzicht kwamen de instructies van Gülden wel van pas. De instructeur geeft een voorbeeld. "We hadden het bijvoorbeeld over verschillende soorten wegdek, waar het asfalt anders is. Dat maakt bij droog weer misschien niet zo'n groot verschil, maar als het nat is dan weer wel."

"Iedereen die de Nordschleife kent, weet dat het sowieso al een enorme uitdaging is. Maar om dan ook nog eens op een nat wegdek tot het uiterste te gaan... Dan ziet de wereld er ineens heel anders uit. Dat kan je in iRacing of in een simulator niet nabootsen of trainen, ongeacht hoe goed die simulaties zijn. Dat krijg je in de software gewoon nog niet voor elkaar."

Uiteindelijk was het voor alle betrokken partijen een prettige ervaring, zo stelt Gülden. "We hebben het theoriedeel op de baan afgewerkt, zodat we hem ook konden laten zien waar hij heen moest en welk type asfalt het makkelijkst is om overheen te rijden."

"We hebben hem nog een paar tips gegeven, over de delen van de baan waar bij hevige regenval de eerste plassen ontstaan. Dat was kort en bondig, maar Max was oprecht heel geïnteresseerd. Daarna hebben we nog een klassieke grip-test gedaan. Maar het was erg prettig werken met hem."

Praat mee!

x
Zandvoort F1 bevestigt nieuw format GP Nederland